среда, 02.04.2014, 16:14 -> 12:32
Centar RTS-a za istraživanje javnog mnjenja,programa i auditorijuma
Centar RTS-a za istraživanje nastaje i razvija se iz Anketnog odeljenja Radio Beograda, prve istraživačke službe radija i televizije, koja je uspostavljena posle prelaska Radio Beograda u nadležnost Vlade NR Srbije 1951. godine.
Kratka istorija - razvoj Centra
U časopisu za radiofoniju, Radio Beograd, od 24. februara 1935, objavljeni su rezultati ankete, koju je sproveo Radio klub Beograd u decembru 1934. godine ''...o tome kakve su želje slušalaca u pogledu sastava emisionih programa''. U anketi je učestvovalo 800 ispitanika. Već tada su stvaraoci programa uvideli značaj interakcije sa slušaocima što se može smatrati pretečom medijskih istraživanja.
U Centru je prihvaćeno da se nastanak istraživačke službe veže za vreme najstarijeg sačuvanog izveštaja Anketa radio Beograda o muzičkom programu (oktobar, 1952), a prvi izveštaj o gledanosti televizije priređen je u Materijalu o kvantitativnim anketama o praćenju televizijskog programa, juna 1960. godine. Služba je tokom godina, u promenjenom organizacionom ustrojstvu i medijskom okruženju menjala naziv od Odeljenja za studij programa RTB do Centra RTB ѕa istraživanje javnog mnenja, programa i auditorijuma. Sadašnji naziv dobija 1992. godine, obuhvatajući sektore Beograd i Novi Sad i Službu Priština. Televizija Novi Sad transformiše se 2006. u Javni servis Radio-televizije Vojvodine, a Služba u Prištini posle NATO agresije 1999. prestaje da postoji.
U Centru se zasniva i izdavačka delatnosti RTB. Najvažniji časopisi u izdanju Centra su: Godišnjak Radio-televizije Beograd (1960-1964), Bilten Radio-televizije Beograd (1961-1968), Radio i TV komunikacije (1969-1974) i najvažniji, RTV teorija i praksa (1974-1995). U biblioteci časopisa objavljen je Jezički priručnik (Pavle Ivić, Ivan Klajn, Mitar Pešikan, Branislav Brborić), Antologija TV drame, TV lica (Ljubinko Kožul), Televizija i učenje stranih jezika (Mira Kun)... Od 2002. godine su obnovljene stare i pokrenute nove edicije i biblioteke u okviru kojih su objavljene knjige Televizija - zrelo doba (Branka Otašević), Televizijsko novinarstvo (Miodrag Ilić), Ti, možda, misliš drugačije (Dragan Babić), Pustolov (Vladimir Andrić), Ekran srpske muzike (Snežana Nikolajević) i mnoge druge.
Delatnost - šta radimo?
Uz osnovnu delatnost (medijska istraživanja), Centar je rano otpočeo ispitivanje javnog mnjenja, pre svega za programske potrebe, kao i za društveno-političke ustanove. U okviru istraživačke delatnosti, obavljana su i ispitivanja za spoljne naručioce, iz kojih su se razvila i posebna marketinška istraživanja. Izvan uže određene istraživačke aktivnosti Centar je učestvovao u organizaciji i vođenju javnih rasprava o programu RTB-a, priređujući posebne preglede i nalaze, a pratila se i kritika u štampi o programima i javno reagovanje.
U poslednjoj deceniji, Centar je redukovao vlastita istraživanja i prikupljanje empirijske građe, koristeći usluge nezavisnog provajdera AGB Nilsen (AGB Nielsen Audience Measurement). Paralelno izvodi samostalna kvalitativna istraživanja za potrebe radija i televizije kao i mnjenska ispitivanja. Uspostavljen je i sistem telefonskih ispitivanja, s razrađenim varijantama uzorkovanja, formulacije pitanja i interpretacije nalaza sistemom stalnih, rotacionih i promenljivih pitanja uz kompjutersku podršku (CATI-Computer Assisted Telephone Interwieving).
Osnovna područja istraživanja su:
- funkcije i korišćenje radija i televizije, njihov razvoj i delovanje, obim i kretanje auditorijuma,mnjenje o društvenim problemima i pojavama,
- dinamički i strukturni aspekti budžeta vremena stanovništva,
- sadržinske, prezentacione i druge karakteristike emisija i programa,
- stavovi i mišljenja o programima i emisijama, učesnicima i stvaraocima programa,
- praćenje tehničkih i tehnoloških promena i inovacija u komunikaciji,
- proučavanje medijskih i radiodifuznih organizacija, medijskog zakonodavstva i državne regulacije,
- marketinška ispitivanja za oglašivače RTS-a i drugih preduzeća, čiji se predmet odnosi na proizvode, ponašanje kupaca i institucionalnu sliku preduzeća,
- analiza sadržaja programa i emisija,
- onlajn istraživanja,
- svakodnevne analize gledanosti TV programa u Srbiji sekundarnom obradom elektronske baze podataka AGB Nilsen (AGB Nielsen Audience Measurement).
Metod - kako istražujemo?
U Centru se primenjuju i razvijaju savremeni i naučno potvrđeni istraživački pristupi, zasnovani na teorijskim postavkama i relevantnim postupcima. Istraživačke metode i tehnike uključuju ankete na osnovu uzoraka verovatnoće ili kvota, demografskih ili specijalnih uzoraka, telefonske i terenske ankete, analize sadržaja programa i emisija, recenzije stručnjaka i kvalitativna ispitivanja.
Упутство
Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.
Број коментара 0
Пошаљи коментар