четвртак, 27.02.2025, 19:00 -> 07:58
Извор: Радио Београд 2
Studio Slavenski - Olivije Mesijan i njegovi sledbenici
Radio Beograd 2 i Sokoj nastavljaju 27. februara u 19 časova ciklus koncerata Studio Slavenski, koji se u sezoni 2024/25. godine svakog poslednjeg četvrtka u mesecu održava u Legatu Josipa Slavenskog, uz direktne radijske prenose.
Na šestom koncertu, Radoslava Vorgić Žuržovan, sopran, Petar Popović, flauta i Nevena Sovtić, klavir, predstaviće dela četvoro srpskih kompozitora koji su se usvaršavali u Parizu kod Olivijea Mesijana: Mirjane Živković, Vlastimira Trajkovića, Ivana Jevtića i Dušana Radića.
Olivije Mesijan se se smatra jednim od najuticajnijih kompozitora 20. veka. Opirući se bilo kakvim ukalupljivanjima, stilskim ili istorijskim, ostao je stožerna stvaralačka ličnost za razumevanje najrazličitijih tokova razvoja savremene muzike. Osobenosti njegovog muzičkog jezika, baš kao i podsticaji koje je dao svojim savremenicima i mlađim generacijama evropskih kompozitora, dobro su istraženi i poznati. Manje je, pak, poznato da je Mesijan kao kompozitor-pedagog usmerio stvaralački razvoj nekolicine srpskih i jugoslovenskih kompozitora na školovanju u Parizu. Među njima su Mirjana Živković, Vlastimir Trajković, Dušan Radić i Ivan Jevtić. Otvorenost Mesijanovog stvaralačkog bića neizostavno se reflektuje i u njegovoj pedagoškoj delatnosti, zbog čega nije stvorio svoju „školu”, već je pomagao mladim kompozitorima da pronađu sopstvene umetničke artikulacije muzičke savremenosti. Zanimljiva je stoga ideja predstaviti na jednom koncertu niz dela Mesijanovih učenika iz Srbije – stilsko-tehnički krajnje različita – uz delo samog Mesijana, i na taj način ostvariti umetnički doprinos sagledavanju ove značajne francusko-srpske kulturne veze.
Dr Nemanja Sovtić, muzikolog
RADOSLAVA VORGIĆ ŽURŽOVAN, sopran, gostujuća solistkinja Državne opere u Vizbadenu (Nemačka), članica Nove Beogradske opere i str. saradnica na Akademiji umetnosti u Novom Sadu. Solističku karijeru započela je kao član Mladog ansambla Državne opere u Majncu (Nemačka), Teatra i orkestra u Bilu i Soloturnu (Švajcarska). U Narodnom pozorištu u Beogradu debitovala je ulogom Fortuna i Valeto u Monteverdijevoj operi „Krunisanje Popeje”, a u Operi i teatru Madlenijanum ostvarila je uloge Anđelike u „Orlandu” i Armide u „Rinaldu” Georga Fridriha Hendla, Prozerpine i Nimfe u Monteverdijevom „Orfeju”, Aspazije u operi „Mitridat, kralj Ponta” i Suzane u „Figarovoj ženidbi” Volfganga Amadeusa Mocarta, Judite u istoimenom Skaraltijevom delu, kao i ulogu Koskoleto u istoimenoj operi Žaka Ofenbaha. Dobitnica je brojnih nagrada, među kojima su IBLA Grand Prize i specijalna nagrada za izvođenje Hendla, nagrada Kamerne opere Rajnsberg, međunarodnih takmičenja u Nojštatu i Tamiš u Sarbrikenu. Diplomirala je na Odseku za solo pevanje u klasi dr Milice Stojadinović i Odseku za opštu muzičku pedagogiju Akademije umetnosti u Novom Sadu. Master i studije trećeg stepena (Konzertexamen) završila je na Visokoj školi za muziku u Majncu u klasi prof. Klaudije Eder. Doktorirala je 2021. godine na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
PETAR POPOVIĆ je viši stručni saradnik na Akademiji umetnosti u Novom Sadu i solo flautista Simfonijskog orkestra RTS. Srednju muzičku školu „Isidor Bajić” završio je u klasi Aleksandre Horvat. Diplomu osnovnih akademskih studija stekao je na Akademiji umetnosti pod mentorstvom mr Laure Levai Aksin u roku od tri školske godine. Usavršavanje je nastavio u Nemačkoj, na Visokoj školi za muziku u Majncu, gde je završio dvogodišnje master studije u klasi prof. Dejana Gavrića, nakon čega i studije trećeg stepena u istoj klasi, sa najvišim počastima. Paralelno je završavao i master studije na Visokoj školi za muziku u Lucernu u Švajcarskoj, u klasi prof. Pirmina Grela. Doktorske studije završio je u klasi prof. Laure Levai Aksin na AUNS, odbranivši doktorski umetnički projekat pod nazivom „Novi znak za novi zvuk”.
NEVENA SOVTIĆ je rođena u Novom Sadu gde je završila diplomske i master studije klavira na Akademiji umetnosti u klasi prof. Iris Kobal. Tokom studija bila je stipendistkinja Fonda za mlade talente Ministarstva prosvete, a dobitnica je i nagrade Eurobank školarina. Završila je master studije interpretacije solo pesme (Liedbegleitung) na Visokoj školi za muziku u Detmoldu (Nemačka) . Na istoj akademiji je potom pet godina radila kao korepetitorka u klasama prof. Gerhild Romberger, prof. Markusa Kelera i Volfganga Timana. Sa mecosopranistkinjom Sarom Romberger je osvojila drugu nagradu na takmičenju GFF Interpretationswettbewerb – Lied Duo. Učila je od vodećih stručnjaka današnjice u oblasti solo pesme: Manuela Langea, Ariberta Rajmana, Petera Krojca, Džulijusa Drejka, Danijela Belea, kao i pijaniste Kolina Stouna. Nastupala je u Srbiji, Crnoj Gori, Hrvatskoj, Italiji, Francuskoj, Nemačkoj i Austriji. Ostvarila je zvučne zapise za Radio Novi Sad, Fondaciju Rudolf Bruči i Radio Lippe. Trenutno je zaposlena kao docentkinja na predmetu Korepeticija na Katedri za klavir na Akademiji umetnosti u Novom Sadu.
Program
Dušan Radić (1929‒2010)
Ciklus: Probuđene senke op. 22, br. 2
Narodna pesma iz Mandžurije – Narodna pesma iz Burme – Narodna pesma iz Indonezije
Mirjana Živković (1935‒2020)
Ciklus: Iz ničije zemlje (na poeziju Desanke Maksimović)
Dodir – Iskustvo – Među planetama
Vlastimir Trajković (1947‒2017)
Sonata za flautu i klavir, Es-dur, op. 18
SULLA VITA – Affetuoso frenato (O životu: Zauzdani afekti)
SULLA MORTE – Vuoto indifferente (O smrti: Prazno i ravnodušno)
DEL NIENTE – Volubile Stringente (Ni o čemu: Lakomisleno i zbijeno)
Ivan Jevtić (1947)
Ciklus: Kamena uspavanka (na poeziju Stevana Raičkovića)
Suncu kraj je ‒ O sjaj su samo vrata kraja ‒ U zimski sumrak
Olivije Mesijan (1908‒1992)
Crni kos za flautu i klavir (Le Merle Noir)
Vlastimir Trajković (1947‒2017)
Cinq poèmes de Stéphane Mallarmé (Pet pesama Stefana Malarmea) za glas, flautu i klavir op. 28
-
Renouveau (Preporod)
Коментари