Грамофонија – Сергеј Прокофјев: кантата „Александар Невски”

Репродукујемо албум са интерпретацијом чланова хора Вестминстер и Њујоршке филхармоније под управом Томаса Шиперса. Солисткиња је Лили Чукасијан, контраалт. Плочу је објавила продукцијска кућа Си-Би-Ес 1962. године у оквиру едиције Мастерворкс.

Популарна кантата славног совјетског композитора је након Другог светског рата публици на западу била доступна на плочи куће Си-Би-Ес у извођењу Јуџина Ормандија и оркестра Филаделфија из 1949. године. Куриозитет је да се на омоту ове плоче налази графичко решење тада младог Ендија Ворхола. Следеће издање је објавила продукцијска кућа Вангард 1954. године, са диригентом Мариом Росијем и члановима Бечке опере, а само две године касније, своју верзију објављује и компанија Вестминстер са совјетским извођачима. Овим издањима ће се 1960. године придружити и етикета Ар-Ди-Еј Виктор, са популарним снимком Чикашких симфоничара који ће касније бити реиздаван у десетак верзија. Током шездесетих ће и источноевропски издавачи почети са објављивањем винила са кантатом Александар Невски. Супрафон је 1961. преко своје компаније Артиа објавио снимак са Карелом Анчерлом, а шест година касније је исти запис представљен и под матичним логом. Компанија His Master's Voice је своје издање са Лондонском филхармонијом под управом Андреа Превина представила 1972. године. Имајући у виду изузетно велики број издања, разумљиво је да нису сви снимци били једнако успешни, те је тек неколико успело да се одржи под налетом нових интерпретација. Међу њима је и Си-Би-Есово издање које вечерас емитујемо, објављивано у више земаља током скоро две деценије. Овај албум је успео да одржи пажњу публике, пре свега захваљујући веома квалитетном запису и чињеници да је објављен као део серије Мастерворкс коју су чинили снимци реализовани најсавременијом и често експерименталном технологијом.

Томас Шиперс је пре овог издања био чувен као оперски диригнент који је већ са двадесет једном годином дириговао окестром њујоршке градске опере, а четири године касније је стао и пред оркестар Метрополитен опере. Током педесетих година је почео да се афирмише и као тумач симфонијске литературе, те се из овог периода издваја управо албум са снимком Пете симфоније Сергеја Проковјева, који је постигао значајан успех и усмерио Шиперса ка даљем проучавању дела руских аутора. Тако је, након албума са одломцима из опере Борис Годунов Модеста Мусоргског, уследило и издање са кантатом Александар Невски, којим се Шиперс сврстао међу најуспешније тумаче великих руских партитура у САД.

Аутор Милан Милојковић
Уредница Сања Куњадић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво