Stvaralaštvo Johana Baptista Kramera

Kompozicije Johana Baptista Kramera i Karla Marije Vebera

Kramerova poslednja sonata za klavir, opus 74 u Ef-duru, objavljena je 1827. godine. Za razliku od sonate koju je još 1812. godine sam Kramer naslovio kao Poslednja, sa namerom da to bude njegova završna reč u ovom žanru, Sonata u Ef-duru posvećena Kramerovom savremeniku, londonskom kompozitoru i orguljašu Tomasu Atvudu, predstavlja nepretenciozno trostavačno delo, jasne i sažete forme. Iz istog stvaralačkog perioda potiče još jedno Kramerovo delo za klavir - Introdukcija i engleska arija opus 64. Izuzev određenih pedagoških dela i minijatura, Kramer je od kraja dvadesetih godina 19. veka prestao da komponuje, a 1835. upriličio je svečani koncert kojim se zvanično povukao iz javnog života. Narednih deset godina iskoristio je da poseti Minhen, Beč, a pre svega Pariz, ne bi li se u svojim sedamdesetim godinama vratio u London, gde će ostati sve do smrti, 1858. godine.

Kramerovog savremenika, petnaest godina mlađeg nemačkog kompozitora Karla Mariju Vebera, danas pre svega poznajemo kao autora opera. Veberova karijera, kao i njegovo obrazovanje, bili su, međutim, inicijalno usko vezani za klavir i poziv pijaniste-virtuoza, kojim je po prvi put zavredio čuvenje među ljubiteljima muzike širom Evrope. Njegove sonate za klavir, iako pisane za salon, odnosno kućno muziciranje, zahtevaju odlično vladanje pijanističkom tehnikom, a posebno su idiosinkratični zahtevi za brzim pokretima ruke, akordima širokog sloga u levoj ruci, kao i za kombinovanjem različitih artikulacija u levoj i desnoj ruci. Poslednja, četvrta Veberova Sonatu za klavir opus 70 u e-molu, objavljena je u Berlinu, 1822. godine. Ovim četvorostavačnim delom dominira prvi stav, u tempu moderato, te smenjivanje dramatskih i meditativnih segmenata, dok virtuozitet briljantnog stila najneposrednije dolazi do izražaja u menuetu na mestu drugog i u finalnom stavu prestissimo. Veberovo rano delo za klavir, Tema sa varijacijama u Ef-duru opus 9, iz 1808. godine, takođe ilustruje tendenciju ovog kompozitora za proširivanjem sonornosti instrumenta. 

Autor Srđan Atanasovski
Urednica Sanja Kunjadić



Коментари

Prodajem
Ако пронађете ову новчаницу одмах идите код нумизматичара
C.T. Toraksa
Поштујте правила пре давања крви на анализу
Adaptacija
„Буђење пацова“ – ново рухо филмског класика Живојина Павловића
slobodan izbor ishrane
Главни град Финске избацује месо како би заштитили климу, осим у ретким изузецима
Prijava za kviz Slagalica
Пријавите се