Kraj Fetelove dominacije?

Prost, Sena, Alonso i Hakinen bili su dvostruki prvaci sveta koji nisu uspeli da osvoje treću uzastopnu titulu. Jedina dva vozača koji su do sada to postigli su Fanđo i Šumaher, a ove godine se Fetelu pruža prilika da postane treći.

Međutim, na putu do tog uspeha, mladi Nemac će morati da bude bolji od čak pet bivših svetskih prvaka, što je jedinstven slučaj u istoriji Formule 1. Osvajači svih titula šampiona sveta od 2001. godine naovamo su učesnici ovogodišnjeg šampionata, i već taj podatak je dovoljan da bi se stekla slika o težini zadatka koji čeka aktuelnog dvostrukog šampiona.

Svi se slažu da je i pored toga Seb najveći favorit, ali ne na osnovu viđenog u predsezoni. Jer, realno gledajući, Red Bul nije ništa pokazao tokom zimskih testova. Ali ne u smislu da su bili loši, već baš u osnovnom smislu reči ništa. Čini se da je tokom zimskih testova osnovni motiv austrijskog tima bio da ne pokaže protivnicima koliko mogu, i u tome su bili veoma uspešni. Možda čak i previše uspešni, jer toliko skrivanje može da bude i znak slabosti, što ćemo videti već u Melburnu. 

Ipak, Seb je opet svačiji favorit, iz prostog razloga što vozi za tim za koji radi Ejdrijen Njuji.Nivo obožavanja genijalnog britanskog dizajnera u aktuelnim krugovima Formule 1 je toliki da više niko i ne razmišlja o tome da je: 1) i on samo čovek, pa kao takav može i da pogreši i 2) količina talenta generacije tehničkih direktora u ostalim timovima je takva da je pitanje trenutka kada će se pojaviti novi Njuji.

Ali, i ako izuzmemo faktor Njuji iz jednačine, Seb ima puno aduta koji ga kandiduju za treću uzastopnu titulu, uključujući i samopouzdanje koje mu je donela dvogodišnja dominacija. Ipak, nije malo onih koji smatraju da Fetelova snaga leži pretežno u fantastičnoj vožnji na kvalifikacijama, koja mu omogućava da u nedelju kreće kao prvoplasirani, sa praznom stazom ispred sebe. Prema zagovornicima ove teorije, ukoliko bi morao da startuje iz drugog ili nižeg reda, Sebastijanove slabosti (tehnika preticanja pre svega) bi došle do izražaja i oreol nepobedivosti bi se brzo izgubio. Na naše zadovoljstvo, nova sezona obećava da nam priredi više upravo ovakvih situacija, jer niko ne veruje da bi Seb mogao da ponovi prošlogodišnjih neverovatnih 15 pol pozicija.

Sebov timski kolega, Mark Veber je privatno jedan od najomiljenijih likova u krugovima Formule 1, ali potpuno uništenje koje mu je Seb priredio prošle sezone na stazi čini da, iako bi mnogima bilo drago da Australijanac ove godine bude bolji, malo ko u to veruje. Kada je titula u pitanju, Mark ne spada u krug favorita, jer čak i ako Red Bul bude bolji od konkurenata Seb je već odabrani broj jedan u okviru tima. Naravno, u Formuli 1 ništa nije nemoguće, ali titula za Vebera bi već bila za rubriku Verovali ili ne.

Borbi unutar Meklarena se svi unapred radujemo. U momentu kada je Baton dolazio u Voking svi su bili uvereni da pravi pogrešan potez jer dolazi u Luisov tim. Dve godine kasnije i stvari su se toliko promenile da nije pogrešno reći da je Meklaren sada Džensonov tim, i ako se neko ne oseća komforno onda je to Luis. Nakon što je prošle sezone prvi put u svojoj karijeri Luis bio lošije plasiran od svojeg klupskog kolege jedan deo stručnjaka smatra da će Baton taj uspeh potvrditi i ove godine. Ja sam ipak među onima koji se ne slažu sa takvim mišljenjem. Dženson jeste svakako promišljeniji vozač i ta stabilnost mu je i omogućila da prošle godine uzme meru Hamiltonu, ali nemojmo nikad smetnuti sa uma da kada je u pitanju sirova brzina sa Luisom malo ko može da se takmiči.

I u prošloj sezoni za zaborav, Luis je dominirao na kvalifikacijama u odnosu na Džensa (12-7), samo da bi to kasnije upropastio nekim nepromišljenim potezima u trci. Ako je mudar, Luis će izvući pouku iz svega što se prošle godine događalo van staze (prekid saradnje sa ocem, raskid sa devojkom), a što je imalo izuzetno negativan uticaj na njegovu vožnju. Već i činjenica da u ovu sezonu ulazi ponovo u ljubavi sa svojom dugogodišnjom devojkom mogla bi da bude pokazatelj da ćemo ove godine gledati boljeg Hamiltona. Uz automobil koji deluje kao potencijalno pobednički, Martin Vitmarš će morati da upotrebi svu svoju moć da ne dozvoli da se borba između timskih kolega jednom od njih ispreči na putu ka tituli.

Fernando Alonso je doveden u Ferari sa ciljem stvaranja nove pobedničke ere, ali prve dve godine su bile neuspešne, a rani signali govore da ni treća neće biti bolja. Uz automobil čije sve mogućnosti još nisu otkrili, početak sezone bi mogao da bude jako težak za Nanda. Na kraju ove godine biće već punih sedam od poslednje titule za nekad najmlađeg prvaka sveta. Iako su te 2005. svi bili uvereni da sledi Fernandova era (slično kao što se sada proriče Sebova era), umesto toga Španac je samo doživljavao gorka razočaranja. Ipak, kroz sve te muke Alonso je prošao zadržavajući i dalje (ne)zasluženi oreol možda najkompletnijeg vozača svoje generacije i kad tad taj potencijal će morati da se materijalizuje.

Ferari je delovao kao idealan izbor za Nanda pa ne čudi dugogodišnji ugovor koji će ga držati u Maranelu do 2016. godine, ali legendarna ekipa u post-Tod-Bron-Šumaher eri sve više počinje da liči na Ferari iz druge polovine osamdesetih i prve polovine devedesetih. To znači da poneka pobeda ne može da se isključi, tek da podseti na nekad slavne dane, ali to nije dovoljno za borbu za titulu. Iako nisam naročiti ljubitelj Fernandovog stila koji je, jednako kao i Prostov, isuviše kalkulantski za moj ukus, ni ja ne mogu da poreknem da takav pristup gotovo uvek daje rezultat i zato je Nando čak i sa lošijim automobilom legitiman pretendent na titulu svake sezone.

Što se Mase tiče, za njega važi manje više istošto sam napisao i za Vebera. Sa ugovorom koji ističe na kraju sezone, Felipe bi morao ove godine da pokaže mnogo više da bi mogao da se nada produžetku boravka u Skuderiji. U ovogodišnjoj konkurenciji, i sa automobilom koji u sezonu ulazi nedovoljno spreman, bojim se da je to preveliki zadatak za omalenog Brazilca.

Slično kao i u Meklarenu, i bitka unutar Mercedesa će biti jedna od poslastica sezone. Iako je Niko Rozberg u prethodne dve godine ruinirao Šumijev povratak, ove sezone stvari mogu završiti malo drugačije. Automobil koji su Nemci imali na raspolaganju u prethodnim sezonama nije bio šampionski, i mada verovatno ni ovogodišnji to nije, šanse za regularnu bitku za podijum čine se znatno boljim. A sa dobrim automobilom, i prilikom za nekom makar polusrećnom pobedom, motivacija sedmostrukog šampiona će biti bar na nivou one iz perioda u Ferariju, te mnogi očekuju da ove godine gledamo Mihaela koji više liči na onog nemilosrdnog šampiona od pre desetak godina. Naravno da će dobar automobil biti šansa i za Rozberga koji je svojim kvalitetom odavno zaslužio bar jednu Gran pri pobedu i šanse da se to dogodi u 2012. nisu male. Titula za bilo kojeg od Mercedesovih vozača bi ipak bila senzacija, ali i neverovatnije stvari su se događale u Formuli 1.

Lotus je prvo krajem prošle godine uspešno okončao zabunu oko prava na ime legendarnog tima Kolina Čepmena, a zatim i potpisao jednog od samo nekoliko vozača zbog kojih Formula 1 jeste najuzbudljivija auto-moto kategorija na svetu. Kimi Raikonen je verovatno najzanimljiviji svetski šampion kojeg smo imali još od vremena Džejmsa Hanta. Na stazi brz i hrabar kao malo ko, a van staze sa karakterom kakav se retko viđa u profesionalnom sportu, Finac je favorit ogromnog broja navijača širom sveta. Bilo da učestvuje na trkama glisera u kostimu gorile, pobeđuje u trkama motornih sanki pod pseudonimom Džejms Hant, ili ga prijatelji iznose mrtvog pijanog iz Londonskih pabova, Kimi je svoj i ne dozvoljava da mu iko govori šta bi trebalo da radi.

Uostalom, da li možete da zamislite nekog od svetskih sportskih zvezda da na Tviter okači sledeći komentar: „Odmaram se. Previše Lapin Kulte (finsko pivo) sinoć". A legendarni odgovor na pitanje BBC-jevog reportera Martina Brandla zašto jedini od svih vozača nije učestvovao na Šumijevom (prvom) oproštaju ovde ne bih ni smeo da ponovim. Naravno, sve to ne bi bilo važno da Kimi nije jedan od najboljih vozača svih vremena, iako je kraj njegovog imena u statistici samo jedna titula prvaka sveta, 18 pobeda, 16 pol pozicija i 35 najbržih krugova. Kažem samo zato što je svaka od ovih cifara mogla da bude mnogo veća da Kimi nije takav kakav je. Ali možda ga zato i toliko volimo. Iako njegovi mnogobrojni i nerealni navijači ne misle tako, titula ove sezone nije na nišanu, ali dobra sezona, sa ponekim najbržim krugom, a zašto da ne i nekim prvim redom na treningu ne deluje kao naučna fantastika. A ako u 2012. pokaže da je i dalje onaj stari, nije nemoguće da ga dogodine gledamo i u boljem timu i borbi za titulu. Ja ću prvi navijati za to iz sve snage.

Sa Ledenim se završava i najširi mogući krug favorita za titulu. Od ostalih bi trebalo spomenuti izuzetno interesantne timske borbe unutar Fors Indije i Toro Rosa. Hilkenberg se vraća u karavan posle godine odsustva i nemojte se začuditi ako nam pokaže zašto je smatran prirodnim naslednikom Mihaela Šumahera u svim kategorijama u kojima je učestvovao. I osvajao titulu. Naspram njega će biti Pol di Resta koji je uspeo da bar privremeno okonča karijeru Adrijana Zutila, vozača koji je bolji od bar četvrtine ovosezonskih, tako da će bitka unutar tima biti uzbudljiva. Sa druge strane, Toro Roso je otpustio oba svoja prošlogodišnja pilota da bi napravio mesta za Rikiarda i Vernja, od kojih se očekuje da kroz borbu tokom sezone pokažu ko će dobiti priliku da zauzme Veberovo mesto u 2013.

Neće biti dosadno pratiti ni šta ove godine može Kamui-san u Zauberu koji deluje kao bolji auto od prošlogodišnjeg, Grožan u drugom Lotusu, Bruno Sena u Vilijamsu koji očajnički traži renesansu i Kovalainen u Keteramu koji se nada prvim bodovima.

Zeleno svetlo se pali u subotu u 7 ujutru za kvalifikacije, i u isto vreme u nedelju za trku. Navijte satove.

Број коментара 4

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

недеља, 08. јун 2025.
22° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом