Umetnost intepretacije – Genadij Roždestvenski

Večerašnju emisiju posvećujemo sećanju na ruskog dirigenta Genadija Roždestvenskog koji je preminuo 16. juna u 88. godini života. Čućete snimak Desete i Petnaeste simfonije Dmitrija Šostakoviča koje je ovaj umetnik zajedno sa orkestrom Državne kapele iz Drezdena izveo na koncertu u Semperoperi 22. juna prošle godine u okviru Interncionalnih Šostakovičevih dana u Gorišu.

Vitalan i umetnički radoznao do poslednjeg trenutka, Roždestvenski je bio jedan od nacenjenijih dirigenata ruske škole koji je godinama publci nudio samosvojna, ubedljiva, ali katkad i ekscentrična čitanja partitura. Roždestvenski je dobitnik Sedme internacionalne nagrade „Šostakovič" koju dodeljuje Državna kapela iz Drezdena i u ovom svojstvu je prošle godine i otvorio Šostakovičev festival. Ruski dirigent se gotovo ceo život bavi Šostakovičevim opusom, tako da su i njegova tumačenja kritički izuzetno cenjena. Nemačka kritika je dala pozitivnu ocenu i primetila čisto oduševljenje publike koja je prisustvala koncertu u Semperoperi. U svakom pogledu Roždestvenski je uspeo da u potpunosti angažuje kako orkestar, tako i sopstvenu kreativnu snagu, kako bi što preciznije, ali i što ekspresivnije dočarao Šostakovičevu viziju.

Genadij Roždestvenski je rođen u Moskvi 1931. godine u umetničkoj porodici. Njegov otac je bio poznati dirigent i pedagog Nikolaj Anosov, a majka sopran Natalija Roždestvenskaja, čije je prezime uzeo kako bi izbegao optužbe za nepotizam. Ipak studirao je dirigovanje u klasi svog oca na Moskovskom konzervatorijumu, a klavir je završio u klasi pijaniste Lava Oborina. Već sa dvadeset godina dirigovao je Krcka oraščića u Baljšoj teatru što se pročulo po muzičkom svetu, uspostavivši dugogodišnju saradnju dirigenta sa ovom insitucijom. Roždestvenski je bio na mestu šefa dirigenta Baljšoja između 1964. i 1970. godine, a 2000. je postavljen i za muzičkog direktora. Takođe, nalazio se na mestu šefa Simfonijskog orkestra Moskovskog radija, a prvi je sovjetski dirigent koji je postavljen na mesto šefa dirigenta Bi-Bi-Sijevog simfonijskog orkestra, Bečkog simfonijskog orkestra i Kraljevske filharmonije iz Stokholma. Rodžestvenski je zaslužan za premijere dela sovjetskih kompozitora njegove generacije poput Sunca Inka Edisona Denisova ili simfonije Stimmen... Verstummen Sofije Gubajduline, kao i Simfonija broj 1, 8, i 9 Alfreda Šnitkea, sa kojim je tesno sarađivao i koji mu je posvetio oko četrdeset dela. Roždestvenski iza sebe ima izuzetno obimu diskografiju i spada u red dirigenata sa najvećim brojem snimaka. U ciframa to znači da je napravio četiri stotine zapisa na kojima se nalazi preko 786 različitih dela. Sve ovo ukazuje nam na izuzetnu radoznalost i živi duh koji je krasio ovog umetnika, čije interpretacije iako katkad kritikovane zbog umetničkih sloboda, nikada nisu ostavile slušaoce ravnodušnim.

Urednica Ksenija Stevanović

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво