Velika operska tura 2017/18 – Đuzepe Verdi: Aida

Povodom 200. godišnjice od osnivanja Teatra Real u Madridu, ova operska kuća obnovila je postavku Verdijeve Aide iz 1998. godine u režiji Huga de Ane.

Glavne uloge tumače Solomon Hauard kao kralj Egipta,Violeta Urmana je Amneris, Ljudmila Monastirska je Aida, a Gregori Kunde – Radames. Roberto Taljiavini je Ramfis, a Georg Gagnidze – Amonasro.

Horom i Orkestrom Teatra Real diriguje Nikola Luizoti.

Najspektakularnija i najmonumentalnija Verdijeva opera napisana je po porudžbini egipatskog kediva Ismail-paše u sklopu ceremonija koje su pratile ulazak Egipta na modernu političku scenu. Godine 1869. otvoren je Suecki kanal, kao i Kairska opera koja se po svojoj veličini i monumentalnosti mogla meriti sa najvećim operskim kućama toga doba u Evropi.

Kao predložak za radnju Aide poslužio je tekst francuskog egiptologa Ogista Marijeta, kedivovog prijatelja. Verdi je zatim pisanje libreta poverio Antoniju Gislanconiju, sa kojim je prethodno sarađivao na operi Moć sudbine. Opera je premijerno izvedena u raskošnom zdanju Kairske opere, koja je, nažalost, sto godina kasnije nestala u razornom požaru. Najpoznatija scena opere Aida je „Trijumfalni marš" čija se muzika i danas često koristi u najrazličitijim kontekstima - od reklama do pesama fudbalskih navijača.

Egipatski vojskovođa Radames je zaljubljen u robinju Aidu, koja je poreklom etiopska princeza. Istovremeno njega strasno voli faraonova kći, moćna princeza Amneris. Nasuprot ovog emotivno angažovanog ljubavnog trougla nalaze se egipatski suveren, vrhovni sveštenik Ramfis i Aidin otac, Amonasro, etiopski kralj. Ovi muškarci su željni vlasti i osvete i zbog toga osujećuju ljubav Aide i Radamesa, povređujući pritom i samu Amneris. Opera se završava potresnom monumentalnom scenom: dok ljubavnici Aida i Radames ostaju zarobljeni unutar mračne grobnice iščekujući smrt, nad nadgrobnom pločom Amneris se moli bogovima za Radamesovu dušu.

Urednice prenosa Ksenija Stevanović i Sanja Kunjadić

*     *      *

Muzička redakcija Trećeg programa Radio Beograda svim slušaocima i ljubiteljima opere nudi sasvim novu sezonu direktnih prenosa operskih predstava.

Od 12. septembra do 29. juna realizovaćemo 22 direktna prenosa iz 11 evropskih operskih kuća u Milanu, Parizu, Beču, Moskvi, Londonu, Madridu, Torinu, Barseloni, Minhenu, Frankfurtu i Napulju - sa pozornica na kojima je stvarana istorija opere.

Među njima će se naći nova dela, operski rariteti, zaboravljena remek dela i najvoljenije opere svih vremena iz pera Kavalija, Gluka, Rimskog-Korsakova, Rubinštajna, Verdija, Gunoa, Fon Ajnema, Šarina i drugih.

Sezonu počinjemo 12. septembra prenosom iz milanske Skale, gde će u operi Tamerlan Georga Fridriha Hendla naslovnu ulogu tumačiti Bežun Mehta uz Plasida Dominga u ulozi njegovog suparnika Bajazita. U svetu barokne opere bićemo i u Kavalijevoj Hipermnestri sa festivala Glajnborn (23. septembar), kao i u Hendlovom Ariodanteu čiju ćemo premijeru prenositi iz Bečke opere, 24. februara. U obe opere izvođenjima će rukovoditi jedan od najvećih eksperata za baroknu operu, dirigent Vilijam Kristi. Poseban kuriozitet će biti izvođenje opere Olimpijada Leonarda Lea iz Teatra San Karlo u Napulju (4. novembar) - mesta gde je i premijerno izvedena 1737. godine.

Ruski operski repertoar ove sezone će biti zastupljen delima Snjeguročka Nikolaja Rimskog-Korsakova koju ćete slušati uživo iz Boljšoj teatra u Moskvi (30. septembar), zatim Kockar Sergeja Prokofjeva iz Bečke državne opere (7. oktobar) i malo poznato ostvarenje pod nazivom Demon Antona Rubinštajna, koje će biti izvedeno 26. aprila 2018. godine u Teatru Liseu u Barseloni.

Pored ovog operskog rariteta, slušaocima ćemo ponuditi i retko izvođene opere Bendžamina Britna (Glorijana) i austrijskog kompozitora XX veka, Gotfrida fon Ajnema (Dantonova smrt) koje će biti izvedene u Teatru Real u Madridu (14. april 2018. godine), odnosno Bečkoj državnoj operi (24. mart 2018. godine). Kao Elizabetu I u Glorijani slušaćemo Anu Katarinu Antonači, dok će ansamblom u Fon Ajnemovom delu dirigovati Suzana Melki. Među ostvarenjima koje će slušaoci Trećeg programa Radio Beograda prvi put moći da prate u direktnim operskim prenosima, biće i Čarobni strelac Karla Marije Vebera (16. jun 2018. godine) iz Bečke državne opere; operu Benvenuto Čelini Hektora Berlioza moći ćete da pratite 2. juna 2018. godine iz opere Bastilja u Parizu pod upravom šefa dirigenta Pariske nacionalne opere Filipa Žordana, a Lombardijce Đuzepa Verdija 17. aprila 2018. godine iz Teatra Ređo u Torinu.

Nećemo zanemariti ni popularna operska dela poput Bizeove Karmen (17. februar 2018. godine iz Beča), Verdijevih opera Aida (22. mart 2018. godine iz Madrida) i Otelo (21. oktobar, Kovent Garden u Londonu), u kojoj će naslovnu ulogu pevati Jonas Kaufman, zatim Belinijevog Pirata iz milanske Skale (29. jun 2018. godine) i Čileine Adrijane Lekuvrer, u kojoj će naslovnu ulogu pevati Ana Netrebko.

U toku sezone, imaćemo i dva specijalna događaja - prvi je izvođenje poslednje opere Šarla Gunoa, Zamorin danak, koju ćemo prenostiti 28. januara 2018. godine iz Princ Regen teatra u Minhenu, kada će biti obeleženo 200 godina od rođenja kompozitora. Drugi je svetska premijera nove opere jednog od najcenjenijih savremenih kompozitora, Salvatorea Šarina - Vidim te, osećam te, prepuštam se, koja će biti postavljena 14. novembra u milanskoj Skali. Ovo je pravi kuriozitet, budući da se savremene opere retko nude u direktnim radijskim ili televizijskim prenosima.

Našu „veliku turu" obogatiće i dva koncerta iz Nemačke - 17. decembra, u prazničnu atmosferu uvešće nas hor Le Concert d'Astrée i Simfonijski orkestar Frankfurtskog radija pod upravom Emanuel Aim, koji će izvesti Hendlov Dixit Dominus i Bahov Magnifikat. Velika vokalno-instrumentalna dela slušaćete i 26. januara 2018. godine iz Herkulove dvorane u Minhenu, gde će biti izveden ciklus Pesma o zemlji Gustava Malera sa Magdalenom Koženom i Stjuartom Skeltonom, uz Simfonijski orkestar Bavarskog radija pod upravom Sajmona Retla.

Detaljne informacije o svim prenosima biće blagovremeno objavljivane na sajtu Radio-televizije Srbije i na Fejsbuk stranici Trećeg programa „Velika operska tura" 2017-2018.

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво