Врт "уживања" Хијеронимуса Боша

Кажу да је, посматрајући дела овог сликара тзв. северне ренесансе, Албрехт Дирер ускликнуо: „Ништа овоме налик ниједан човек не да није видео, него није могао ни замислити!“ Чак петсто година пре Мироа, Далија и Ернста стварао је уметник који им је био претеча, а нешто мање времена је протекло до Фројдовог наставка разраде његових слика подсвести. Андре Бретон га у „Манифесту надреализма“ 1924. године назива „духовним оцем покрета“.

Будући да је, за 66-годишњег живота, остварио славу и богатство, Јерун ван Акен није налазио потребним да ставља потпис на своја дела (осим на њих седам), те се експерти слажу да је ауторство Хијеронимуса Боша (по родном Хертогенбошу, тј. Ден Бошу) неупитно на свега 25 слика. Много је следбеника и савременика који су га (мање или више успешно) опонашали.

Правећи колекције, неки су га сматрали изумитељем чудовишта и химера, други су (као шпански краљ Филип Други) тражили моралне поуке, док су га трећи оптуживали за бављење вештичарењем, астрологијом и алхемијом, чак и за (зло)употребу халуциногених супстанци. Најопскурнија је, међутим, теза да је Бош припадао јеретичкој адамитској заједници – братству слободног духа, чији су чланови (са циљем повратка у време пре Адамовог избацивања из Раја) обављали обреде наги и били промискуитетни, коју његови заступници поткрепљују чињеницом да, примерице, његов "Врт уживања" обилује сценама слободне љубави и нескривене сексуалности.

Но, нису само ти призори пренеражавали (лицемерно) гледатељство. Наиме, на овом триптиху утемељивача тзв. пејзажа расположења (технике којом се он – пејзаж – третира као декор за мноштво ситних фигура) у еротичном Рају (лево) препознајемо Адама и Еву који, ако пажљивије осмотримо, нису приказани идилично. Наиме, змија се увила на дрво познања, мачке већ једу мишеве и примакао се тренутак Адамовог пада.

"Утешно је да је једино душа вечита" 

Централни део је дисхармоничан, хаотичан и анархичан Врт уживања, пун чудовишта, птичурина, гигантског воћа (нарочито јагода – симбола чулности), а човек више није господар над осталим живим створовима. Наги мушкарци и жене одају се телесним уживањима изводећи "Кама сутра – акробације", лажљиво асоцирајући на Рај. Но, заправо овај en passant – Рај човека води у проклетство, до десног дела триптиха у којем је (можда у историји сликарства најнасилније) представљен Пакао. У овом ужасу обитују животиње које прождиру људе (са телом у виду љуске јајета, и стаблом које увире у чамце наместо ногу – неки тврде аутопортрет!), монструозне птице, огромне уши са уметнутим ножевима и – што је изузетно занимљиво, једино у паклу постојећи – велики број различитих музичких инструмената.

Уколико се триптих затвори, са спољашње стране левог и десног крила може се видети велика лопта која заправо представља оно што називамо небеским сводом, са Земљом као равном површином, окруженом водом. Лопта осликава Свет, трећег дана стварања (према "Књизи постања"), при чему се равна плоча објашњава временом у којем је слика настала. Искварен Адамовим грехом човек живи у борби против зла, али је ближи зверима него анђелима.

Утешно је, поручује нам на свој, могло би се рећи, сензационалистички начин Хијеронимус Бош, да је људско тело, као и све материјално пролазно, а да је душа једино вечита. Сачувајмо је чистом, певали су средњовековни песници, а узорни грађанин Бош је осликавао. Ма како се са том констатацијом не би сложили многи (површни) естетичари уметности.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
7° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво