четвртак, 23.05.2024, 11:35 -> 13:08
Извор: РТС, CNN
Turbulencije u avionu – kako nastaju i koliko su opasne
Putovanje avionom i turbulencija vazduha prisutni su na mnogim letovima, naročito na dugim relacijama. Taj osećaj u kabini izaziva neprijatnost, a kod nekih putnika i nelagodnost i strah tokom putovanja.

Na letu avio-kompanije "Singapur erlajns" jedan putnik je izgubio život, a povređeno je više od 30 putnika zbog turbulencija tokom leta.Kako su naveli stručnjaci koji se bave ovim pojavama, mala je verovatnoća da će turbulencija na avio letovima dovesti do povreda putnika ili oštećenja aviona.Ipak, pomenuti događaj doneo je zabrinutost.
„Smrtni slučajevi zbog turbulencije na komercijalnim letovima su veoma retki“, rekao je Pol Vilijams, profesor atmosferskih nauka na Univerzitetu Reding u Velikoj Britaniji.
Šta je turbulencija vazduha i kako nastaje?
Postoje četiri nivoa turbulencije – lagana, umerena, teška i ekstremna.U slučajevima slabe i umerene turbulencije, putnici mogu da osete zatezanje pojasa, a lagani predmeti u kabini mogu da se pomeraju.
Međutim, u ozbiljnijim slučajevima ova pojava može da dovede do toga da se putnici "bacaju" po kabini, što može dovesti do teških povreda ili smrti.
„Turbulencije na letovima mogu biti uzrokovane olujama i jakim vazdušnim strujama koje se nazivaju mlazne struje“, navodi Vilijams.
„Na letu Singapur erlajnsa nastala turbulencija čistog vazduha, teško da je mogla da se izbegne, jer se ona ne pojavljuje na meteorološkom radaru u pilotskoj kabini.Ona nastaje kretanjem vazduha zbog atmosferskog pritiska, mlaznih struja, vazdudža u planinskim područjima, frontovima hladnog ili toplog vremena ili grmljavinom“, navodi se na veb stranici Federalne uprave za vazduhoplovstvo (FAA).
Federalna uprava za vazduhoplovstvo, meteorološki timovi avio-kompanije ili drugi piloti koji lete ponekad unapred upozoravaju pilote na izveštaje o turbulencijama. Međutim, do turbulencije može doći i bez upozorenja.
Koliko su turbulencije opasne?
Prema podacima FAA avionima se preveze oko četiri milijarde putnika na godišnjem nivou. U turbulencijama je u periodu od 2009. do 2021. godine povređeno 30 putnika i 116 članova posade, pa se na osnovu ovog podatka zaključuje da su turbulencije vazduha retke.
Pošto avio-kompanije nisu obavezne da prijave lakše povrede putnika, ukupan broj povreda je nepoznat.
Smrtni slučajevi, kao što je incident na letu Singapur erlajnsa, takođe su izuzetno retki. Na letu Junajted erlajnsa iz Tokija za Honolulu, u decembru 1997. godine od turbulencija je stradala jedna osoba.
Mark Proser, istraživač meteorologije na univerzitetu istakao je da turbulencije avionske letove mogu da učine neprijatnim za putnike i posadu, kao i da mogu da budu opasne.
„Avio-kompnije bi trebalo da razmišljaju kako da pobede turbulencije tokom letova. Avioindustriju SAD one na godišnjem nivou koštaju između 150 i 500 miliona dolara, jer let kroz turbulentni prostor oštećuje avion i povređuje putnike“, rekao je Mark Proser.
Klima i turbulencije u vazduhu
Studija Univerziteta u Redingu objavila je da su se jake turbulencije povećale za 55 odsto u poslednje četiri decenije zbog uticaja klimatskih promena.
U izveštaju koji je objavljenu junu 2023. godine, utvrđeno je da je na prosečnoj tački iznad severnog Atlantika, jednoj od najprometnijih ruta letenja na svetu, ukupno godišnje trajanje jakih turbulencija poraslo za 55 odsto između 1979. i 2020.godine.
U studijama koje su rađene navodi se da bi turbulencije čistog vazduha „mogle da se udvostruče ili utrostruče u narednim decenijama“.
„Uobičajeno je da na transatlantskom letu možete očekivati 10 minuta turbulencije. Mislim da bi se za nekoliko decenija ovo moglo povećati na 20 minuta ili na pola sata”, rekao je Vilijams.
Važno je napomenuti da pojas treba nositi tokom leta, sem odlaska do toaleta, jer je nemoguće predvideti kada će avion „upasti“ u turbulentni vazduh.
Kako turbulencija oštećuje avion?
U uslovima ekstremne turbulencije, „ kada vazduh baca avion i teško ga je kontrolisati, može da nastane fizičko oštećenje na letelici.
Na kojim rutama ima najviše turbulencija?
Turbulencija može da se pojavi na bilo kojoj visini leta, neke oblasti u svetu poznate su po jakim turbulencijama vazduha.
Prema analizama sajta Turbli koji se bavi predviđanjima turbulencija u vazduhu, i proučavanjem 150 hiljada različitih ruta letenja otkriveno je da su najopasnija putovanja između Santjaga i Međunarodnog aerodroma Viru Viru u Boliviji. Na drugom mestu je ruta letenja od kazahtanskog Almatija do kirgistanskog Biškeka.
Коментари