уторак, 17.11.2020, 17:30 -> 15:11
Извор: Радио Београд 2
Аутор: Горица Пилиповић
Opasna metafora
Čuveni nemački slikar iz XVI veka Matijas Grinevald napušta službu kod nadbiskupa u Majncu da bi učestvovao u seljačkom ustanku 1524, ali posle niza dramatičnih događaja i još dramatičnijih vizija, on shvata da će najbolje služiti čovečanstvu ako se posveti svojoj umetnosti.
Njegov lik bio je inspiracija Paulu Hindemitu za simfoniju pod nazivom „Slikar Matis", koja će ispuniti današnji Autogram. Urednica je Gorica Pilipović.
Simfonija je zapravo izvedena iz materijala istoimene opere, ali je završena pre nje ‒ Hindemit ju je kompletirao 1934. Naime, čuveni dirigent Vilhelm Furtvengler zamolio ga je da napiše kompoziciju za predstojeću turneju Berlinske filharmonije, a Hindemit je pomislio da bi bilo dobro da isproba recepciju muzičkog materijala opere. I zaista, publika je lepo reagovala, ali negativne kritike su stizale od nacističkog režima, koji je ukorio Furtvenglera zbog izvođenja muzike suprotne partijskoj ideologiji. Štaviše, posledice su bile vrlo teške - Jozef Gebels je optužio Hindemita za kultur-boljševizam zabranivši izvođenje njegove „degenerisane" muzike, a Furtvengler je bio prinuđen da se jedno vreme povuče. Hindemit je, s druge strane, završio komponovanje opere naredne godine, ali je iz istog razloga - zbog političke klime - dočekao njenu premijeru tek pošto je napustio Nemačku. Bilo je to 1938, u Cirihu, jednom od retkih gradova nemačkog govornog područja gde se u to vreme uopšte mogla prikazati tako provokativna tema. Jer ‒ Hindemit je muzikom povukao paralelu između protestantske reformacije iz XVI veka i političkog razdora sopstvenog vremena, i to je ono što se nije dopalo nacistima.
Коментари