"Roditelj": Deca niža od 150 cm moraju u auto-sedišta

Predlog za dodatne izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja, koji je Udruženje "Roditelj" uputilo MUP-u, predviđa da deca niža od 150 centimetara moraju da se prevoze u auto-sedištima.

Predsednica Udrženja, Dragana Soćanin kaže da je u nacrtu ovog zakona Radna grupa predložila da se deca niža od 135 cm moraju prevoziti vezana u dečijim sedištima, ali imajući u vidu komparativnu praksu, kao i regulative Evropske komisije, Udruženje predlaže da se izmenama obuhvate deca visine do 150 cm, prenosi Tanjug.

Kako se navodi u saopštenju, predlaže se i pooštravanje kazni za kršenje tog člana zakona.

Iz Udrženja su poručili da važeće zakonsko rešenje nije predviđalo obaveznu upotrebu dečijih sedišta za veliki broj dece koja nezavisno od uzrasta ne ispunjavaju uslove da budu bezbedno vezana samo pojasevima, prema visini i težini.

"Ove izmene će dugoročno uticati na promenu praksi kada je u pitanju vožnja dece, ali će isto tako stvoriti navike kod dece da se od najranijeg uzrasta ponašaju odgovorno u saobraćaju", kaže Soćanin.

Naglasila je i da studije o bezbednosti u saobraćaju i rigorozni testovi, koji se sprovode u okviru Evropske unije, pokazuju da se pravilnom upotrebom auto sedišta smanjuje smrtnost dece pri sudarima za više od 50 odsto, a novorođenčadi čak za oko 70 odsto.

"Roditelji izbegavaju korišćenje auto sedišta iz raznih razloga, pogotovo u gradskoj vožnji i na kraćim relacijama, jer smatraju da spora vožnja ne može ozbiljnije da ugrozi bezbednost deteta", objašnjaca Soćanin.

Međutim, ukazuje da roditelji pogrešno misle da je dete bezbedno u njihovom naručju ili vezano pojasom za odrasle.

"Treba imati na umu da prilikom sudara, pri brzini od samo 25 kilometara na sat - deluje sila oko 20 puta veća od težine objekta. To znači da dete čija je telesna težina, na primer, deset kilograma - u takvim okolnostima postaje 'teško' 200 kilograma, tako da majčine ruke i krilo ne predstavljaju adekvatnu zaštitu", upozorava Soćanin.

Pored toga, dodaje, ukoliko mališani nisu dostigli dovoljnu visinu i težinu da bi koristili pojas za odrasle, on im ne pruža zaštitu, a može im čak naneti dodatne povrede usled nepravilnog korišćenja.

Predlog i komentare na izmene Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima sačinile su članice specijalizovanog tima Udruženja "Roditelj", koji se bavi bezbednošću dece u saobraćaju i edukacijom roditelja o pravilnoj upotrebi auto sedišta.

broj komentara 12 pošalji komentar
(ponedeljak, 23. feb 2015, 20:14) - Ana AS [neregistrovani]

Besmislen primer

Vi preterujete. Nema deteta koje je visoko 147 cm i teško 70 kg. Ako ga ima, jedno je na milijun.

(ponedeljak, 23. feb 2015, 16:51) - Jovan Radunović [neregistrovani]

Odobravam

Odobravam sve što štiti našu decu u saobraćaju. Moja se deca od rođenja voze u sedištima adekvatnim za njihov uzrast a koja povećavaju nivo njihove bezbednosti. Da ne spominjem kako lepo i lako zaspu u njima... Jesu sedišta skupa, posebno za naše platežne mogućnosti ali životi nemaju cenu... Ne razumem večite negativce koji žive da kritikuju sve i svašta što pritom ni ne razumeju, a da sami ne daju nikakav kreativan doprinos, predlog, šta god... Ne radi se tu o pomodarstvu i EU pobogu nego o odgovornosti prema životima naše dece. A za taksiste, zaista nemam pojmna kako bi se to moglo rešiti... Možda da postoji neka vrsta "Baby friendly" taksi vozila (koja bi bili karavani zbog kolica i ostalih stvari i da imaju po 2 dečija sedišta u gepeku). Možda je predlog ok, možda i nije ali eto bar je neka ideja (možda).

(ponedeljak, 23. feb 2015, 10:28) - anonymous [neregistrovani]

shvatite ozbiljno

Meni je nezamislivo da vozim decu bez sedista i pojasa. Cista ludost! Daleko bilo da dozivite sudar sa decom u kolima (kao ja). Nesmem ni da pomislim sta bi se desilo da nisu bili vezani u sedistima. Prosle zime nas je, dok smo stajali na semaforu, otpozadi udario auto i iako nije bilo pri velikoj brzini silina udara je bila ogromna. Pamet u glavu ljudi, pamet u glavu. I vozite decu bezbedno. Uostalom, na taj nacin ucite i njih o bezbednosti u saobracaju

(ponedeljak, 23. feb 2015, 05:25) - Srba [neregistrovani]

Glupost

Moja žena crče od smeha (visoka 149cm)

(ponedeljak, 23. feb 2015, 02:55) - anonymous [neregistrovani]

Stvarno neverovatno...

Kakva gomila gluposti! Sta to znaci, da li ce i taksisti moraju da imaju decja sedista? Koliko?
Ako su mi u gostima deca, ne mogu da ih posle odvezem kucama?
Na kraju, da li su pametni zakonodavci definisali sta je "dete"? Osoba niza od 150 cm? A sta sa odraslima koji nisu uspeli da predju tu visinu?

(ponedeljak, 23. feb 2015, 00:48) - anonymous [neregistrovani]

bezbednost dece na prvom mestu

Nije sedište za decu neko bez veze izumio nego za bezbednost istih. Mene muka hvata kad vidim decu da skaču u kolima ili sede u sredini na zadnjem sedištu gledajući izmedju prednjih sedišta, šta ako mora jako da se zakoči dal se to iko pita. bolje da dete proleti kroz prozor nego da se da jednom 5000 din. Moja deca su od prvog dana u sedištu i neće da se voze bez njih jer znaju da može biti opasno u slučaju ne daj boze nečega. u nemačkoj je pravilo ili 12 godina ili 150 cm neko brže raste neko sporije. Stavite malo prst na čelo pa onda komentarišite

(nedelja, 22. feb 2015, 19:59) - fenix [neregistrovani]

visina

Zanimljiva teorija. Sta cemo sa odraslim ljudima koji su niski i mrsavi? Da li ce i oni u sedista?! A kako cu da vozim? Ili da kupim sediste i za sebe? Haha ha... treba brinuti o bezbednosti u saobracaju ali ovo je previse...

(nedelja, 22. feb 2015, 13:43) - anonymous [neregistrovani]

Harmonizacija

Harmonizacija valjda znači da se oni koji su izuzetci usklade sa većinom. Jedini u EU koji imaju propis za 150cm su Nemci. Većina ostalih ima 135cm ili samo 12 godina (neki i 10 godina). Zato bih molio naše EUfile da se ne prave veći katolici od pape i uvode najrestriktivnije mere kako bi lečili svoje EU frustracije, nego kad se već uskladjujemo, donesimo propis kakav je u većini zemalja EU.

(nedelja, 22. feb 2015, 13:06) - anonymous [neregistrovani]

Najbolje da se uvedu da su sedista obavezna sve do punoletstva

Pa najbolje da uvedemo da sve do punoletsva deca moraju biit u tim sedistima.
Drugo pitanje sta ce oni koji nemaju kola, a imaju malu decu, da li ce onda taksisti imati pravo da prevoze njih I njihovu malu decu ili ce taksisti morati da imaju I spremljena sedista za malu decu, pa tako ce tesko roditeji sa 2 male dece da nadju taksistu koji ima 2 autosedista za malu decu ,ako ne bude smeo da ih vozi bez njih.

(nedelja, 22. feb 2015, 12:39) - wien2 [neregistrovani]

Kakve li gluposti?

Ovakvu glupost jos nism procitao.Zivim na zapadu 40 god, deca do 5 godina moraju u kolica a starija imaju pojas, a gos, ako nezna ima i pojas za decu, samo da zna a ne da lupa kojekakve gluposti, naterjte roditelje da ich vezu jer deca nisu kriva.