субота, 12.11.2022, 14:36 -> 14:37
Извор: РТС
Atelje 212 – zamišljeno kao avangardno i posebno, takvo je i posle 66 godina
Atelje 212 slavi 66 godina postojanja. Zamišljeno kao avangradno i posebno, ovo pozorište ostalo je tako svih ovih decenija. Pozorište kome je kumovao Mihiz, koje su stvarali Mira Trajlović i Jovan Ćirilov, a bojili umetničkim bravurama Zoran Radmilović, Petar Kralj, Marija Crnobori i mnoga druga slavna glumačka imena.
Godine 1956. bilo je izazovnije gledati Fausta ili Čekajući Godoa, nego prebrojati svih 212 stolica pozorišta u nekadašnjem prostoru „Borbe“. Šezdeset i šest godina kasnije, možda bi bilo vreme za penziju, ali to za pozorišta ne važi, kaže glumac Tihomir Stanić.
„Ta otvorenost Ateljea 212 za sve ljude koji dolaze i žele da rade, bila je jedna od najvećih vrlina ovog pozorišta.Tako da ovo pozorište, ako opstane, a opstaće, opstaće samo zahvaljujući činjenici da neće ostariti“, naglašava Tihomir Stanić.
Najlepše uspomene pravile su se u bifeu, ali i u obližnjoj „Srpskoj kafani“, gde je bilo uvek zabavno kada dođu glumci. Ipak, generacije Beograđana nikada neće zaboraviti atmosferu posle novogodišnje noći, kada su konobari i glumci u kafani menjali mesta.
Druženja glumaca, garderobera, dekoratera, ali i obućara odražavala su se i na predstave, a glumac tvdi da je to i publika prepoznavala.
„I tu se stvori takva neka atmosfera koju su ljudi prepoznavali kao neki kolektivni duh, kolektivne igre“, dodaje Stanić.
Anasambl Ateljea 212 činili su najhrabriji – izvodili predstave koje su negde bile zabranjene. Prvu premijeru u svetu na daskama Ateljea imala je predstava Kosa. I nije jedina po kojoj je srpsko pozorište postalo svetsko.
„Isto sam ponosan na činjenicu da je predstava Art, koju mi igramo još uvek, Svetozar Cvetković, Bane Zeremski i ja, premijerno izvedena u vreme kada je igrana u 200 evropskioh pozorišta. U Parizu je igrao Žan Luj Trentinjan, recimo. U Londonu Alert Fini, a producirao Šon Koneri, a i mi smo tu igrali“, podseća glumac.
Da ne bi vreme pokosilo duh, mladost je tu da ga održi. Tako je Atelje odlučio da se podmladi. U njegovim prostorijama, za 66. rođendan, postvljena je izložba nagrađivanih radova mladih studenata sa Fakulteta primenjenih umetnosti.
„U ovom slučaju to su studenetski radovi, kostimi, skice kostima i realizovani kostimi koji bi se potencijalno mogli koristiti u pozorištu. Oni su potpuno profesionalno odrađeni“, naglašava Marija Jevtić, grafički urednik Ateljea 212.
Izložbu će otvoriti Gorica Popović 12. novembra i trajaće do 2. decembra. I to je deo avangarde ovog pozorišta, koje jedino u Srbiji ima pokretni krov.
Tamo gde je nebo granica, sloboda stvaranja ne dovodi se u pitanje.
Коментари