Да ли смо постали део уелбековске провокације

Србија је ипак доживела судбину развијенијих западноевропских земаља и није прошла као Грузија, иако смо то прижељкивали најављујући долазак најпровокативнијег писца данашњице Мишела Уелбека.

Уместо гостовања Мишела Уелбека, у петак увече публика у Београду добила је два писма у којима писац говори да неће доћи и зашто неће, које је прочитао организатор фестивала КРОКОДИЛ.

Публика је негодовала, један део посетилаца у знак протеста напустио је салу. Међу њима су били и историчар Бојан Димитријевић и теоретичар књижевности Игор Перишић.

"Ја сам дошао због Уелбека, да га чујем јер сам читалац и претпостављам да је и већина публике исто тако дошла да њега чује, иако су организатори најавили целовечерњи програм. Али просто организатор је испао неозбиљан и начин на који је обавештена публика учинио је да многи људи изађу, па међу њима и ја", каже Димитријевић.

"Као што рецимо идем на рок концерт тако што купим карту за хедлајнера, не потцењујући предгрупе, тако је и ово најављено као вече Уелбека. И онда када смо сазнали да заправо неће доћи, а и после...не треба много памети – схватио сам да смо заправо намагарчени", наводи Перишић.

Драмска списатељица Биљана Србљановић верује да је половина људи у публици дошла због Уелбека, али исто тако сматра и да би било непристојно, и да је Уелбек дошао, да су после њега изашли, јер је ту било и других вредних домаћих писаца.

"Али с друге стране све је то уелбековски – чекали су њега који се није појавио, па та побуна у авиону, па он који се није побунио...мени је тај мејл генијалан", каже Биљана Србљановић.

Авион ћути о побуни

Да ли је заиста било пубуне у авиону – нисмо сазнали, а то је и мање важно, писац има право чак и да је измисли. И то је уметност. Али зато сви други – морају да говоре чињенице. И, једнако важно, да те чињенице објаве на време.

"Овако смо ми који смо чекали двадесетак минута после почетка добили патетично обраћање Арсенијевића и то је изазвало негодовање које је могло да се спречи једним фер односом и можда би људи другачије реаговали и остали и касније", сматра Димитријевић.

"Мислим да је фокус сад мало померен, јер човек (Уелбек) је седео у авону четири сата и нормално да није хтео да лети, ја не бих летела а нисам ништа а камоли он. И зато ми је било жао организатора, то је труд од годину дана и уместо да људи кажу шта се дешава са нашом авиокомпанијом, јер све више имамо таквих ситуација, људи су почели да бацају камење по аутору и организаторима", каже Србљановићева.

За сада, занимљиво је да се "Ер Србија" о случају Уелбек званично не оглашава.

Организатори фетивала КРОКОДИЛ, на наше питање зашто, ако су већ мејл добили током дана, нису одмах обавестили медије о промени плана, кажу да тад још нису имали званичну потврду. Чак додају и да су писца током поподнева чекали на аеродрому. Појашњавају да су желели да избегну конфузију у публици пре почетка фестивала. После бурних реакција у јавности, на сајту је освануло и саопштење да ће незадовољнима вратити новац.

"Када један фестивал инсистира на нон-профит систему и на левичарењу и политчкој коректности, онда би коректно било враћање новца и извињење. Мени не треба новац, али ми треба извињење", каже Перишић.

А шта да је дошао?

Који год да је разлог, Уелбек није дошао. А шта би било да јесте?

Да ли је његов недолазак у границама очекиваног и да ли је потврдио слику коју публика о њему има? И да ли би његов долазак променио слику овдашњих читалаца о контроверзном писцу?

Биљана Србљановић каже да је она од почетка била у дилеми да ли ће доћи, не зато што је он нека дива, јер то није, него зато он тешко комуницира с људима.

"Ја сам неко ко не дели његове ставове, он није ни левичар ни десничар, он је конзервативац, он је антилибералиста и против глобализма, али ја делим његове уметничке светоназоре и ничице падам пред његовим талентом", каже једна од најпознатијих српских драмских списатељица.

Наводи да јој је жао што Уелбек није дошао, јер би онда људи видели другачијег човека од оног којег замишљају и схватили би да је он тих и танан и осетљив и депресиван и можда би променили став о њему.

Историчар Бојан Димитриејвић такође сматра да људи у Србији не знају много о Уелбеку, али и да им он сам даје могућности да читају у његовом делу оно што желе – политику, антиисламске ставове, мизогинију... Како каже – посебно је желео да чује како ће Биљана Србљановић разговарати с Уелбеком, јер обоје имају интригу у свом делу.

Ипак, све и да је дошао Уелбек, Србљановићева с њим не би разговарала, јер је план у међувремену промењен, а она га сад описује као неспоразум.

Публика као део провокације

Да ли смо тек сада сасвим изгубили прилику да Мишел Уелбек ипак некад дође у Србију?

Биљана Србљановић верује да то није немогуће.

Најновија ситуација у вези с Уелбеком подсетила ју је на концерт Ејми Вајнхаус, што је био њен последњи концерт. Публика у Србији, сматра Србљановићева, није умела да препозна значај догађаја и неадекватно је реаговала на Ејмин "самртни ропац који је исто рокенрол".

Тако овај догађај сада, сматра Биљана Србљановић, има нешто од сличног наратива и може Уелбек да га смести у неки део своје литературе.

"Ја мислим да ће он баш због свега овога хтети да се појави. Е сад – да ли ће људи доћи други пут? Ја сигурно хоћу", каже Србљановић.

"Мислим да је чак и боље овако испало, јер чак и моја стрина која живи на селу и гледа ријалити програме ме питала 'шта је то Вел-бек и какви су то крокодили по Београду'. Тако да мислим да је ово сасвим уелбековски у смислу провокације као неког десног Брехта и као политичко-идеолошког писца који иде на скандал и који није само у том иманентном кругу кжевности затворен. Отвара и овде у Србији простор за културу јер три дана по медијима ми причамо о Уелбеку а посредно и о култури у књижевности и таблоиди пишу о томе, што такође мислим да је корисно", сматра Перишић.

О књижевној вечери говори, осим српске провинције, и француска штампа, која преноси делове Уелбековог писма, опис сцене из авиона, лепе црнке и мириса горива, примећујући да су то све изговори достојни романа. Уелбек није дошао у Београд. Публика и читаоци постали су део уелбековске провокације.

број коментара 3 Пошаљи коментар
(уторак, 11. јун 2019, 12:43) - anonymous [нерегистровани]

Fantazija

Pratim ovu sapunsku operu dve poslednje nedelje, od kada je pocelo da se prica i masta o poseti ovog pisca. Mislim da su se ljudi previse uziveli u ovu pricu, pa sada sve sto se desava prebacuju u neku fatamorganu pisca. Time i sebe uvlace u istu, sto je samo njihov licni izbor. Prakticno, svi ucesnici ove predstave imaju svoju licnu ulogu u njoj, ali ne treba da citavu srpsku javnost sada uvlace u to.

(понедељак, 10. јун 2019, 22:09) - anonymous [нерегистровани]

Kontraverzni ili...

malo mi je muka od ovog francuskog Tasovca...

(понедељак, 10. јун 2019, 20:58) - anonymous [нерегистровани]

:)

G.din iz priloga je u pravu. Ja za Uelbeka ne bih ni čuo da nije došlo do ovoga, što mi naravno ne ide u prilog :)
Predlažem AirSerbiji da budu sponzori sledećeg Krokodila, ako otplate gorivo.