Najbrža trka na svetu

Ako ljubitelja Formule 1 upitate koja je najčuvenija trkačka staza na svetu, u zavisnosti od afiniteta, možete očekivati priličnu raznolikost u odgovorima. Ako isto pitanje postavite nekome ko uopšte ne prati sport, većina će izabrati isto ime. Monca.

Od kako je napravljena 1922. godine, kao tek treća trkačka staza na svetu (posle Bruklendsa i Indijanapolisa), pa sve do današnjih dana, Monca se nije mnogo promenila. Stvorena da bude najbrža na svetu, magična staza sa lakoćom tu titulu potvrđuje i danas.

Čak i previše lako, pa su tokom proteklih decenija dugački pravci na stazi koja praktično ima samo tri prave krivine (Lezmo 1 i 2 i Parabolika) neprirodno ukrašeni brojnim šikanama u očajničkom pokušaju da se ograniči zastrašujuća brzina koju staza omogućava. I mada ograničavanje brzine staze na prvi pogled zvuči paradoksalno, budući da je brzina bila, jeste i biće suština Formule 1, bezbednost vozača i posetilaca mora da bude na prvom mestu.

Nažalost, za titulu najbrže staze na svetu Monca je platila užasnu cenu - na autodromu se do sada na trkama ugasilo 87 života, od čega su 52 bili vozači.

Među onima koji su svoj život zauvek utkali u legendu o najbržoj stazi su i veliki Alberto Askari, poslednji Italijan sa titulom Svetskog prvaka (1953) koji je 1955. godine poginuo u krivini koja danas nosi njegovo ime, čuveni Volfgang fon Trips, kojem je 1961. godine bilo dovoljno treće mesto na Monci da bi postao prvi Nemac sa šampionskom titulom, ali je posle kontakta sa Klarkom sa sobom u smrt odveo i 13 gledalaca, zatim ćudljivi Johen Rindt, koji je 1970. godine stradao na ulazu u Paraboliku, a tri trke kasnije postao prvi i poslednji posthumni Svetski prvak u istoriji Formule 1 i Roni Peterson, trostruki pobednik na Monci, koji je 1978. godine na startu trke doživeo relativno bezazlen udes iz kojeg je u bolnicu stigao sa lomom obe noge, samo da bi sutradan nepažnjom italijanskih lekara šokantno preminuo usled embolije.

Današnji sigurnosni standardi su na daleko višem nivou, ali kao što smo imali prilike da vidimo na startu prošle trke, kada je Grožanov bolid proleteo na metar od Alonsove glave, za svakog trkača sreća a ne veština je ono što i dalje ima presudnu ulogu u izboru između života i smrti. Zbog toga, kada izađu na stazu na kojoj se vozi brzinom većom od 340 kilometara na čas, vozači znaju da su 53 kruga koja ih dele od slave najstrašnija 53 kruga u kalendaru.

Pobeda na Katedrali brzine zato vredi više nego pobeda na bilo kojoj drugoj stazi, a koliko se teško do nje dolazi najbolje govori podatak da dva vozača sa najvećim brojem pobeda u eri pre Šumahera, Klark i Sena, na Monci imaju ukupno samo 3 pobede, dok Hakinen, Hamilton i Kimi ulaze u red onih koji nikad nisu pobeđivali na stazi u Kraljevskom parku, severno od Milana.

Ni ovog vikenda neće biti drugačije, pobediće najbrža mašina pre nego najveštiji vozač. Sudeći prema činjenici da je na prethodne dve trke Meklaren dominirao i na kvalifikacijama i na trci, iako Hungaroring i Spa ne mogu biti više različiti, prvi favoriti za pobedu biće engleski piloti. I dok Dženson u Italiju stiže nakon što je pobedom u Belgiji delimično oživeo svoje ambicije u šampionatu, Luis je poprilično uzdrman dešavanjima van staze.

Skandaloznim porukama na Tviteru, među kojima se našla čak i slika sa poređenjem telemetrijskih podataka Meklarenovih vozača, Luis je još jednom šokirao svet Formule 1, da bi novo uzbuđenje izazvala vešto plasirana izjava Edija Džordana da Hamilton na kraju sezone prelazi u Mercedes. Ono što je Hamiltonu zato potrebno u ovom trenutku jeste dobar rezultat na stazi u Monci kako bi se fokus ponovo vratio na stazu, mesto gde se Englez ipak najbolje snalazi.

Lider šampionata je sledeći na lestvici favorita, ne samo zbog statistike koja kaže da je po broju pobeda Ferari ubedljivo najuspešniji tim na Monci, već zato što je za ekipu iz Maranela Velika nagrada Italije ubedljivo najvažnija trka u kalendaru, za koju automobil spremaju sa posebnom pažnjom. Alonso je već dva puta pobeđivao na Monci, i u situaciji kada prvi put posle četiri decenije na Velikoj nagradi Italije neće biti ni jednog italijanskog pilota, nema nikakve sumnje za čiju pobedu će se ovog vikenda u crkvama širom Apeninskog poluostrva moliti tifozi.

Na kvalifikacijama u subotu mnogo se očekuje i od Mercedesa, čiji automobil ne voli brze krivine a obožava dugačke pravce. Kako na Monci onog prvog nema mnogo, a ono drugo nalazimo u izobilju nikoga ne bi trebalo da iznenadi eventualna slika Srebrnih strela u prva dva reda na startu trke. Ipak, do pobede će Rozberg ili Šumaher teško stići jer F1W03 iz nekog razloga nedeljom nije ni blizu brz kao subotom.

Bez Grožana, koji će zbog zaslužene kazne preskočiti ovaj trkački vikend, Lotusovu potragu za prvom pobedom će predvoditi Kimi i rezervni vozač D'Ambrozio. I dok su prošlog vikenda svi (pogrešno) tipovali na zlatno žute bolide, ovaj put se to niko ne usuđuje da učini. Ko zna, možda im to donese sreću. Neće odmoći ni činjenica da će staza biti vrela, baš kao što je po volji njihovog modela E20.

Očekivanja da će se posle loših kvalifikacija u Belgiji Red bul mučiti i na Monci su se pokazala opravdana posle prvih slobodnih treninga. Iako je austrijski tim dokazao da na trci može da nadoknadi veliki deo onoga što propusti u kvalifikacijama, u Monci je startna pozicija ključna, a Fetel i Veber će se pomučiti da uopšte stignu do trećeg dela kvalifikacionog treninga.

Poslednjih nekoliko trka nam je pokazalo da su se vodeći timovi polako izdvojili, i osim Lotusa, teško je očekivati da do kraja sezone još neko osim vozača Meklarena, Ferarija i Red bula može do pobede. Uz Maldonadovu kaznu od čak 10 startnih mesta zbog dva prekršaja iz Belgije, za iznenađenje ovog vikenda ostaju zaduženi samo vozači Zaubera.

Za razliku od prošle godine, Pireli se odlučio da na Moncu donese za po stepen tvrđe gume, pa ćemo, kao i u Belgiji, videti srednju i tvrdu mešavinu. Na prošloj trci je to omogućilo pobedničku taktiku sa samo jednim odlaskom na zamenu guma, a da li će isto moći da se ponovi i u Italiji zavisiće prevashodno od temperature staze, koja će biti znatno viša nego na Spa.

Na kraju rata, 1945. godine, glavna tribina Monce bila je ispunjena savezničkim vojnicima koji su posmatrali kako čuvenom stazom pobednički defiluju tenkovi. U nedelju će ista puna tribina uživati u još većoj buci koju će praviti 24 najbrža trkačka automobila na svetu. Odvrnite zato ton na najjače i uživajte u najbržoj trci na svetu.

 

Број коментара 5

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

понедељак, 09. јун 2025.
23° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом