Пратканица времена и простора

Прапојавама овог света (времену, простору, материји, снази, кретању) људска мисао још није докучила праве природе, правог значаја, а камоли да би јој било дозвољено да подробније иза ње загледа. Неким научницима је, додуше, пошло за руком да ипак понешто и докажу - примерице, да још нико није дошао до сазнања о суштини тих појава, те до коначне дефиниције тих појмова.

Један од њих је беше и Херберт Спенсер, чија је критика (у односу на оне његових претходника) врло бистра, оштра и немилосрдна. Међутим, не бисмо смели да се помиримо са омогућеном доказивошћу једног јединог закључка: људски ум је немоћан.

Спенсер, наиме, долази до уверења да време и простор нису само услови погледа на свет (тј. нису само субјективне основе) какве заступа немачка школа, већ да су они заправо бића - entities. Деморалисан недокучивошћу појмова вечности и бескраја, чини се да одустаје од даљег испитивања простора и времена.

Збиља, ова два појма су рацију непојмљива из врло простог разлога - за разлику од мозга, вечност и бескрајност немају никакав облик. Но ипак би се ова два прабића дала мање-више докучити. Наравно, не обашка (а la немачка школа), већ увек једно према другом.

Када их тако поставимо, опазићемо да има прилика када се особине простора и времена укрштају. Бескрајност - најшири распон васионе, материјалног света - може бити (слутимо, али не разабиремо) стална или променљива, али је сасвим извесно да је најмањи простор - елементарни молекул - вечан и непроменљив.

Напротив, временски је непроменљив само најшири распон, док је најситнији тренутак (управо услед те крајње променљивости) несхватљив попут вечности.

Математички, дакле, изражено: минус бесконачно простора има значај плус бесконачно времена, и обратно. По томе закључујемо да се већ прауслови свега бића - простор и време - укрштају, те бивају основ и исходиште свега света.

Изгледа је ово интригирало и Шопенхауера, који се о простору исказао: „Он је у поседу нашег разума, његова допуна у облику основе у ткању на коју се се потом тка шарени свет предмета“, дефинисавши затим време „основном грађом позорнице овог објективног света“.

Како истина уме да се „заигра жмурке“ и са највећим умовима, у одсудном часу је овај мудри човек пренебрегнуо чињеницу да тканица (осим основе - простора, у овом случају) мора да садржи и потку - време. Те тако, уместо да настави слободно да тка своју овакву слику, он окреће другу, прогласивши време основном грађом.

За привидима и сликама - апстрактним помагалима приликом трагања за истином - строги, трезвени мудраци (чини се) не би требало да посежу.

Или, ако их се ипак лате, не би требало да летуцкају с једне на другу, већ нека се држе једне док је не исцрпе: кад се дохвате тканице, ваља се манути грађе, да се не би (попут Шопенхауера) заплели.

Ништа боље, додуше, са својим поимањем простора и времена није прошао ни његов колега и сународник Емануел Кант (кога овај није пропуштао прилике да прозове, разним поводима).

Ако је веровати Спинози и Канту, време и простор још нису појаве. Тканицу од њих саткану Спенсер увршћује међу „последње научне мисли" (назив трећег поглавља његових Основних принципа).

Но и да прихватимо недокучивост појмова материје, снаге и покрета, опет се свако разазнамно, засебно биће сваког лица тога тројства може познати, а њихов однос представља плодан укрштај - онај исти који се у физичкој динамици дефинише као паралелограм снага.

У овој нашој другој пратканици приказује једну страну паралелограма (управо, полупаралелограма) - материју, те другу страну - снагу, чији је плод (резултанта) покрет. 

Аналогно плоду у материци, та пратканица времена и простора представља апотеозу укрштаја, заправо сам нагомилани укрштај. У њој се грле твориво и снага у вечном укрштају, рађајући покрет.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

четвртак, 02. мај 2024.
23° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво