Музика вива

Међународни Рострум композитора у Будимпешти 2018

Дела Лизе Илеан, Жоаоа Мадуреире и Касандре Милер који су били део селекција Аустралије, Португалије и Велике Британије.

На почетку, чућете дело Кантор (Cantor) Лизе Илеан у извођење сопрана Џесике Асоди и ансамбла Офспринг под управом Роланда Пилмана.

У композицији Кантор Лизе Илеан користе се стихови Виле Кејтер, америчке књижевнице која је стварала у првој половини XX века. Илеанова је била привучена изузетном луцидношћу и директношћу ових текстова, као и атмосфером осаме која је стална тема песама. У том смислу како то каже ауторка: „циклус песама Кантор је истовремено усамљенички и интиман". И због тога треба да се пева са спонтаношћу, као да извођач импровизује за самог себе. Ово је врло мирно, тихо дело, састављено од одзвука и треперења деликатног соноризма, који потцртавају суптилну игру између спољашењег и унутрашњег света. Композиција Кантор уврштена је међу препоручена дела овогодишњег Рострума.

Композиција Round канадске ауторке Касандре Милер која је представљала селекцију Велике Британије потцртава однос између музике и терапеутске праксе која се може пронаћи код Платона. Грчки филозоф акцентује врлину „сталног кретања, јер оно умањује муке и патњу, а новорођенче добија осећај као да стално плови" Ово се пре свега чини како покретом, тако и понављајућом мелодијом, а Милерова за своју композицију преузима снимак фразе из Сентименталног валцера Чајковског у извођењу виолончелисте Гаспара Касада. Наиме, она је начинила прецизну транскрипцију експресивно идиосинкратичног начина на који је овај виолончелиста обликовао фразу уз специфична унутрашња рубата. Round је постминималистичко дело, које се базира на двострукој цитатности употребљене фразе - препознавања Чајковског и коришћења специфичности извођења Касада. Ова композиција стога потенцира мелодију у свој њеној лепоти и хармонском потенцијалу, стварајући неку врсту аркадијске, ескапистичке музике.

Дело Магнификат или непокорени глас за хор, флауту, кларинет и харфу португалског аутора Жоаоа Мадуреире је у правом смислу те речи Магнификат - ода Богородице која се од средњег века користи како у католичкој, тако и у православној цркви као саставни део службе. Поред текста Магнификата, ту се налазе и песме великих португалских песника Камоеша и Жоржија де Сене. Мадуреира покушава да потцрта женску страну ових стихова, а хор користи мекано и мелодично, стварајући својеврсну еуфонију, базирану на споју високих гласова и сопранских иснтрумента, у светлој и прозрачној звучној слици.

Уредница Ксенија Стевановић

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво