Читај ми!

Мајстори барока

Репродукујемо снимак концерта одржаног 9. јуна 2023. године у цркви парка Сансуси, у оквиру Фестивала у Потсдаму, а који смо добили захваљујући међународној размени чланица Еурорадија. Том приликом наступио је ансамбл Академија Бизантина под уметничким руководством чембалисте Отавија Дантонеа.

Програм концерта је био инспирисан личношћу велике покровитељке уметности – пруске краљице Софије Шарлоте. Као високо образована особа, која је говорила више језика и по сведочанствима савременика била и музички врло надарена, своју моћ и утицај усмеравала је на развијање културе и уметности. Тако је, између осталог, са својим пријатељем Готфридом Вилхелмом Лајбницом, учествовала у оснивању Берлинске академије наука. Њен муж, први пруски краљ, Фридрих И, поклонио јој је велико имање изван Берлина на којем је она боравила током летњих месеци. На ово имање је тако привукла бројне слободне уметнике, попут песника, филозофа, музичара, и пружала им простор и подршку да стварају, у исто време их постављајући на “културну мапу” Европе. 

Своју палату краљица Софија Шарлота називала је “двором муза” на којем се стварала висока уметност. Будући да је била врло наклоњена музици, ова уметничка грана је цветала под њеним покровитељством. Тако су Атилио Ариости и Ђовани Батиста Бонончини компоновали за њу, Арканђело Корели и Ђузепе Торели су јој посвећивали дела, а млади Хендл је такође боравио у њеној резиденцији. “Двор муза” је поставио „висок стандард елитног стварања, нарочито музичког”, а послужио је као пример Шарлотиним потомцима, који су даље наставили њеним стопама. 

У складу са тим, репертоар концерта барокног ансамбла Академија Бизантина који предводи Отавио Дантоне, био је инспиран краљичиним музичким укусом, и на њему се налазе дела уметника које је она око себе окупљала или чије је радове посебно ценила.

Слушаћете: Кончерто гросо опус 6, број 4 у Де дуру Арканђела Корелија, Кончерто гросо број 5 у де молу Алесандра Скарлатија, а први део емисије заокружиће Кончерто гросо опус 8 број 9 у е молу Ђузепа Торелија. Други део емисије испуниће увертира из опере Веспазијан Атилија Ариоста, Синфонија да кијеза опус 3 број 1 у а молу Ђованија Батисте Бонончинија, као и Кончерто гросо опус 3 број 5 у де молу Георга Фридриха Хендла. Након тога уследиће инструментални одломци из опере Енрико Леоне Агостина Стефанија, а потом и Кончерто гросо опус 5 број 12 у де молу Франческа Ђеминијанија, који је композитор написао на основу Сонате за виолину опус 5 број 12 Арканђела Корелија, на популарну тему Ла Фолија.

Ауторка: Саша Тошковић

 

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво