четвртак, 07. јун 2018, 21:10
Музика вива - 65. Међународни Рострум 2018
Дела Хелен Грајм, Чен-Хуи Џен, Лине Сумере и Алине Подзорове које су представљале Енглеску, Тајван, Естонију и Русију.
Дело Два платна Џоун Ердли: Катерлајн у зиму шкотске ауторке Хелен Грајм је инспирисано сликама Џоун Ердли, британске сликарке која је последње године свог кратког живота провела у малом рибарском месту Катерлајн на североисточним обалама Шкотске. Тамо је сликала пејзаже који плене својим неулепшаним, а истовремено лирским погледом. Поред тога, Џоун Ердли је исто место сликала током целе године и током различитих доба дана, што је инспирало Хелен Грајм да ове слике преведе у музички материјал користећи фразе из локалних посленичких песама. Наиме, Грајм полако развија музичку структуру употребљавајући исти материјал у различитим регистрима, ритмичким варијантама и оркестрацији, рефлектујући овим варијационим принципом и сликарски поступак Ердлијеве.
Оркестарско
дело Друго небо младе руске
ауторке Алине Подзорове инспирисано
је Књигом Откривења
из Новог
Завета, односно
есхатолошким очекивањима од краја света
и визијом небеског краљевства. Поред
тога Подзорова цитира и да је инспирисана
дрворезима Албрехта Дирера који приказују
теме
апокалипсе, односно делима која се баве
овом темом у руској култури од Гогоља
до Андреја Тарковског. У основи Подзорова
покушава да дочара сензацију „светла"
које долази да замени осећај таме,
повезујући овај тренутак у историји са
мрачним добом. У оркестру она успева,
великим рафинманом за 29. годишњу
композиторку, да покаже готово физичку
еманацију светла у оркестарској текстури. То оставља утисак грандиозног геста, а
њен избор Адађа као темпа и концептуалног
оквира даје музици свечани и трансцендентни
карактер.
Ово је врло сигурно дело за
ауторку која се сматра једним од најбољих
представника савремене музике у Русији
и чија је опера Апне
постављена у музичком театру
Станиславски-Немирович-Данченко у
Мосвки 2017. године.
Композиција Унтил афтер тwилигхт тајванске ауторке Чен-Хуи Џен забележна је у Паризу, а извео ју је ансамбл „20 dans le noir" уз флаутисту Шао-Веи Чуа. Пред слушаоцима је живо микротонално ткање састављено од интеракција међу музичарима, са врло занимљивим комбинацијама звукова.
Conatus Лине Сумере је ушло међу препоручена дела у категорији аутора до 30. година. За потребе настанка овог дела направљен је систем од 16 звучника, специјално за простор цркве Светог Николе у Талину, у оквиру фестивала „Estonian Music Days" 2018. године чија је тема била „Сакрално". Латинска реч conatus означава имплус, борбу, напор, раст и тензију. Оно означава инстинктивну жељу за животом и повезује се са метафизичким теоријма покрета и инерције. Лина Сумера - која се поред компоновања бави и дизајном звука за филм и позориште, те у својим делима најчешће комбинује електронику са акустичним инструментима - створила је медитативно, акузматичко дело у којем моделује акустику простора уз помоћ импулса са звучника.
Уредница Ксенија Стевановић
Коментари