Клавирске метаморфозе - Остварења Мајкла Најмана

Најманове изабране клавирске комаде написане за филмове "Клавир", "Дневник Ане Франк" и "Цртачев уговор" интерпретира Валентина Лиситса.

Мајкл Најман је један од најзначајиних аутора који су крајем прошлог века реформисали савремену класичну музику, стварајући прогресивна и иновативна дела. Притом, његова дела не само да нису одбијала публику која је пратила класичну музику, већ су привлачила и слушаоце који су слушали друге музичке жанрове као што су поп и рок. Баријера између класичне и популарне музике је срушена, а Најман је комбинацијом најразличитијих културних елемената који су му били доступни, као што су музика Персла и Моцарта, рокенрол педесетих година, сумерски квази-феминистички текстови и слично створио јединствен и препознатљив еклектични стил.

Рођен у Лондону 1944. године, Најман је студирао композицију и музикологију на Краљевској музичкој академији и на Краљевом колеџу. Проучавао је енглеску музику шеснаестог и седамнаестог века и тада честу форму канона, чије су репетитивно изграђене контрапунктске линије касније утицале на уобличавање његовог индивидуланог музичког језика. Проучавао је и фолклор различитих земаља, који је, такође, био инспирација у његовом стваралаштву. По завршетку студија, током средине шездесетих година прошлог века, није прихватио авангардну естетику која је доминирала европском сваременом музичком сценом и као резултат тога, у периоду од 1964. до 1976. године није деловао као композитор, већ као критичар пишући за многе публикације. У осврту на стваралаштво британског композитора Корнелијуса Кардјуа, први пут је употрабио термин минимализам у циљу анализе и описа музичког дела.

Први велики успех Најман је постигао 1982. године музиком за филм Цртачев уговор Питера Гринавеја. Након тога уследиле су многе филмске партитуре, што је резултирало тиме да је његова делатност на пољу примењене музике засенила рад на пољу опере, камерне и вокалне музике.

Поред репетитивности, музику Мајкла Најмана карактерише специфичан инструментаријум - комбинација различитих инструмената са диркама, разних типова кларинета и саксофона, као и особено октавно удвајање у екстремно високом и ниском регистру.

Ауторка емисије: Бранка Поповић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво