уторак, 22.04.2025, 14:00 -> 00:42
Kraljevi svinga – Don Byas
Karlos Vesli „Don“ Bajas (1912 – 1972) je bio američki džez tenor saksofonista iz ere svinga i bi bapa. Svirao je sa Kauntom Bejzijem, Djukom Elingtonom, Artom Blekijem i Dizijem Gilespijem, između ostalih, a takođe je vodio i sopstveni bend. Poslednjih 26 godina života živeo je u Evropi
Rođen u Muskogiju, u Oklahomi, u muzičkoj porodici (majka je svirala klavir, a otac klarinet) Bajas je svoje muzičko obrazovanje započeo u evropskoj klasičnoj tradiciji, učeći da svira violinu, klarinet i alt saksofon.
Idol u mladosti mu je bio Beni Karter, koji je bio jedan od prvih multiinstrumentalista. Bajas je počeo da nastupa u lokalnim orkestrima sa 17 godina, sa Beni Motenom, Terens Holderom i Volter Pejdžom. Osnovao je i vodio sopstveni koledž bend „Don Carlos and His Collegiate Ramblers“, tokom 1931–1932. godine, na Langston koledžu u Oklahomi.
Bajas je prešao na tenor saksofon nakon što se preselio na Zapadnu obalu i svirao sa nekoliko bendova iz Los Anđelesa. 1934. godine učestvovao je u turneji na Zapadnoj obali sa orkestrom „Bert Johnson's Sharps and Flats“ Radio je u bendu Lajonel Hemptona u „Paradise“ klubu (1935), zajedno sa sviračem i aranžerom Edi Barfildom i trombonistom Tajri Glenom. Svirao je i sa Bak Klejtonom, Lorenco Flenojom i Čarli Ekolsom.
Preselivši se u Njujork, radio je sa bendom Edija Malorija, prateći Melorijevu ženu, pevačicu Etel Voters, na turnejama i u čuvenom „Cotton Club“. Imao je kratak boravak u bendu aranžera Don Redmana 1938. i kasnije od 1939. do 1940. godine.
Sarađivao je sa bendliderima kao što su Laki Milinder, Endi Kirk, Edgar Hejs i Beni Karter. Učestvovao je u sesijama snimanja sa Bili Holidej, pijanistom Pit Džonsonom, trubačem Hot Lips Pejdžom i pevačem Big Džo Tarnerom. 1941. godine u klubu „Minton's Plauhouse“ svirao je sa Čarli Kristijanom, Teloniusom Monkom i Keni Klarkom na „after hours“ sešnima.
Uprkos svojim bi bap asocijacijama, Bajas je ostao duboko ukorenjen u svingu. Ugledao se na Kolmena Hokinsa, ali Bajas je naveo Art Tejtuma kao najveći uticaj: „Nemam svoj stil! Samo duvam kao Art.“
Drugi deo života proveo je u Evropi, prvo u Parizu, a kasnije u Holandiji. radio je puno u Evropi, često sa američkim muzičarima na turnejama. Takođe je snimao sa fado pevačicom Amalijom Rodrigez tokom svog boravka u Evropi. Bajas nije posetio SAD sve do 1970. godine, kad je nastupio na Njuport džez festivalu. Snimio je veliki broj albuma kao bendlider, ali i kao sajdmen – sa Beril Buker, Bil Kolmenom, Kolmen Hokinsom, Ben Vebsterom, Meri Lu Vilijams.
Bajas je primljen u „Oklahoma Jazz Hall of Fame“ 1997. godine.
Коментари