Hronika Trećeg programa

Emitovaćemo osvrt Dejana Petrovića na filmove Gabrijela Abrantesa i Danijela Šmita „Dijamantino” i Benjamina Nejštata „Roho” prikazane na 56. „Vienalu”, a potom osvrt Nikole Živanovića na roman Filipa Grbića „Prelest”.

Međunarodni filmski festival „Vienale" (Viennale) održan je u Beču od 25. oktobra do 8. novembra, a za večerašnju emisiju Dejan Petrović piše o filmovima Gabrijela Abrantesa i Danijela Šmita Dijamantino i Benjamina Nejštata Roho. Glavni junak filma Diamantino je svojevrsna karikatura Kristijana Ronalda, fudbalera koji je oličenje mnogih komičnih i uvredljivih stereotipa vezanih za ove sportiste, a situacije u kojima se zatiče svedoče o korumpiranosti kako fudbala tako i samog zapadnog društva. Radnja argentinskog ostvarenja Roho smeštena je u Argentinu sedamdesetih godina dvadesetog veka; tokom filma istovremeno pratimo progresivnu paranoju protagoniste, uspešnog advokata koji spletom okolnosti biva umešan u ubistvo, kao i potmulu društvenu agresiju, koja će se u svom punom obimu ovaplotiti tek nekoliko godina kasnije u nezapamćenom nasilju vojne hunte.

* * *

Izdavač Vulkan iz Beograda nedavno je objavio roman „Prelest" Filipa Grbića, autora mlađe generacije koji je za svoj prethodni roman Ruminacije o predstojećoj katastrofi dobio nagradu „Miloš Crnjanski" za 2016. i 2017. godinu. Centralni lik romana je profesor Maksim, tragička figura progonjena osećajima krivice i unutrašnjim borbama, koja u porok tone, ne zbog hedonizma, već da bi ublažila bol. „Od optužbi da u školi na časovima filozofije podržava fašizam do njegovog krajnje nebrižnog odnosa prema ćerki, ruganja ružnim ljudima i krajnje poročnog života, Maksim se na stranicama romana formira kao antijunak. Ali ako se uzme u obzir to da je njegov govor o fašizmu zapravo dublje osvetljavanje samoga fašizma iz istorijsko-filozofske perspektive, te da je njegova nebriga prema detetu prirodnija nego da ćerku za koju nije ni znao prigrli obema rukama, da je njegovo ruganje ružnim ljudima zapravo ruganje njihovoj zlobi (jer ružni ljudi su zli, ne može se pobeći od kalokagatije), a da je njegov način života ono što nam savremeno društvo nudi, Maksim je nešto sasvim drugo - mučenik, iskušenik", piše Nikola Živanović.

Urednica emisije Tanja Mijović.

broj komentara 0 pošalji komentar