Иза фотографског објектива

Пред његовом камером седели су многи данас заборављени људи, грађани, официри, жене, деца, али и значајне личности које су градиле друштвену и културну историју Србије 19. века. Био је пионир европске фотографије. Оставио је богату колекцију радова значајних за српску визуелну културу. Био је то Анастас Јовановић ‒ први српски фотограф и литограф.

Будући да се истакао у раду као млади шегрт Државне штампарије у Београду, кнез Милош Обреновић га је четрдесетих година 19. века послао у Беч да усаврши литографске вештине. Боравак у престоници некадашњег моћног европског царства династије Хабзбург биће пресудан у избору занимања којим ће се бавити до краја живота, посвећен до крајњих граница свог умећа.

У „Аутобиографији" је забележио: „Могу, дакле, рећи да сам у целом славенском свету ја први који сам почео да се занимам фотографијом." Од 1845. године прати се континуирано хронологија његових калотипија и дагеротипија.

Као изванредан цртач успешно се бавио литографијом. Међу првим радовима у техници литографије били су портрети Доситеја Обрадовића, Вука С. Караџића и Михаила Обреновића. Најважнији подухват на пољу литографије остварен је у пројекту „Споменици србски и Срби", који је покренут са идејом да буде серија илустрованих личности и догађаја.

У свом атељеу је овековечио све виђене људе тога доба ‒ поред кнеза Михаила Обреновића, и кнегињу Јулију, владику Његоша, кнеза Данила, патријарха Јосифа Рајачића, капетана Мишу Анастасијевића, Узун Мирка, књижевницу Милицу Стојадиновић Српкињу, Ђуру Даничића, Бранка Радичевића и многе друге личности. Такође, урадио је аутопортрет пажљиво инсцениран. Дело изражава понос уметника ‒ националног пионира у фотографији.

Усавршавање фотографске вештине нарочито је било запажено после 1861. године, када је Анастас Јовановић постао управник Двора кнеза Михаила Обреновића. Његов објектив је био уперен у многе познате личности, али је испратио и значајне догађаје. На снимцима се уочавају савремени живот, интересантни догађаји, детаљи улица, дворишта, панораме градова (Беча, Београда, Крагујевца итд.). Међу најдрагоценијим радовима сматрају се забележени одлазак последње турске војне посаде и паше са Калемегдана 1867. године и прослава педесетогодишњице Таковског устанка.

Сликарски таленат, осећај за предео и атмосферу, уочљив је у делу „Поглед на Београд са земунске странеˮ, насликаном у маниру најбољих пејзажних школа Европе. У оквиру обележавања два века од рођења Анастаса Јовановића (1817‒1899), Музеј града Београда је у Конаку кнегиње Љубице приредио изложбу „Анастас Јовановић - Уметност и нови медијиˮ, на којој је изложено око 200 оригиналних радова: цртежа, акварела, талботипија, фотографија, стереоскопских снимака и личних предмета из колекције Музеја града Београда. Изложба ауторке Данијеле Ванушић (која је виши кустос Музеја града Београда) траје до краја јануара 2018. године.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
6° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво