O fotografiji unutar društvene komunikacije sa vrsnom hroničarkom – Gorankom Matić

Večeras u 18 sati, na „Jutjub“ kanalu "NFC Filmarta", na programu je finale prve sezone serijala „Fotodokumenti_potfolio – sa Gorankom Matić“. Druga sezona zakazana za jesen.

Još od početka osamdesetih kada ulazi u svet fotografije Goranka Matić važi za vrsnu hroničarku (pop)kulturnih i društvenih zbivanja u Beogradu i bivšoj Jugoslaviji. Pred njenim objektivom smenjivale su se muzičke zvezde, intelektualci, političari, dokumentovala je i na sebi svojstven način interpretirala koncerte, mitinge, proteste, periode mira, potrese, lomove i posledice istorijskih događaja na ovdašnjim prostorima. 

Gradeći istovremeno reportersku i umetničku karijeru Goranka je razvila snažan autorski izraz u oba domena prepoznatljiv pre svega po istančanoj indvidulanoj optici, pronicljivim opservacijama ljudi, situacija, mesta koji pripadaju našoj kolektivnoj memoriji i, naravno, po emociji koja njen fotografski opus čini posebnim...

Goranka Matić (1949) diplomirala je na Filozofskom fakultetu u Beogradu na katedri za istoriju umetnosti. Od osnivanja Studentskog kulturnog centra 1971. godine bila je njegov stalni saradnik kao jedan od urednika likovnog programa i kustos galerije Srećna nova umetnost.

Od 1978. do 1980. godine vodila je Galeriju 45 na Novom Beogradu. Od 1980. godine objavljivala je fotografije za brojne magazine i časopise: Džuboks, Start, Polet, Omladinske novine, Ritam, Svjet, Delo, (New)Moment, Beorama... 

Autorka je kultnih fotografija koje su se tokom osamdesetih našle na omotima ploča beogradskih bendova. Od  1990.g do 2006.g bila je urednica  fotografije u nedeljniku Vreme, a zatim i u dnevnom listu Politika i na Radio-televiziji Srbije.

Od  1986. godine aktivno izlaže na samostalnim i grupnim izložbama u zemlji i inostranstvu. Samostalne izložbe: Ulepšani svet Goranke Matić (1986), Dani bola i ponosa (1995), Deset godina protiv (2001) i Tiho teče Sutjeska... (2003); učešća na grupnim izložbama: Dosije Srbija (Berlin-Beograd, 2000); Aspekti balkanske fotografije (Solun, 2001, 2002), U potrazi za Balkanom (Grac, 2002), Međunarodni bijenale savremene umetnosti u Tirani (2003), O normalnosti. Umetnost u Srbiji 1998-2001( Beograd, 2005. i Vašington, 2009); Gender ček - Femininost i maskulinost u istočnoevropskoj umetnosti (Beč, 2009). 

Objavila je knjige Dani bola i ponosa, Med Ruggen Mot Verden, Poretter Fra SebiaDeset godina protiv (sa Vesnom Pavlović), Femmes des Balcans pour la paih... Bila je umetnička direktorka galerije „Arget“ za sezonu 2005-2006.

Predavala je fotožurnalizam na Fakultetu političkih nauka u Beogradu, bila je gostujući profesor na Fakultetu za medije i komunikacije. Dobitnica je nagrade Oktobraskog salona, Politikine nagrade iz fonda „Vladislav Ribnikar" za likovno stvaralaštvo, Osvajanje slobode - Fond Maja Maršičević - Tasić, godišnje nagrade ULUPUDS-a i nagrade za životno delo UNS-a.

Video serijal Fotodokumenti_portfolio, pokrenut 2019. godine sa idejom da se na autentičan način predstave domaće prakse u oblasti fotografije, kroz intervjue i prikaze rada autorki i autora iz različitih generacija, uz odabrane pozitive i pokretne slike iz njihovih arhiva.

Osmišljen kao prva faza šireg uvida u fotografsku scenu Srbije, Fotodokumenti_portfolio u prvoj sezoni od ukupno šest epizoda, predstavlja autorske pristupe, poetike, tematsko-problemske fokuse istraživanja kao i široku oblast interpretacije fotografije, od funkcije dokumenta do umetničkog izraza Branimira Karanovića, Goranke Matić, Ivana Petrovića, Aleksandrije Ajduković, Aleksandra Kelića i Stefane Savić.

Kroz zanimljive i vizuelno atraktivne celine, urednici serijala Miroslav Karić, Milica Lapčević i Slađana Petrović Varagić u razgovorima sa autorima dotiču se i niza pitanja o poziciji fotografije unutar društvene komunikacije, mrežne razmene i dinamike produkcije vizuelnih sadržaja, njihovog konteksta, značaja i mesta umetničko fotografskih arhiva, kao i drugih pitanja koja su predmet brojnih teorijskih istraživanja.

петак, 16. мај 2025.
15° C

Коментари

Da, ali...
Како преживети прва три дана катастрофе у Србији, и за шта нас припрема ЕУ
Dvojnik mog oca
Вероватно свако од нас има свог двојника са којим дели и сличну ДНК
Nemogućnost tusiranja
Не туширате се сваког дана – не стидите се, то је здраво
Cestitke za uspeh
Да ли сте знали да се најбоље грамофонске ручице производе у Србији
Re: Eh...
Лесковачка спржа – производ са заштићеним географским пореклом