Век хармонике

Интернационални фестивал хармонике и камерне музике Еуфонија

У сусрет четвртом Интернационалном фестивалу хармонике и камерне музике Еуфонија, који се одржава од 23. до 26. маја у Новом Саду, подсетићемо се наступа дуа Резонанца из Грчке и Матјажа Балажица из Словеније са прошлогодишњег фестивала.

Фестивал Еуфонија настао је из жеље да се оформи манифестација која ће окупљати младе талентоване акордеонисте и педагоге и допринети афирмацији наших уметника на међународној сцени. Према речима организатора, један од циљева је фестивала је и мотивисање домаћих аутора да пишу солистичка и камерна дела за саставе са хармоником. Та сарадња је формализована 2015. године кроз пројекат „Нова српска музика за хармонику". Посебно је занимљива чињеница да је, захваљујући овој иницијативи, пре две године Лазар Ђорђевић написао први Концерт за хармонику и оркестар у Србији.

На овогодишњем Фестивалу, светску премијеру ће имати остварење Лајманов концерт за хармонику и гудаче, данског композитора Кима Хелвега, а извешће га Милош Катанић и Зрењанински камерни оркестар. Концертни програм фестивала, осим поменутих уметника, обележиће и наступи наших истакнутих хармоникаша: Милоша Катанића и Бранка Џиновића, као и Марије Туршијан, победнице 23. Међународних сусрета у Пули.

У сусрет овогодишњем Фестивалу Еуфонија, вечерас ћемо се подсетити наступа дуа Резонанца из Грчке, као и Матјажа Балажица из Словеније, одржаних 26. маја у дворцу Еђшег у Новом Саду.

На почетку емисије чућете наступ дуа Резонанаца који чине Јоргос Лолас – хармоника и Антонис Цахтанис – кларинет. Издвајају се премијерна извођења композиција Станиславе Гајић и Љубомира Николића, писаних 2018. године, по поруџбини фестивала Еуфонија.

За композицију Девојачко коло Станислава Гајић је, како је најавила на концерту, имала на уму културно наслеђе ширег простора од Европе. Наиме, инспирација јој је била мелодија чувене песме Ај, русе косе, цуро, имаш, која је позната не само на простору Балкана, већ и у Шпанији, Португалији, Турској, Сирији, Ирану, те чак и у Јужној Америци.

Остварење под називом Емулације Љубомира Николића написано је на основу текста које је композитор и писац Сикил написао на епитафу у 2. веку пре нове ере, а које уметници изговарају у уводним тактовима композиције. „Ако се прошлост демистификује поменутим текстом, изговореном на коине грчком, претечи модерног грчког језика, садашњост се рефлектује кроз осавремењен музички израз" – речи су Николића. Садашњост и прошлост аутор повезује ритмичком константом, односно, како сам истиче, употребом врсте 6/8 такта, преузетог из Сикилове песме, најстаријег целовито сачуваног музичког записа.

У наставку емисије коју смо посветили овом младом, али значајном и слободно можемо рећи фестивалу високог ранга, чућемо одломак са наступа Матјажа Балажица, победника партнерског фестивала из Пуле. Он је за свој наступ у Новом Саду изабрао дела словеначких аутра Лојза Лебича, и Уроша Ројка, као и немачке композиторке Ирис тер Шипхорст.

Уредница емисије Марија Вуковић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво