Читај ми!

Sve tajne papinih putovanja – kako izgledaju letovi sa papom i koliko košta karta

Strani i italijanski mediji kao i oni koji isključivo prate dešavanja u Vatikanu, tzv. „vatikanisti“ mogu da prate papu na njegovim putovanjima tako što njihove medijske kuće plaćaju kartu u ekonomskoj klasi čija je cena vrlo često jako visoka, te su se 2017. novinari pobunili jer je za povratnu kartu od Rima do Monte Reala u Portugaliji trebalo da izdvoje više od 1.700 evra.

Cene za putovanja sa papom su uvek bile visoke, naročito za trase koje uključuju međunarodne destinacije poput Afrike ili Latinske Amerike i mogu da dostignu i 5.000 evra pa čak i više.

Kako putuju pape

Papa ne poseduje svoj privatni avion. Od 1964. „Alitalija“ je kompanija koju su koristili poglavari Rimokatoličke crkve na svojim apostolskim putovanjima.

U povratku bi leteli avionima kompanije zemlje koju je papa posetio. Na pisti u Rimu je uvek spreman rezervni avion ako sa prethodnim nešto nije u redu. Kod pod kojim su letele pape sa „Alitalijom“ je uvek bio isti – AZ4000 a na tom letu je uvek stotinak osoba, 70-80 stranih dopisnika i italijanskih novinara, posada namenjena posebnim letovima kao i saradnici.

Danas nakon zatvaranja „Alitalije“, papa leti avionima „ITA ervejza“. Kako će izgledati putovanje zavisi od samog pape. Za vreme Vojtile u avionu su skidana prednja sedišta ne bi li se stavio krevet na kome je on mogao da se odmara. Vojtila je bio pontif sa najviše apostolskih putovanja, ukupno 105 što je bio rekord, i uvek je putovao sa „Alitalijom“ što je bilo ponos kompanije jer je ako papa putuje „Alitalijom“ znači da je sigurna.

Nakon toga su stigla sedišta koja je bilo moguće spuštati i problem je rešen na taj način. Racinger je imao dosta zahteva, na primer za let od Rima do Kube 2012. bilo je potrebno skinuti sva sedišta iz Biznis klase (oko dvadeset) da bi se napravilo mesto za krevet, radni sto i mali deo za sastanke. Korijere dela sera piše da je bilo potrebno dodati i jedan krst i sliku a sve to je koštalo nekoliko desetina hiljada evra.

Papa Franja je najskromniji papa ne samo kada se radi o putovanjima, naime što se tiče hrane, on traži da jede što i svi ostali putnici, osamdesetak stranih i italijanskih novinara i njegova pratnja, a sedi napred bez bilo kakvih zahteva. U Kanzas Sitiju se nalazi muzej sa instaliranim krevetom za put pape Jovana Pavla II iz 1979. godine. Svakako uvek dolazi do manjih modifikacija u avionu sa naslonima koji imaju simbol Vatikana, grb na avionu te sliku Bogordice koja štiti putnike i koja je dala naziv gradu Buenos Ajresu kao naravno i krst.

Prvo putovanje „Alitalijom“ obavljeno je avionom DC-8, a leteo je papa Pavle VI. Dozvolu za sletanje je dao direktno kralj Husein od Jordana iz kontrolnog tornja. Od tada, kako pišu italijanski mediji, svaki put kada avion ulazi u vazdušni prostor jedne nove zemlje pontif ili direktno ili preko komandanta pozdravlja i blagosilja tu naciju. Da bi novinari mogli da putuju sa papom njihove redakcije plaćaju dosta visoke sume.

Jedan novinar koji prati Vatikan je za italijanske medije ispričao da je za let Rim–Havana–Vašington sa „Alitalijom“ karta koštala 2.700 evra, za trasu Vašington–Njujork–Rim sa „Amerikan erlajnsom“ 2.000 što je ukupno 4.700 evra pa ako se to pomnoži sa 70 novinara dobija se suma od 329.000 evra. To su tarife standard koje izdaje IATA čija je cena slična onima u biznis klasi iako novinari lete u ekonomskoj klasi. Redakcije kupuju karte od Vatikanske turističke agencije koja šalje kvotu avio-kompaniji.

Novinari su se 2017. godine usprotivili visokim cenama karata „Alitalije“ i TAP-a jer je karta za Portugaliju do Monte Reala, avio-baze u blizini Leirije nekoliko kilometara od crkve posvećene Fatimi) koštala 1.738,15 evra (od čega 128,15 evra taksi) što je po mišljenju novinara bilo previše za jednu tako kratku trasu u ekonomskoj klasi.

Novinari su tada tražili da se leti istom avio-kompanijom i u odlasku i u povratku ili da se leti sa kompanijama loukost kao „Rajaner“, „Izier“ ili „Vueling“. U poruci su napisali da mnoge novine i agencije prolaz kroz težak momenat i da postaje sve teže akreditovati novinare za papina putovanja zbog cena karata. No od tada se ništa nije promenilo i putovanja su i dalje prilično skupa.

Ko sve putuje s papom?

S papom putuju dva kardinala/nadbiskupa, desetak sveštenika, dvadesetak drugih osoba kako laika tako i pripadnika Švajcarske garde. Vatikan je dosta rigidan kada se radi o novinarima koja prate dešavanja u samom Vatikanu, ukoliko preskoče iz bilo kog razloga povratni let može da se desi da ne dobiju akreditacije za naredna putovanja.

Nekada su novinari dobijali tzv. „paket pogodnosti“ sa raznim proizvodima unutra (parfemima, pićima, slatkišima i sl.), a sada to više nije tako tako da, kako nam je rekla Pamela, dobijaju pres kit koji se sastoji od programa, male sveske i krsta. Prvo putovanje pape Franje, bilo je u Brazil 2013. godine kada je prisustvovao XXVIII Svetskom danu mladih. U toku je papin put najduži put do sada u trajanju od 11 dana, 32.814 km, četiri države, dva kontinenta i pet avionskih kompanija započet 2. septembra u 17.15 sa Terminala 5 aerodroma Fjumičino, koji je posvećen letovima sa posebnim procedurama bezbednosti.

Let „A-330 neo“ poleteo je za Džakartu koja je i prva tapa ovog dugog putovanja. Posada broji 13 osoba, tri pilota, 10 stjuardesa plus tim koji je sastavljen upravo za ovu vrstu putovanja. U petak, 6. septembra, nakon institucionalnih sastanaka u Indoneziji papa sa novinarima leti za Papuu Novu Gvineju, a tamo će leteti sa kompanijom „Garuda Indonezija“.

Osmog septembra, leteće kompanijom „Rojal Australijan er fors“ u Vanimo, mestu na severu ostrva dok će sutradan uzleteti sa Port Moresbija u pravcu Dilija, glavnog grada Istočnog Timora na letu „Er Nijugini“. U sredu, 11. novembra, kompanija „Aero dili“ iz Istočnog Timora će ga odvesti u Singapur koji je i poslednja etapa ovog dugačkog apostolskog puta. Iz Singapura će se vratiti za Rim letom „Singapur erlajnza“, gde bi trebalo da sleti u 18.35. Papa će održati 16 zvaničnih govora što je vrlo naporno za čoveka od skoro 88 godina sa puno zdravstvenih problema koji ipak ne odustaje od toga da prenese Božju poruku na "periferije sveta".

Na ovo putovanje između Azije i Okeanije pre njega su išli papa Pavle VI 1970. i Jovan Pavle II 1989. godine.

I mada papa Horhe Mario Bargoljo, zvani Frančesko tj. Franja nije veliki ljubitelj putovanja, uključujući i ovo poslednje, putovao je ukupno 45 puta jer je na početku svog mandata shvatio da je izuzetno važno da obiđe svet i svojim očima vidi kako se živi u drugim zemljama. A kada ga podsete da se sada već stalno kreće u invalidskim kolicima, on odgovara: „Vlada se glavom, a ne kolenom.“ Nakon ovog putovanja papu čekaju ozbiljne pripreme za jubilej 2025. godine, koji će u Rim dovesti na milione turista i hodočasnika.

четвртак, 15. мај 2025.
14° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом