недеља, 11. мар 2018, 20:02
Antologija srpske muzike
Odlomci iz ciklusa „Četiri scene iz Šekspira” Mihovila Logara
Prvo kompozitorovo scensko delo nastajalo je u periodu od 1927. do 1931. godine. Logar je došao na interesantnu zamisao da četiri scene iz različitih Šekspirovih komada poveže u celinu koja će imati formalnu dispoziciju simfonijskog ciklusa: Alegro - Skerco - Adađo - Finale. Za ovo ostvarenje, koje je u tadašnjoj jugoslovenskoj muzici predstavljalo novinu, kompozitor je koristio odlomke iz Kralja Lira, Mletačkog trgovca, Antonija i Kleopatre, kao i komada San letnje noći. Kako ukazuje Vlastimir Peričić, već samim podnaslovom dela koje glasi „Šekspirova simfonija za orkestar i scenu", Logar je naznačio da primat pripada muzici, dok je scensko zbivanje redukovano na minimum i predstavlja samo ilustraciju muzike. Interesantno je istaći da u prve tri scene autor dozvoljava mogućnost „udvajanja uloga", odnosno, pantomimsku radnju koja može da se odvija uporedo sa „nepokretnim" vokalnim solistima.
Večerašnju emisiju započinjemo muzikom iz treće scene - Iščekivanje Kleopatre - koja sledi nakon orijentalno obojenog preludijuma. Za pisanje ovog odlomka Logar je pronašao inspiraciju u Šekspirovom komadu Antonije i Kleopatra, i predstavio monolog Kleopatre koja čežnjivo iščekuje svog dragog. Nakon interludijuma izrađenog u vidu slobodne fuge, finale - četvrta scena - donosi baletsku pantomimu prema komadu San letnje noći. Kako opisuje Peričić, muzika ove scene je živahna, prozračna i šarenolika, dok se na samom završetku pojavljuje i ženski hor bez teksta, koji je na sceni postavljen iza kulisa.
Emisiju uređuje Irina Maksimović
Коментари