субота, 06.02.2021, 20:02 -> 13:45
Извор: Трећи програм
Opera – Đuzepe Verdi: Don Karlos
Čućete arhivski snimak opere „Don Karlos” Đuzepa Verdija zabeležen 20. jula 1996. godine na Proms festivalu u Rojal Albert holu u Londonu, kada je impresivnom podelom dirigovao Bernard Haitink uz Hor i orkestar Kraljevske opere Kovent garden.
Glavne uloge tumačili su: Roberto Skandiuci kao Filip II, Ričard Mardžison kao Don Karlos, Dmitri Hvorostovski kao Rodrigo, Markiz de Poza, Robert Lojd kao Veliki Inkvizitor, Silvi Valer kao Elizabet Valoa i Olga Borodin kao princeza Eboli.
Ova petočina opera, najduža u Verdijevom opusu, nastala je kao porudžbina Pariske opere, a komponovana je na libreto Kamija di Lokla i Fransoa Žozefa Merija, prema dramskom komadu Don Karlos Fridriha Šilera. Priča je zasnovana na događajima iz špansko-francuske istorije 16. veka, odnosno na ugovorenom braku između španskog princa Karlosa i Elizabete Valoa, koja je zbog promenjenih političkih okolnosti nakon mirovnog sporazuma kojim je okončan Italijanski rat od 1551. do 1559. godine, morala da se uda za Karlosovog oca Filipa II. Inače Don Karlos je opera koja je doživela najviše kompozitorovih dorada i izmena, te postoji više verzija koje su danas dostupne dirigentima. Večeras ćete pratiti italijansku petočinu verziju poznatu i kao verzija iz Modene koju je Verdi za života odobrio.
Sadržaj:
Princ Karlos je u tajnosti došao u Francusku kako bi video svoju verenicu, Elizabetu Valoa, koju nikada nije sreo. Mladi par se sreće u šumi dvorca Fontenblo i zaljubljuje, ali tada stižu vesti da će Elizabeta, umesto za Karlosa, morati da se uda za njegovog oca Filipa II. Uz ovu dramsku liniju koja prati patnju dvoje ljubavnika, paralelno se odvija i politička borba naroda Flandrije koji pokušava da se oslobodi španske vlasti. Nesrećan Karlos odlučuje da uz pomoć svog prijatelja Rodriga pomogne borcima za nezavisnost, čime, osim u ljubavi, sada i u politici postaje suparnik svog oca, Filipa II. U spletke se uključuje i princeza Eboli zaljubljena u Don Karlosa, strašni Veliki Inkvizitor, a u operi susrećemo dramatičnu scenu spaljivanja jeretika na lomači, poznati "auto da fe", kao i misteriozni kraj, kada prestolonaslednika u kriptu samostana Svetog Justusa odvlači stari monah kojeg svi prepoznaju kao oličenje bivšeg kralja Karla V. U operi se nalazi i jedna od najvažnijih scena za solo bas Nikada me nije volela u kojoj je Verdi dao majstorsku psihološku karakterizaciju unutrašnjeg konflikta kralja Filipa II.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари