Aleksandar Milosavljević: Pozorišne aktuelnosti

U emisiji POZORIŠNE AKTUELNOSTI možete slušati osvrt Aleksandra Milosavljevića na predstavu „Pozvani”, prema konceptu koreografa Sepea Bajensa i u produkciji kompanije „Ultima vez” iz Brisela, a potom o delu „Ali: strah jede dušu”, prema istoimenom filmu Rajnera Vernera Fasbindera, koju je u Slovenskom narodnom gledališču u Ljubljani režirao Sebastijan Horvat. Obe predstave izvedene su na 53. BITEF-u.

Predstava Pozvani jedan od najupečatljivijih primera imerzivnog teatra koje je ovogodišnji BITEF ponudio svojim posetiocima, a u njoj praktično nema nikavog razgraničenja između publike i učesnika. Kako se predstava odvija, gledaoci od pukih posmatrača, preko faze sramežljivog i uzdržanog participiranja, mahom svedenog na mehaničko ponavljanje zadatih postupaka, postaju oslobođeni učesnici procesa: trčali su, skakali, preskakali one koji su ležali na podu, na razne načine su uspostavljali komunikaciju s ostalima na ovoj neobičnoj pozornici, sada više ne očekujući bilo kakva uputstva. Jednostavno, scenski sistem je počeo da funkcioniše, a naslov predstave je dobio puni smisao. Oni koji su se odazvali pozivu postali su kreatori predstave, piše Aleksandar Milosavljević i dodaje: „nije neophodno uzeti učešća u ovoj igri da bi postalo jasno da ona učesnicima nudi uzbuđenje. I ispočetka rezervisanom gledaocu, koji je za sebe izabrao poziciju posmatrača, bilo je očigledno da oni drugi, učesnici, osećaju radost zbog zaigranosti, zbog slobode koju imaju u odnosu na stege kakve podrazumevaju klasični oblici pozorišta i zbog mogućnosti da rasterećeno komuniciraju s ostalima... Za one koji su umorni od stvarnosti na koju smo osuđeni - ne samo u Srbiji - Pozvani će ponuditi jedan sat relaksacije; ona može da bude eskapistička, ali i da probudi nadu da bi kreativnost, makar i zadato-kontrolisana, ipak mogla da predstavlja nekakav spas.".

* * *

Pobednik ovogodišnjeg BITEF-a je slovenačka produkcija Ali: strah jede dušu koja je dobila Gran pri „Mira Trailović" namenjen najboljoj predstavi, žiri novinske kuće Politika je Sebastijana Horvata nagradio za najbolju režiju, a publika je ovoj predstavi dala najvišu ocenu. Autor dramatizacije i adaptacije teksta za predstavu, Milan Marković Matis, nije menjao ni prostorne a ni vremenske okvire koji određuju radnju Fasbinderovog filma snimljenog 1974, samo dve godine posle zloglasnog upada palestinskih komandosa u minhensko Olimpijsko selo, gde su izvršili masakr izraelskih sportista. Ovaj napad je, osim međunarodne političke krize i naknadne osvete izraelskog Mosada, u Nemačkoj provocirao i niz društvenih reakcija, a ponajpre je probudio ksenofobiju. Ipak, Fasbinder se nije direktno bavio terorističkim napadom i njegova umetnička analiza nije zadirala u sfere takozvane visoke politike, naprotiv, kako njegov film, tako i slovenačka predstava donosi intimnu storiju o dubinskim posledicama minhenske tragedije i o odjecima tog događaja na planu ondašnje nemačke svakodnevice. Dakle, pratimo reakcije takozvanog običnog sveta - lokalnog trgovca, komšiluka, kolega s posla - na emotivnu vezu a docnije i brak između šezdesetogodišnje Nemice, poljsko-jevrejskog porekla, i znatno mlađeg Marokanca, pri čemu će se pokazati da je evidentno da se od 1974. godine do danas ništa nije promenilo.

Čitala Dušica Mijatović.
Urednica emisije Tanja Mijović.

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво