четвртак, 12.10.2023, 20:35 -> 20:43
Извор: РТС
Izložba „Deda, tata i ja“ otvorena u Galeriji RTS
Izložba radova tri generacije porodice Stanisavljević otvorena je u Galeriji RTS. Radovi troje autora: pokojnog Dragiše Stanisavljevića, njegovog sina Milana i unuke Ivane mogu se svrstati u naivnu umetnost, ali je zapravo fantastična umetnost koja po kriterijumima fantastičnog sadržaja nema tako lako uočljivu konkurenciju na ovom kontinentu.

Osnovni efekat radova ovih autora, jeste energetski potencijal koji izbija iz njihovih radova. On je tako žestok da baca u zasenak sve drugo što bi se nekim izoštrenim i profesionalno brušenim čulima moglo registrovati i analizirati, uzbuđuje do krajnosti posmatrača, budi u njemu ono čega ni sam nije svestan, ono davno potisnuto i zaboravljeno, a onda iznenada oživljeno osećanje praiskonske istinitosti onoga što čini oblik u svetu i materiji mimo vremena, mimo prostora. To je naročiti modalitet lepote, najčudnije, najzagonetnije reči koja se može izgovoriti.
Milan Stanisavljević, svetski afirmisan naivni umetnik, prisutan je u mnogim svetskim zbirkama. Postoji jedna davna narodna legenda, jedno iskonsko verovanje, hrišćansko, pagansko, drevno, gde u svakoj stvari a naročito u živim bićima, u deblu drveta, postoji živo biće koje i sami u sebi osećamo. To biće može se pokazati, može izaći iz svoje anonimnosti onda kada ga prepoznaju ljudi poput ovo troje izlagača. To isto važi za prazno platno u kome postoji slika, koju samo treba sagledati i pokazati.
To je sve s one strane konvencionalne granice realnosti i fantastike. Moglo bi se, konvencionalno reći, da je jednako fantastično uopšte baviti se umetnošću (danas), a posebno u domenu umetnosti; fantastično je baviti se njome bez edukacije, sa iskonskim, drevnim, mističnim osećajem života koji traži svoj izraz i nalazi svoj osoben likovni jezik, zahvaljujući rukama stvaraoca, autora.
Slično se može govoriti o slikama najmlađe od njih troje, Ivane, koja čini isto, prihvatajući se naročito pripremljenog platna, koje zapravo i nije to što ta reč obično znači, već je podloga za laike sastavljena od tajanstvenih vlakana koja primaju patiniranu boju i registruju poteze nimalo slično onima kakve povlače izučeni i vični majstori slikarske umetnosti.
Najstariji, Dragiša Stanisavljević rođen je u selu Jabučju – Srbija 1921. godine, gde je proveo čitav svoj život i umro 2012. u svojoj 91. godini. Potiče iz skromne porodice ali, umetnički veoma obdarene. Za Dragišu i njegovog sina Milana akademik Ivan Tabaković tvrdio je da su: ,,…bili i ostali istinski nukleusi vajarske umetnosti…”.
Vaspitavan u duhu patrijarhalnih načela, rano je naučio da nemanje zameni umećem. Radio je kao železnički radnik, obrađivao zemlju, a bio je vičan i mnogim zanatima i poslovima. Kuća, ograda, pokućstvo – delo su Dragišinih ruku. Zimske večeri prekraćivao je režući razne upotrebne i ukrasne predmete od drveta i prodavao ih, kako bi dodatno popravio svoje prihode.
Tako se dogodilo da ovi predmeti dođu u ruke slikaru i profesoru Ivanu Tabakoviću, koji je sa velikom pažnjom pratio i štitio rad samoukih umetnika. Posetio je Dragišu u Jabučju. Među rezbarenim kutijama, koricama u drškama za noževe, sviralama i štapovima, primetio je i nekoliko zabačenih, prašnjavih figura. Dragiša mu je objasnio da su to nezavršeni radovi, i da slične „nezavršene“ figure, radi i njegov sin Milan.
Upravo ti, „nezavršeni” sumarno obrađeni kipovi imali su snagu neposrednosti i prizvuke originalnosti koje je profesor naslućivao i priželjkivao.
Uticaj stručnjaka na pojedine naivne umetnike bio je od velikog značaj u formiranju njihove umetničke ličnosti. Ali treba imati u vidu da su, pri tom, uvek bili presudni talenat i lična predispozicija autora. Uz potsticaj i podršku Ivana Tabakovića, Dragiša i Milan izlagali su zajedno već 1964. godine u Beogradskom grafičkom kolektivu.
Pred kraj života Dragiša je doživeo posebno priznanje kada je njegov rad Crni panter, jedini sa Balkana uvršten u izložbenu postavku, Kartije fondacije u Parizu.
Njegov sin Milan Stanisavljević je do sada je imao preko 40 samostalnih izložbi, učestvovao je na oko 250 grupnih izložbi u zemlji i inostranstvu, a preko 80 puta je predstavljao Jugoslaviju i Srbiju u svetu.
Milan Stanisavljević je autor patenta, Obrtne sanke sa pokretnim sedištem koje zadržava horizontalni položaj. Taj pronalazak je zaštićen u patentnom zavodu, pod reg. br. 409/85, 1985. godine.
Ivana Stanisavljević Negić je uprkos velikom uticaju dede i oca, uspela je da izgradi sopstveni izraz, dinamičnim odnosom prema tehnici, upotrebom različitih materijala, formi, koju neprestano ispituje. Njen dinamični, istraživački duh, urođena senzibilnost i želja za sopstvenim umetničkim otkrovenjem, izdvojiće čitav niz dela koja neosporno dokazuju da je Ivana, i te kako originalna i prepoznatljiva.
Коментари