(Не)моћ самоисказивања

Као последицу немогућности да се изрази, феноменална личност по имену Хелен Келер, жена глува, нема и слепа, испољавала је у младости страховите нападе беса. Да ли је уопште човек уобичајених перцептивних способности способан да схвати какав пакао преживљава особа онемогућена да прикаже своје мисли и осећања?

Игор Стравински је заступао становиште да израз никада није био иманентна особина музике. „Ако, као што је то готово увек случај, музика даје утисак да нешто изражава, то је само илузија", сматрао је он.

Добро ‒ могли бисмо опрезно и с респектом прошаптати ‒ музика, а музичар? Зар он збиља ништа не изражава? Бар свој став према животу, друштву, уметности, поретку? Па зар и сам Стравински није будно пратио све актуелне догађаје, и у њих се усрдно укључивао, током готово пола века?

Маурисио Раул Кагел, јеврејско-аргентинско-немачки (екстремно настројени) композитор ‒ скандалмајстор (види: филм Ludwig Van!) често је своја предавања започињао следећом анегдотом: Напунивши 65 година живота, други фаготиста славног амстердамског оркестра Concertgebouw (Консертхебау) одлучио је да се пензионише упркос преклињањима својих оркестарских колега. После мале свечаности приређене за опроштај, наш (згрожени? тужни? револтирани?) фаготиста упутио се ка своме дому, у башти ископао јаму и потом сахранио свој драгоцени инструмент.

Наравоученије, по Маурисију: човек који је целог живота изводио Баха, Моцарта, Бетовена, Малера итд. згадио се (растужио? побеснео?) над дотичном музиком, па је према томе то никаква, безвредна музика, чиме се доказује да је класична уметност запала у кризу.

Под претпоставком да је горња прича истинита, можемо ли из аналогне (поуздано измишљене): земљорадник из Амстердама, засићен 65-годишњим рмбањем, ископао је рупу и ритуално сахранио своју мотику ‒ дакле, извући наметнути закључак да у свету влада неизлечива криза пољопривредне делатности?

Или можда, ипак, да је дрскост још увек веома пространо поље људске делатности коме не прети криза, бар не у догледно време, чини се.

Али, вративши се на случај немогућности самоисказивања које свирепо гњече све оне уметнике што, попут Хелен Келер, немају исправне инструменте за дешаржирање, можемо закључити да та блокада представља страховит терет. Савршено просто и тачно, они не успевају да савладају специфичну уметничку технику.

А њихов немоћу изазван бес, нажалост, неретко постаје друштвена опасност.

Број коментара 2

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 03. мај 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво