Нова дискографија – Албум Реквијем: јади рата

Представљамо албум „Реквијем: јади рата” Ијана Бостриџа и Антонија Папана који је пре две недеље објавила дискографска кућа Ворнер Класикс.

У недељу, 11. новембра 2018. године, обележава се стогодишњица завршетка Првог светског рата, највећег међународног конфликта и покоља који је човечанство до тада искусило. Дубока траума и последице које је рат оставио како на војнике тако и цивилно становништво, као и семе будућег конфликта које је тада посејано, нагнало је Черчила да сукоб од 1914. до 1918. посматра као почетак „двадесетовековног Тридесетогодишњег рата". Узроци и последице овог конфликта, који су се протезали дубоко у прошлост и одзвањале далеко у будућности, инспирисали су тенора Ијана Бостриџа и диригента и пијанисту Антонија Папана да поводом обележавања потписивања примирја у Првом светском рату, осмисле програм који би осветлио како трагедију овог рата, тако и шири контекст великих сукоба и неизмерних људских губитака. Реситал објављен на албуму Реквијем: јади рата, сачињен је од деветнаест песама насталих у распону од скоро педесет година - од дела Густава Малера из циклуса Дечаков чудесни рог, написаних последњих година 19. века, до циклуса Песме Волта Витмана Курта Вајла, насталих у јеку Другог светског рата, док окосницу програма чине песме Џорџа Батерворта и Рудија Штефана - Британца и Немца који су животе изгубили на фронту у вихору Првог светског рата.

Говорећи о програму овог реситала, Ијан Бостриџ је истакао да осим о страхотама рата, ове песме опевају и друге теме, попут еротске љубави и пролазности времена. Иако настале петнаестак година пре отпочињања отворених конфликата између светских сила, Малерове песме из циклуса Дечаков чудесни рог - Где дивне трубе свирају, Добошар и Уранак - неке су од најупечатљивијих песама о рату икада написаних. Као и многа друга дела настала крајем 19. и првих година 20. века, ове композиције као да антиципирају надолазећу катастрофу, опевајући кошмарне страхоте и јаде рата. Вајлове Песме Волта Витмана настале су неколико година након што се композитор доселио у Сједињене Америчке Државе бежећи пред нацистичким прогоном, док су сами стихови написани у јеку највећег конфликта који је икада захватио његову нову домовину - током америчког Грађанског рата. Ипак, најупечатљивије песме на овом албуму јесу радови два мало позната, али талентована уметника чији су животи прерано окончани управо током сукоба у Првом светском рату. Са једне стране, ту је циклус Шропширски момак Џорџа Батерворта, велике наде енглеске музике који је погођен снајперском ватром током Битке на Соми 1916. године; са друге, ту је циклус Певаћу ти Песму над песмама Рудија Штефана, музички знатно авангардније дело и необичан циклус сензуалних, повремено и еротских љубавних песама заснованих на стиховима песникиње Герде фон Робертус. Ово право мало ремек-дело репертоара опева не толико саму тему рата, већ се фокусира на нежност и деликатност људских односа, као дирљиво завештање младића који је живот изгубио током битке код Лавова.

Интерпретација Ијана Бостриџа и Антонија Папана прати све валере ових разноликих и често сукобљених осећања - драмски инстинкт Бостриџа овде долази у први план, са ангажованом интерпретацијом текста, док Антонио Папано, својим богатим диригентским искуством, пружа клавирској пратњи готово оркестарску палету.

Уредница емисије: Ивана Неимаревић



Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво