Manov kralj hohštaplera Feliks Krul premijerno u bečkom Jozefštat teatru
Na kamernoj sceni bečkog Jozefštat teatra, premijerno je izvedena komedija „Ispovesti varalice Feliksa Krula“ po motivima istoimenog romana Tomasa Mana.
U starom gradskom jezgru Beča nekada je bio Grčki kvart, što je bilo lokalni naziv za sve pravoslavne. Dositej Obradović tu je proveo svoje bečke godine. Sada je to mesto na kome deluje najdinamičnija kamerna scena u gradu.
Za poslednju premijeru sezone je izabran nedovršeni roman Tomasa Mana o Feliksu Krulu, varalici privlačnog lica i učtivog nastupa. Ako se laže tako lepo kao srećković Feliks, da li ljudi lakše pristaju da budu prevareni?
„To je glavno pitanje i kod nas na sceni i kod Tomasa Mana. Odgovor nikad nije jednostavan. Ali, da je lakše prihvatiti prevaru od nekoga ko je još od kolevke obdaren talentima, od izgleda, obrazovanja, kitnjastog jezika, poverljivog nastupa i izvesne veštine glume i pretvaranja – onda bih rekao da neki ljudi zaista pristaju, čak žele da budu prevareni“, objašnjava Klaudijus fon Štolcman koji tumači ulogu Feliksa.
Tomas Man je roman o Feliksu Krulu pisao u dva maha, pre Prvog i posle Drugog svetskog rata. Planirao je i nastavak, onaj u kome bi Krul platio za dugu i uspešnu karijeru prevaranta sa stilom, ali do toga nije došlo. Tako je Feliks ostao kralj svih hohštaplera.
„Zadatak je bio da se ironični, distancirani jezik Tomasa Mana prilagodi za scenu. Uspeli smo da dobijemo na brzini, ali se javio drugi problem – Manov jezik se sudara sa dinamikom na sceni. Nešto se uvek gubi, literatura ili pozorište. Mi smo težili mešavini koja neće izdati autora, ali ni sprečiti virtuoznu igru ansambla. Kroz Feliksa Krula Man priča i o sebi, kako je od sveta krio svoju seksualnu orijentaciju, i koliko ga je ta prevara koštala“, istakao je reditelj Folke Braband.
„Feliks nije romantičan, osim prema sebi. On je narcis, zaljubljen u sebe. Uz to ima i izvestan poremećaj ličnosti, što se dobro vidi pred kraj, kada ga napuste sve one osobe koje je bio i glumio. Krul više ne zna da se vrati sebi, jer ne zna ko je“, navodi Štolcman.
Kamerne bine su zlatarski izlozi pozorišne umetnosti. Svaka emocija, svako rešenje dobija filigranske kvalitete. Svi reflektori su usmereni na Feliksa Krula i vreme kad su varalice imale lice, a prevare bile umetnička dela – za razliku od današnjih grubih onlajn prevara.
Коментари