Зашто Ред Бул још увек не сме да се опусти

Аустријска екипа доминира на почетку сезоне и лако је видети зашто их многи већ након прве четвртине сезоне проглашавају фаворитима за титулу и у конкуренцији возача и у конкуренцији конструктора. Међутим, већ од наредне трке све може да се промени.

У претходној недељи, ФИА је прво изненадила тимове доношењем новог прописа у вези са такозваним „продуваним" дифузорима (blown diffusers), да би ново изненађење уследило само дан касније када је ФИА своју претходну одлуку повукла.

Шта се у ствари догодило?

Концепт „продуваног дифузора" је у формулу 1 после много година вратио технички директор Ред Була, Ејдријен Њуји. Сам концепт је испробан још почетком осамдесетих и веома је једноставан: усмеравањем издувних гасова мотора директно на дифузор, односно његовим „продувавањем" добија се додатно пријањање и тиме повећава стабилност задњег краја аутомобила.

Ипак, у својој ранијој реинкарнацији, концепт је одбачен због два основна проблема. Први се састојао у чињеници да материјали од којих су аутомобили прављени у то време нису могли да дуго издрже температуру коју је стварало директно дејство издувних гасова на дифузор. Захваљујући напретку у производњи композитних материјала, ова препрека за данашње аутомобиле више није непремостива.

Други проблем је био много већи. Издувни гасови су долазили на дифузор само док возач притиска папучицу гаса, а у кривинама, када је пријањање најбитније, возачи гас углавном отпуштају, или још чешће коче.

Ред Бул је, у сарадњи са Реноом (осамдесетих први увели „продуване" дифузоре), чије моторе користи, пронашао мудар начин како да реши и овај проблем. Уз помоћ финог подешавања, односно такозваног „мапирања" мотора, аустријска екипа је успела да постигне континуирано испоручивање издувних гасова на дифузор и у моменту када возач не притиска папучицу гаса. Захваљујући оваквом креативном размишљању, концепт „продуваног дифузора" је напокон постао успешан и аутоматски толико битан да су сви водећи тимови кренули у копирање Ред Буловог решења.

Међутим, оно са чиме у аустријској екипи нису рачунали је правило које каже да су од ове године све покретне справе које утичу на аеродинамику (осим ДРС-а) забрањене. Будући да на пријањање дифузора утиче притискање папучице гаса, а да је папучица гаса (али и клип у мотору) дефинитивно покретна справа, тимови које покреће Косвортов мотор (који нису у могућности да свој мотор „мапирају" на начин као што то ради Ред Бул) су после Турске упутили незваничну примедбу. ФИА је случај размотрила и закључила да је примедба основана и по хитном поступку забранила цео механизам.

Ипак, само дан касније, ФИА је своју забрану повукла. Како је концепт већ преузела већина тимова, ФИА је схватила да забрана у тако кратком року није реалистична и да неки тимови можда не би могли одмах да се прилагоде новом правилу па би морали да буду искључени са трке. Због тога је забрана повучена, али је тимовима незванично стављено до знања да имају рок до Велике награде Канаде да се прилагоде, будући да ће тада забрана коначно ступити на снагу.

На сцену затим ступа шеф најспорије екипе, Хиспаније (са Косвортовим мотором), Колин Колс, и током викенда у Барселони ултимативно тражи да се одлука о забрани донесе пре Монте Карла, или ће у супротном уложити званичан протест. Уколико би се то заиста и догодило, теоретски би могло да се деси да се из свих овосезонских трка искључе тимови који су користили механизам, па би тако Ред Бул остао без и једног бода.

Ипак, знајући начин на који функционише формула 1, јасно је да се тако нешто неће догодити, али већ сама забрана, макар и ако се уведе тек од Канаде, ће имати далекосежне последице на перформансе аутомобила и данас нико са сигурношћу не може да каже ко ће у тој новој констелацији снага бити најбржи.

Ред Бул и Себ стога морају да покупе максималан број бодова из наредне трке, јер питање је какве ће им шансе бити после Канаде.

Број коментара 1

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 30. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво