понедељак, 26.10.2020, 21:25 -> 15:02
Извор: Трећи програм
Sa beogradskih scena – Autorski koncert Vladimira Tošića
Reprodukovaćemo snimak autorskog koncerta Vladimira Tošića koji je zabeležen 12. novembra 2019. godine u Studentskom kulturnom centru u Beogradu. Tom prilikom nastupili su: Beogradski gudački orkestar „Dušan Skovran” i solisti: violinistkinja Gordana Matijević, flautistkinja Stana Krstajić i pijanisti Vladimir Cvijić i Ljiljana Vukelja. Dirigovao je Rade Pejčić
Vladimir Tošić, kompozitor i multimedijalni umetnik, rođen je u Beogradu 1949. godine. Studije kompozicije uspešno je završio na Fakultetu muzičke umetnosti, u klasi Vasilija Mokranjca, a tokom 70-ih godina prošlog veka bio je član avangardne grupe Opus 4 sa kojom je osnovao Ansambl za drugu novu muziku i festival Druge nove muzike. Umetnici okupljeni u okviru grupe Opus 4 – Miroslav Miša Savić, Milimir Draškić, Modrag Lazarov Pashu i Vladimir Tošić – bili su prvi koji su u našoj sredini, pored svojih ostvarenja, predstavili i dela svetskih minimalista.
Od 1986. godine Tošić radi kao profesor na Fakultetu muzičke umetnosti, na Katedri za muzičku teoriju. Njegova dela izvođena su na domaćim i stranim koncertnim podijumima, pre svega u Sjedinjenim Američkim Državama, Nemačkoj i Brazilu. Dobitnik je prve nagrade na konkursu Tomas Bloh u Parizu 2000. godine.
Osnova stvaralaštva Vladimira Tošića je redukcionistički pristup. Sva njegova dela su zasnovana na veoma malom broju različitih elemenata, a ponekad čak i na samo jednom (poput boje, ritma ili harmonije). Dela njegovog opusa krase i procesualna organizacija, simetrična forma, repetitivnost, kao i insistiranje na boji.
Posle Melanža iz 1975. godine, prve minimalističke kompozicije u Srbiji, kao i drugih ostvarenja koja su nastajala do 1990, usledio je Tošićev drugi stvaralački period. Muzikološkinja Marija Masnikosa ovaj period kompozitorovog stvaralaštva svrstava u postmoderni minimalizam koji je trajao do kraja prve decenije ovog veka. Treća kompozitorova stvaralačka faza počinje 2010, a najkompleksnija je u seriji Mediala. Po rečima Masnikose, u ovom stvaralačkom segmentu njegova dela su i dalje „potpisana” upotrebom alikvotnog modusa, procesi su kraći i nešto slobodniji, za razliku od dotadašnjih strogih i postupnih procesa izgradnje i razgradnje repetitivnih modela, koji su usmeravali Tošićeve ranije minimalističke kompozicije.
Kompozicija Medial 623 za gudače je otvorila Tošićev autorski koncert. Delo je pisano 2012. godine, a, po rečima autora, nastalo je na osnovama slobodno tretiranih medijalnih veza i veoma slobodnom variranju početnog modela. Nakon toga ćućete još i Kvintal za violinu, klavir i gudače, potom Medial 9 za gudače, Voksal za violinu, flautu, klavir i gudače, a potom i Altus za gudače i klavir.
Ovaj koncert omogućio je SOKOJ, a za večerašnje emitovanje dobili smo ga ljubaznošću autora.
Urednica emisije Marija Vuković
Коментари