Нова дискографија – „Ла Дивина” на турнеји

У вечерашњој емисији представљамо музику са компакт-диска „Калас на концерту – холограмска турнеја” у издању издавачке куће Ворнер класикс.

Један од необичнијих пројеката у области класичне музике је турнеја која се тренутно одвија по Сједињеним Америчким Државама и појединим европским земљама, а у оквиру које публика има прилику да прати наступ Марије Калас, четрдесет једну годину након њене смрти. Легендарни сценски наступи једне од највећих оперских дива XX века и несмањена популарност њених снимака који је и данас чине једном од најпродаванијих уметница издавачке куће Ворнер класикс, били су довољан разлог да америчка технолошка фирма БЕЈС Ентертејнмент (БАСЕ Ентертаинмент) покуша да Каласову 'врати' на оперску сцену. Уз помоћ најсавременије дигиталне технологије, ласерских пројекција и сценских ефеката, први пут је у облику холограма на сцени представљена пројекција извођача који 'наступа' уз пратњу (живог) оркестра.

Технолошки, холограмска пројекција фигуре ове певачице није представљала архивски снимак неког њеног наступа, већ комплексни амалгам различитих поступака обраде визуелних записа, којим је начињен покушај да се створи 'реалистично искуство' њене сценске појаве. За потребе реализације овог снимка, коришћена је глумица која је пажљиво опонашала певачицине покрете током извођења, њену изузетну способност трансформације и уверљивост интерпретације, да би се потом овај снимак иновативним дигиталним поступцима сјединио са ликом Марије Калас. Резултат је запањујуће уверљив визуелни приказ ове уметнице, за који се тешко може претпоставити да не представља аутентичан снимак њеног наступа.

Овако сложена врста дигиталне манипулације није била ограничена само на визуелни аспект спектакла, већ и на снимке њеног гласа. Иако су коришћени аутентични снимци најуспешнијих интерпретација Марије Калас, звук који долази из холограма такође представља резултат врхунског инжењеринга - наиме, на снимцима које је ова уметница забележила током своје каријере, њен глас је снимљен заједно са оркестром и другим солистима, те је 'екстракција' њене деонице била дуготрајан и мукотрпан посао. Након реконструисања вокалног парта, звук је требало ускладити са компјутерски генерисаном сликом холограма, како би се добио кохерентан аудио-визуелни запис.

Према сведочанствима публике која је присуствовала концертима у оквиру ове турнеје, ефекат је запањујуће реалистичан. Са друге стране, критика поставља питање смислености оваквих подухвата, који изнова афирмишу ставове конзерватнивнијих љубитеља опере опседнутих прошлошћу, по којима је 'златно доба' ове уметности увек иза нас и због тога лако превиђају квалитете и виталност оперске уметности данашњег доба. Ипак, чини се да финансијски успех оваквих пројеката није упитан, те је издавач Ворнер Класикс објавио и снимак 'соундтрека' који публика има прилику да чује у оквиру ове турнеје, а на којем су неке од најпознатијих интерпретација Марије Калас - Каста дива из Норме, Виси дарте из Тоске, Ж в вивре из Ромеа и Јулије, те више арија из Кармен, Ђоконде, Магбета и опера Каталанија и Томé.

У емисији ћете слушати неколико интерпретација са овог необичног снимка, који, парадоксално, потврђују несврсисходност и апсурдност оваквих пројеката - јер како то наводи критичар Њујорик Тајмса „као многи други, волео сам је иако је никада нисам видео уживо".

Уредница емисије: Ивана Неимаревић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво