Позориште у стигматизованом друштву

Слободан Савић, позоришни критичар РТС-а и селектор 69. “Фестивала професионалних позоришта Војводине“ објавио је и образложио одабир представа на овогодишњем Фестивалу. Већина представа, каже Савић, припада ангажованом позоришном изразу.

У односу на прошлу сезону и неколико претходних, продукција у позориштима Војводине је преполовљена, рекао је Савић на представљању програма Фестивала.

Већина изабраних представа у складу је, како је навео, или у дослуху, са савременим, референтним позоришним и извођачким праксама.

Велики део представа припада друштвено ангажованом, освешћеном позоришту које се на храбар, бескомпромисан, уметнички и естетски релевантан начин хвата у коштац с горућим друштвеним проблемима и аномалијама, пркоси им, огољава их и разобличава, рекао је Савић.

Према његовим речима, компаративна анализа указује и на то да су у већини изабраних представа, различитим позоришним средствима, изузетно наглашена политичка и друштвена значења драмских текстова из којих произилазе, надограђују их, реконтекстуализују, и дају им нова, савремена, актуелна значења и конотације.

Чак и летимичан поглед на селекцију 69. "Фестивала професионалних позоришта Војводине" указује на читав корпус тема и идеја које се отварају, промишљају и проблематизују у изабраним представама, а међу којима доминирају бунт и отпор стигматизацији, уметнички и позоришни обрачун са манипулацијом и демагогијом као основним оруђима за испољавање и одржање политичке и друштвене моћи, навео је Савић.

Савић каже да отуда долази опака тенденција стигматизације здравог разума и његовог свођења на нулу, захваљујући већини изабраних представа, видљива, онима који имају очи да виде и уши да чују.

Слоган овогодишњег Фестивала указује и на стигматизацију друштвено одговорног позоришта, културе и уметности уопште, појединаца и друштвених група, моралних узора и светоназора, права на мишљење, став, индивидуалност, самосвојност, различитост, права на отпор, бунт и непристајање, указао је Савић.

Драматургија овогодишњег фестивала није тек обичан редослед представа, него имплицира поетичку, естетску и тематску градацију и развој, као и градацију примене савремених, референтних позоришних и извођачких пракси, прецизирао је Савић.

Како је рекао, само тако предложен редослед омогућиће публици да препозна и ишчита сва значења и референце изабраних представа, да би лакше разумела и поднела свет, друштво и време у којем живи.

Представе на Фестивалу 

"Било једном у Банату", Жељко Мијановић и Владимир Лазић, према причи "Легенда о позоришту" Игора Бојовића, режија Владимир Лазић, Народно позориште "Тоша Јовановић", Зрењанин

"Шта се догодило са Беби Џејн", на основу романа Хенрија Фарела, сценска адаптација Беа Ерњеи и Петер Галамбош, режија Петер Галамбош, Народно позориште/Народно казалиште/Нéпсíнхáз Суботица, (драма на мађарском језику)

"Лисистрата", Аристофан, режија Јована Томић, Народно позориште/Народно казалиште/Нéпсíнхáз Суботица, (драма на српском језику)

"Вештице из Салема", Артур Милер, режија и адаптација Никита Миливојевић, Српско народно позориште

"Хасанагиница", по мотивима драме Љубомира Симовића, режија Андраш Урбан, Новосадско позориште/Ујвидеки синхаз

"Тартиф", по мотивима оригиналне Молијерове драме, аутор и редитељ Игор Вук Торбица, Народно позориште Сомбор и Српско народно позориште

У част награђених (ван конкуренције):

"Доплер", Ерленд Лу, режија Александар Поповски, Српско народно позориште и Центар за развој визуелне културе Нови Сад

Изабране представе, према речима Савића, нису без појединих мана и недостатака, пре свега на плану драматургије, али и извесних идејних и поетичких лутања, недоумица или недоречености.

Али, све је то разумљиво, прихватљиво и безмало занемарљиво у контексту актуелне продукције у домаћим позориштима, закључио је Савић.

број коментара 0 пошаљи коментар