Читај ми!

Kompozitor meseca – Antonjin Dvoržak

Slušaćete poslednju emisiju ciklusa koji smo ovog oktobra posvetili obeležavanju 180 godina od rođenja Antonjina Dvoržaka.

Nakon samo jedne posete Engleskoj kompozitor je doživeo izuzetan uspeh, te je u ovoj zemlji gostovao još osam puta, gde je sa velikim uspehom predstavljao svoja dela. I dok političke okolnosti u Austriji i Nemačkoj nisu bili pogodne za njegovu karijeru, Engleska, daleko od tih političkih prepirki, cenila ga je na pravi način i najviše je doprinela njegovoj međunarodnoj slavi. Tamošnja publika mu nije zamerala što piše dela na maternjem jeziku i zasnovana na češkom folkloru, a upoznao je i istaknute ličnosti engleskog muzičkog društva koje su o njegovom radu sudile bez arogancije i predubeđenja. Između ostalog, sprijateljio i sa vlasnicima izdavačke kuće Novelo, koji su se zainteresovali za objavljivanje njegovih kompozicija.

Česte posete Engleskoj Dvoržaku su obezbedile finansijsku stabilnost i konačno je uspeo da kupi malo seosko imanje u mestu Visoka, gde je provodio najveći deo godine. Tu je napisao drugu zbirku Slovenskih igara, Rekvijem, Karneval, Otelo i operu Jakobin, a revidirao je i neka svoja starija, neobjavljena dela. Sve ove kompozicije otkrile su Dvoržakovu novu stranu, koju je sam kompozitor opisao rečima: „Ovde sam pesnik isto koliko i muzičar".

Početkom poslednje decenije 19. veka predsednik Nacionalnog Konzervatorijuma za muziku u Sjedinjenim Američkim Državama ponudio je Dvoržaku mesto umetničkog direktora i profesora u ovoj instituciji, sa 25 puta većom godišnjom platom nego što je zarađivao na Praškom konzervatorijumu. Osim toga, jedan od razloga za ovaj poziv bila je i Dvoržakova izuzetna reputacija kao kompozitora nacionalnog stila, te je poziv iz Amerike upućen sa ciljem da upravo on učestvuje u stvaranju američkog muzičkog nacionalnog stila. Godine 1892. sa suprugom i dvoje dece napustio je Prag i preselio su Njujork, a prvi nastup imao je kao dirigent, u Karnegi holu, kada je premijerno izveo Te Deum.

U potrazi za početnim materijalom u cilju stvaranja novog američkog stila, Dvoržak je tražio od svog afroameričkog studenta da mu otpeva duhovne pesme i narodne pesme koje prate rad na plantažama, a istraživao je i muziku američkih Indijanaca. U mnogim intervjuima i člancima isticao je da američki stil treba da se zasniva na elementima preuzetim iz tradicionalne muzike, na pentatonici, plagalnim kadencama, ostinatu i izraženim sinkopiranim ritmovima.

Kako je vreme odmicalo, Dvoržak je počeo da oseća nostalgiju za Češkom, te je sve manje komponovao, da bi se 1895. godine iz Amerike vratio u svoju rodnu zemlju. Nastavio je da radi na delima koja je započeo u Americi, a okrenuo se i programskoj muzici, komponujući nekoliko simfonijskih poema. Poslednje godine života najviše je posvetio operama, te su tada nastala neka od njegovih najpoznatijih dela ovog žanra: Đavo i Kaća, Rusalka i Armida. Kako je i sam često isticao, opere je pisao jer su, kroz teme preuzete iz folklora, bile pogodne za ispoljavanje nacionalnog identiteta.

Urednica Jelena Damjanović

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом