Читај ми!

Најбоље што "Каталуња" може пружити

Будимо реални - док год се вози на стази у Барселони, Велика награда Шпаније никад неће бити најузбудљивије место за посматрање трка Формуле 1. Ипак, недељном трком никако не можемо да будемо незадовољни.

После 10 узастопних година, победник није стартовао са прве позиције, Алонсо је водио добар део трке, па завршио са кругом заостатка, Мекларен је деловао као да је на тврдим гумама бржи од Ред Була, Шумахер је најзад победио клупског колегу, тројица првопласираних нису била на истој стратегији, а последњепласирани возач са старта је на крају завршио као осми. Није лоше за потенцијално најдосаднију трку сезоне, зар не?

Изненађење смо видели на квалификацијама. Без КЕРС-а, Себ је у суботу морао да препусти прву стартну позицију Веберу, који је био две десетинке бржи, али исправан КЕРС на Каталуњи вреди 4 десетинке по кругу. Отуд Марк није био нарочито срећан после квалификација, иако се први пут ове сезоне нашао испред Фетела.

Суботом Ред Бул максимално користи чињеницу да је употреба ДРС-а на квалификацијама слободна, што је овога пута резултирало предношћу од готово једне секунде у односу на Мекларен.

На снимцима из болида преко којих је стављана графика о коришћењу ДРС-а било је јасно да, у аеродинамички идеалном аутомобилу, возачи аустријске екипе задње крило отварају на деловима стазе где то остали нису могли да чине, посебно у брзим кривинама 3 и 9. Ипак, у трци, када је употреба ДРС-а ограничена на само један део стазе, предност Ред Була у односу на Мекларен пала је са секунде по кругу на хиљадите делове секунде. Наравно, Себу није помогла ни чињеница да (поново) у добром делу трке није смео да користи КЕРС, али без обзира на то, Мекларен је у Шпанији деловао као аутомобил који може да се носи са Њуијевим ракетама.

На крају, то ипак није било довољно добро да би се поразио светски првак, који је додатно утврдио своју репутацију. Без обзира на огроман притисак који је трпео у последњој трећини трке, када је на крају сваког круга Луису фалило још само стотинак метара стартно-циљног правца да покуша обилажење, Фетел је задржао хладну главу. Схвативши да је његова шанса у кривинама, Себ се посебно концентрисао на последњу кривину, јер је добро схватио да му само савршен излазак из ње гарантује да га Луис неће претећи на правцу. Немачком прецизношћу, из круга у круг је демонстрирао фантастичну дефанзивну вожњу и на крају заслужено забележио прву победу на стази "Каталуња".

За разлику од Немца, Аустралијанац је поново разочарао. Веберова статистика каже да је у првих пет трка (укључујући Барселону) на старту изгубио укупно 10 позиција, или у просеку две по трци. Уз погрешно темпиране одласке на замену гума, Вебер је трку завршио невероватних 47 секунди иза Фетела. Не само да је тако постао први возач после десет година који није тријумфовао, иако је стартовао са прве позиције на "Каталуњи", већ на крају није стигао ни до подијума. Веберова сезона ће се и практично окончати већ наредног викенда у Монте Карлу, осим уколико на стази на којој традиционално вози добро не победи (макар Себа). Мекларен није поновио подвиг из Кине превасходно зато што после квалификација нису веровали да могу да добију Ред Бул. Луисова тактика у првој трећини трке била је да одласцима на сервис покрива Алонса, мислећи да ће се са њим такмичити за најнижу степеницу на подијуму.

Са храбрије темпираним одласцима на замену гума, и праћењем Себа уместо Нанда, можда би и коначни исход по њих био бољи. Ипак, поготово Џенсон не би смео да буде незадовољан, будући да га је тим паметно водио од катастрофичне десете позиције у првом кругу до подијума на циљу. Када се подвуче црта, после лошег издања у Турској, подијуми из Шпаније ће сигурно бити охрабрење, па на стази у најпознатијој светској Кнежевини можемо очекивати много агресивније момке из Вокинга.

Ферари је све даље од борбе за титулу, и Алонсов блистави старт у домовини је парадоксално само оснажио такву тврдњу. Када се уз помоћ КЕРС-а неочекивано катапултирао на прву позицију у кривини 1, Алонсо је демонстрирао сав свој таленат одржавајући нејаки Ферари испред Ред Була све до другог одласка на сервис. Ипак, агресивна тактика са кратким секвенцама на меким гумама учинила је да Алонсо има на располагању само тврду мешавину, у моменту када је до краја остало чак 37 од укупно 66 кругова! Нова тврда гума, која је дебитовала овог викенда, била је спорија од меке за скоро две секунде по кругу, па је Алонсо до краја трке за водећима заостао цео круг. Масину трку нема смисла посебно коментарисати.

Мерцедес је извукао поуку из Истанбула и ауто подесио за трку, свесно жртвујући квалификације. Нико је овога пута остао иза Михаела, али разлог може да се нађе и у неисправном ДРС-у.

Посебно је интересантна прича о Реноовим возачима. За разлику од Петрова, који је у трку кренуо са шесте стартне позиције, Хајдфелд није ни учествовао на квалификацијама, будући да механичари нису успели да му спреме аутомобил на време после пожара на последњем слободном тренингу. Ник је тако кренуо као последњи, 24. и завршио на осмом месту, док је Петров завршио ван бодова, 11. Тајна Никовог успеха је проста: због неучествовања на квалификацијама на располагању је имао све сетове нових гума, па је после првог сегмента на тврдим гумама до краја трке користио нетакнуте комплете меких гума.

Компјутерска симулација је пре трке говорила да је тактика са три промене гума бржа од оне са четири промене за око 4 секунде на нивоу целе трке, али само ако се током трке користе нови сетови гума. У случају да возач нема нове сетове (а само Ник их је имао), и мора да вози на гумама које су већ коришћене у квалификацијама, онда је тактика са четири промене бржа чак 10 секунди.

После Вебера у Кини и Кобајашија у Турској, и Ник је само потврдио највећу ману нових гума - боље је стартовати са ниже позиције са више некоришћених сетова на располагању, него трошити гуме у борби за стартну позицију. У Барселони смо тако могли да видимо да су обе Форс Индије жртвовале други део квалификација и одвезле круг на тврдој мешавини, у покушају да сачувају сет меких гума за трку, и бојим се да ћемо слично понашање гледати све чешће, поготово код мањих тимова. Иако то на крају саму трку чини узбудљивијом, не може се порећи да обесмишљава квалификације. Наравно, ни водећи тимови нису много бољи, пошто у последњем делу квалификација гледамо само по један покушај на меким гумама.

На крају, због притужби да је ДРС претицање у Турској учинила исувише лаким, ФИА је у Барселони отишла у другу крајност и зону за претицање поставила исувише конзервативно. Као резултат таквог приступа, мислим да је данас свима јасно да кључан допринос већем броју претицања ове сезоне даје Пирели, а да су ДРС и КЕРС само леп, али не и пресудан додатак.

У недељу нас чека најчувенија улична трка на свету. Сигуран сам да после трке нећемо прво слушати немачку химну. Не само због Колина Колса.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 30. април 2024.
16° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво