четвртак, 02. мај 2024, 21:25
Музика вива
Премијерни снимак „Пасије – ускршњег ораторијума” савременог шведског композитора Бенгта Томија Андерсона. Ово дело је изведено пре нешто више од месец дана у чак седам различитих градова у Шведској, у данима пред Ускрс, а ви ћете слушати снимак забележен у Студију Акустикум у граду Питео, 24. марта.
Као и у већини пасија у историји музике, сиже овог дела је опис Христовог мучења током Великог четвртка и петка, и потом његово распеће. Текст на латинском језику, преузет је из 26. и 27. поглавља Јеванђеља по Матеју, али и античких песама и химни, између осталих и оних које су написали Амброзије Милански и Венанције Фортунат, који су били активни у време када је хришћанство тек почињало да се шири. Сам Андерсон је навео да није желео да напише дело које звучи превише савремено, веч архаично, као да је „измештено из свакодневице”, те је стога употребио латниски језки, који овом остварењу пружа апстрактну димензију.
У првом делу ораторијума, налазимо се на Тајној вечери и тренутку када Исус дели последњи оброк са својим следбеницима, затим се моли у Гетсиманском врту и сведочи издаји Јуде, односно Петровом порицању пре него што га тамничари одведу. У другом делу, пратимо како је Исус ухапшен, изведен испред већа и испитиван пред Пилатом, који се, иако сумња у његову кривицу, покорава одлуци светине и дозвољава да заточеник бичује и потом разапне на крст.
Први сегмент ораторијума је интиман, готово камерни, док је други јаван и драматичан, све до тренутка распећа, када музика постаје тиша и медитативнија.
Уредница емисије: Ивана Неимаревић
Коментари