Habl snimio galaksiju koja leprša kao krila slepog miša

Svemirski teleskop Habl zavirio je duboko u svemir i otkrio galaksiju koja izgleda kao krila ogromnog slepog miša. Astronomima je i dalje nepoznanica zašto ova galaksija „leprša“.

Ova spektakularna svemirska predstava odvija se u ogromnom oblaku gasa i prašine udaljenom 1.400 svetlosnih godina od nas. Krila „slepog miša“ kruže oko mlade zvezde nazvane HBC 672.

Habl je fotografisao galaksiju koja je dobila nadimak „Senka slepog miša“, još 2018. godine, ali je ova pojava postala još impresivnija kada su otkriveni i neobični leprišavi pokreti.

„Senka se kreće. Leprša poput krila ptice!“, kaže astronom Klaus Pontopidan sa Instituta za svemirski teleskop, koji je vodeći autor nove studije.

Naučnici veruju da je disk otprilike sedlastog oblika, sa dva vrha i dve putanje. Planeta za koju se veruje da izaziva ovaj fenomen ima orbitu koja orbitira po toj ravni, što objašnjava treperenje „krila“.

Pontopidan i njegove kolege posmatrali su ovu senku kroz nekoliko filtera 13 meseci. Kada su sastavili stare i nove fotografije, uočili su da se senka pomerila.

„Imamo zvezdu koju okružuje disk koji nije ravan poput Saturnovih prstenova, već je više zakrivljen. To znači da povremeno blokira svetlost zvezde i stvara senku“, objašnjava Pontopidan.

Senka je 200 puta veća od prečnika našeg Sunčevog sistema tako da je svetlosti potrebno neko vreme da prođe kroz nju, odnosno, treba joj oko 45 dana da se probije od zvezde do donje ivice senke.

Astronomi su izračunali i da je planeti koja orbitira po putanji diska potrebno najmanje 180 dana da obiđe oko svoje zvezde i da se izgleda nalazi na približno istoj udaljenosti od nje kao i Zemlja od Sunca.

Međutim, postoji mogućnost da nije u pitanju planeta, već manja zvezda koja kruži oko HBC 672, no Pantopidan i njegove kolege smatraju da je to malo verovatno, jer za sada ne postoje odokazi o binarnom prijatelju.

уторак, 30. април 2024.