недеља, 03.07.2011, 22:30 -> 14:28
Извор: Радио Београд 3
Vasant Rai i sastav "Oregon": album "Prolećni cvetovi"
U emisiji MUZIKA SVETA - poslednjoj iz ciklusa u kojem smo predstavili neka od najznačajnijih ostvarenja koja su utrla put world music žanru, slušaćete izbor numera sa albuma "Prolećni cvetovi" svirača na sarodu Vasanta Raija i sastava "Oregon".
Majstor saroda Vasant Rai potekao je iz sviračke škole čuvenog Alaudina Kana, čiji je učenik bio i slavni Ravi Šankar. Vasant Rai je veoma rano stekao izuzetnu izvođačku veštinu na sarodu - višestrunoj lauti persijskog porekla koja, zajedno sa sitarom, spada u najcenjenije instrumente indijske klasične tradicije. Preselivši se sedamdesetih godina prošlog veka u zahuktalu muzičku prestonicu Njujork, ovaj umetnik paralelno razvija dva usmerenja u svom radu, najpre tako što nastavlja da neguje tradicionalni izraz, ali i nastupajući kao pionir muzičkog prožimanja Istoka i Zapada. On osniva muzičku školu Alam u njujorškom kvartu Grinič Vilidž, u kojoj drži časove indijske klasične muzike zajedno sa zvezdama poput svirača table Ale Rakhe i Zakira Huseina. No, paralelno s tim, intenzivno sarađuje sa umetnicima iz drugih kultura zvuka, te tako nastupa sa džez -vorld flautistom Herbijem Menom, a njegovi saradnici postaju i Džordž Herison i Džon Koltrejn. Godine 1985, nakon nastupa u Karnegi holu, Vasant Rai iznenada umire, i time se prekida njegova izuzetna karijera tokom koje je, pored opsežnog transkulturalnog pedagoškog rada, ovaj umetnik zacrtao i razvoj fjužn usmerenja u globalnoj world music kulturi koja će ubrzo potom uslediti.
Ostvarenje Prolećni cvetovi koje predstavljamo večeras, ispituje bliskost istočnjačkih i zapadnjačkih muzičkih idioma, stavljajući u istu ravan sarod i gitaru, deonice na violini svirane u duhu indijske i evropske muzike, te različite udaračke instrumente čija se etnička posebnost ne markira u ukupnom zvuku. Naznake tradicije su, bez sumnje, prisutne, ali se ukupno zvučno polje ne podređuje nijednom kulturalnom predznaku, već balansira između gracioznih sola na sarodu i violini i meditativnijih tuti odseka. U profilisanju ukupnog zvuka, udela je imala i world jazz grupa Oregon, čiji su članovi ostali poznati po tome što su često zaobilazili džez konvencije u korist ispitivanja sadejstva zvučnih boja i uvođenja van-zapadnih formi improvizacije.
Autorka emisije Iva Nenić
Коментари