среда, 07.10.2020, 20:30 -> 15:27
Извор: Трећи програм
Majstori baroka
Moteti Anrija Dimona i Anrija Madena, francuskih baroknih autora koji su bili kompozitori pri Kraljevskoj kapeli za vreme Luja XIV i njegovog naslednika Luja XV. Pratićete izvođenja ansambala Ričerak Konsort i Lorenski koncert.
Na početku emisije čućete Motete Anrija Dimona. Ovaj autor rođen je 1613. godine u pokrajini Limburg u Belgiji, a muzička znanja je sticao u Mastrihtu i Liježu. Iako je na krštenju dobio ime Anri d Tjer, kada je 1638. godine otišao za Pariz, promenio je ime u francusku verziju prezimena – Di Mon. U prestonici Francuske je postao kapelmajstor pri crkvi Sen Pol. Od 1652. kako je njegova reputacija rasla postao je čembalista pri dvoru Vojvode od Anžuja. Te iste godine je kod poznatog pariskog štampara Balara objavljena njegova prva zbirka moteta Cantica Sacra, koja predstavlja jedan od najranijih primera novog tipa crkvene muzike u Francuskoj koja će svoj zenit doživeti u velikim motetima pisanim za dvor u Versaju. U tom trenutku delo duhovne muzike za soliste, instrumente i baso kontinuo je u Parizu bila novina, koju je upravo uveo Anri Dimon oslanjajući se na italijanske uzore. Ovaj autor koji je u međuvremenu postao francuski državljanin će 1660. godine postati orguljaš francuske kraljice Marije-Tereze, a tri godine kasnije postaje jedan od četiri kapelmajstora kraljevske kapele, da bi kasnije bio postavljen i na mesto direktora kraljičine muzike.
Moteti za dva glasa plene efektom odjeka, ili eha, na kojem se insistira. Oni su posebno zanimljivi i jer su među njima i moteti za solo glas koji spadaju u prve primere ovog tipa u francuskoj baroknoj muzici.
Anri Maden je stvarao u prvoj polovini XVIII veka i takođe se nalazio na mestu jednog od četiri kapelmajstora kraljevske kapele u Versaju, ali za vreme vladavine Luja XV. U večerašnjoj emisiji predstavićemo njegove Motete za dva visoka glasa sa ili bez pratnje koje je Maden komponovao 1740. godine i koji su nastali za za potrebe crkvenih službi pri ženskom orfelinatu „Hiljadu devojaka mizerikordije” osnovanom 1624. u Parizu. Ova dela su imala ne samo pobožni, već i edukativni karakter u smislu savladavanja osnova pevanja i muzike.
Urednica Ksenija Stevanović
Коментари