недеља, 07.09.2025, 13:10 -> 16:01
Извор: РТС, Reuters, Vogue Business, People
Аутор: Јована Аксентијевић
Šta posle smrti italijanskog kralja mode – modni svet bez oca elegancije
Smrt Đorđa Armanija, jednog od poslednjih velikana klasične elegancije i originalnog modnog stvaralaštva, otvorila je pitanje koje daleko prevazilazi okvire jedne modne kuće. Šta će se dogoditi sa brendom koji je decenijama predstavljao sinonim za suptilan luksuz, prefinjenost i italijanski duh?
Armani je tokom više od pola veka odbijao da podlegne pritiscima tržišta, postane bezličan ili prepusti svoju imperiju stranim investitorima. Njegova modna imperija nije bila samo lični projekat, već ideja da se lepota i kvalitet mogu živeti.
Još 2016. godine Đorđo Armani je osmislio plan koji će garantovati glatku sukcesiju i očuvanje nezavisnosti kompanije osnivanjem Fondacije.
Njen deklarisani cilj bio je da „zaštiti upravljanje“ imovinom „Armani grupe“ i osigura da ona ostane u skladu sa principima koji su mu bili „posebno važni“. Dizajner je 2017. godine rekao italijanskim dnevnim novinama Korijere dela sera da je takav mehanizam potreban kako bi se pomoglo njegovim naslednicima da ostanu složni i kako bi se izbeglo da grupu kupe drugi ili da se ona raspadne.
Fondacija poseduje simboličnih 0,1% udela u milanskoj grupi, ali nakon Đorđove smrti očekuje se da dobije veći udeo, zajedno sa ostalim naslednicima, kako je kreator naveo je u istom intervjuu.
Takođe je rekao da će tri kandidata koje je on imenovao voditi fondaciju.
Nije želeo da njegov brend doživi istu sudbinu kao mnoge modne kuće nakon smrti njihovih osnivača, što ih je udaljičo od prvobitnih vrednosti. Ta odluka danas, nakon njegove smrti, mnogima postaje jasna.
Kada odu osnivači: Iskustva „Gučija” i „Versačea”
Istorija mode pamti slučajeve kada brend mora da nastavi bez svog kreativnog osnivača. Posle ubistva Đanija Versačea 1997. godine, sestra Donatela je preuzela upravljanje kreativnim pravcem.
Dok neki smatraju da je ona zadržala prepoznatljivu estetiku brenda, ekstravaganciju, glamur i seksepil, drugi misle da je nakon Đanijeve smrti brend postao bezličan i da je jedino ostao prepoznatljiv dobro poznati dezen koji je i zaštitni znak Versačea.
Brend je postao deo šire grupacije, ostao je na vrhu lestvice iako pravi ljubitelji Đanijevog rada osporavaju Donatelino očuvanje prepoznatljive elegancije koju je Đani diktirao, uz ličnu ocenu da je brend pretvorila u modernizovane komade samo ukrašene logoom Versačea.
Ljubitelji samog brenda i imena „Versače“ smatraju da je Donatela očuvala pravo lice brenda uz malu transformaciju.
„Guči“ je, s druge strane, prošao složeniji put. Posle smrti osnivača porodični brend pada u ruke stranaca.
Nakon višegodišnjih turbulencija, pravi procvat brend doživljava sa dolaskom Alesandra Mikelea. Njegova estetika, zasnovana na emocionalnom maksimalizmu i kreativnoj slobodi, vratila je brend u centar pažnje.
Danas, pod vođstvom Sabata de Sarnoa, „Guči“ ponovo doživljava promenu, samo ovoga puta u smeru minimalizma i estetske uravnoteženosti.
Slučaj „Gučija“ i „Versačea“ pokazuje da brendovi mogu da prežive odlazak osnivača, ali da taj gubitak često donosi duboku promenu identiteta.
Armanijev put – tradicija kao kapital
Za razliku od ostalih, struktura “Giorgio Armani S.p.A.” je porodično orijentisana i sa naglašenom filozofijom doslednosti. Upravo je to ono što ga izdvaja.
Nakon Đorđove smrti, na čelu brenda ostaju njegovi najbliži saradnici, poput Lea Del’Orka, i članovi porodice koji su već godinama uključeni u poslove kompanije. Sa višemilionskim prihodima „Armani grupa“ ulazi u novu fazu kao finansijski stabilan brend.
Šta može uslediti?
Od Armanijevih početaka svet mode se promenio – ubrzani ciklusi, društvene mreže, digitalni trendovi i nove generacije kupaca zahtevaju fleksibilnost i inovaciju.
Postoje dva moguća puta kojima ovaj brend može da krene. Jedan podrazumeva postepenu evoluciju brenda u smeru digitalne i ekološke održivosti, uz zadržavanje estetskih vrednosti koje je Armani zastupao, poput minimalizma, kvaliteta i bezvremenskog dizajna.
Drugi podrazumeva veliki rizik i podleganje tržišnim trendovima, promenu identiteta i traženje novih kreativnih kreatora kako bi se osvojilo mlađe tržište.
Sudeći po strukturi koju je Armani ostavio iza sebe, verovatno samo prva opcija dolazi u obzir. Njegov brend je oduvek govorio tiho, ali sigurno. I to se, u svetu mode koji je često bučan, sve više ceni.
Poslednji od starih majstora
U vremenu u kojem modom sve više upravljaju finansijski analitičari, a manje dizajneri, Đorđo Armani je bio jedna od poslednjih ikona starog sveta, sveta u kojem se krojilo ne samo odelo već i stil života.
Njegova smrt nije samo gubitak velikog kreatora već kraj jedne epohe. Ali možda je baš taj kraj šansa da se podsetimo koliko vredi kada moda nije samo prolazna senzacija, već životna filozofija.
Glasovi modnog sveta: Oproštaj od gospodara elegancije
Nakon vesti o smrti Đorđa Armanija, modni svet i brojne javne ličnosti uputili su emotivne poruke i podelili uspomene na čoveka koji je, kako su mnogi istakli, „stvorio modu za stvarne ljude, ne za trenutke, već za život“.
Donatela Versače se među prvima oprostila od „čoveka sa vizijom“.
„Izgubili smo legendu. Đorđo je bio ne samo modni velikan, već i čovek sa vizijom, koji je otvorio put svima nama. Njegova tišina govorila je glasnije od trendova. Njegov uticaj će živeti večno“, rekla je Donatela.
Iz „Valentina“ upozoravaju da modna industrija ostaje bez kompasa.
„Njegov minimalizam bio je maksimalno moćan. Armani je umeo da objedini snagu i krhkost u jednoj silueti. Modna industrija danas ostaje bez kompasa“, naveo je Pjerpaolo Pičoli.
„Armani je razumeo kako izgleda moć. Oblačio je žene kao partnerke, ne kao ukrase. Retko se sretne neko ko je istovremeno imao takvu disciplinu i empatiju prema modi“, rekla je urednica Voga Ana Vinter.
Uz reči, da se nikada nije osećao tako prirodno nego u Armanijevim komadima, od kralja mode oprostuo se i glumac Džordž Kluni.
„Niko nije učinio da se osećam tako prirodno, tako udobno u svom telu kao što je to učinio Armani. On nije samo oblikovao moju garderobu, već i način na koji gledam na stil“, podelio je Kluni.
Lejdi Gaga koja je uvek težila ka različitosti kaže da je tišinu pretvarao u najglasniji modni izraz.
„Armani je znao kako da tišina bude najglasniji modni izraz. Njegove haljine su kao simfonije u tkanini – elegancija koja nikada ne pokušava da ukrade pažnju, već da je zasluži“, rekla je Lejdi Gaga.
„Dior“ se oprostio od najvažnijeg arhitekte savremene mode.
„On je dokazao da estetika ne mora biti agresivna da bi bila moćna. Izgubili smo jednog od najvažnijih arhitekata savremene mode“, rekla je Rafa Simons.
Mjuča Prada je podsetila na svoje poštovanje prema Armaniju.
„Iako smo često bili na suprotnim kreativnim polovima, duboko sam poštovala Đorđa. On je bio oslonac italijanske mode – temelj, ne trend“, rekla je Prada.
"Grazie, Maestro" – Oproštaj u slikama
Oproštajne objave sa crno-belim fotografijama Armanija, uz reči „Grazie, Maestro“ (Hvala majstore), preplavile su Instagram i Iks (nekadašnji Tviter).
Među onima koji su objavili fotografije uz oproštajne poruke bili su Kim Kardašijan, Demi Mur, Tom Ford, Bela Hadid, Viktorija Bekam, Farel Vilijams, Karin Rojtfeld, Naomi Kembel, Rik Ovens, Žan-Pol Gotje, Jejman Han, kreativni direktor u "Dior Homme“, kao i vodeći uticajni modni magazini Vog, Harpers bazar, BOF i L’Officiel.
Era italijanskog kralja mode završava se u stilu Bočelijeve pesme Time to say goodbye – vreme je da se kaže doviđenja i stavi tačka na modni rukopis starih italijanskih majstora.
Коментари