Локомотива "Костолац" на изложби у Паризу

Локомотива "Костолац", која је пре недељу дана специјалним транспортом кренула из Одељења узаних пруга у Пожеги пут Париза, стигла је на своје одредиште у Палату инвалида, где ће бити изложена од 4. до 19. новембра, на великој изложби која се организује поводом обележавања 100-годишњице победе савезника у Првом светском рату.

По речима Ђуре Ћетковића, председника Савеза Срба у Француској, локомотива "Костолац" биће једина локомотива постављена на изложби оружја и ратне опреме, под куполом у којој је Наполеонов гроб, у оквиру војне болнице коју је формирао Луј Четрнаести.

После изложбе испред Палате инвалида, "Костолац" ће бити пресељен у Музеј парних локомотива из Првог светског рата, у околини Париза, где ће посетиоци моћи да је виде током 2019. године.

Парна локомотива, за коју су Уговор о уступању на привремено коришћење потписали генерални директор "Железница Србије" Мирослав Стојчић и председник француског удружења Стефан Исон 8. октобра у Београду, део је Техничке збирке Железничког музеја у Београду и има изузетну вредност. 

Због техничких карактеристика, старине, историјске улоге и вредности, проглашена је културним добром.

Локомотива "Костолац" направљена је 1916/17. у фабрици "Baldwin Locomotive Works" у Филаделфији, а конструктори, по којима и носи име, били су капетан Пешо и Бурдон.

Направљено је 420 локомотива овог типа, али су опстале само две - српска "Костолац" и још једна у Дрездену. 

"Двоглава аждаја", како је названа зато што има два котла и два ложишта, која су омогућавала кретање у два смера, без окретања, користила се на пругама Солунског фронта, испод Кајмакчалана, за разношење елемената за брзу конструкцију колосека и снадбевање артиљеријске батерије. Постоји податак да је основна идеја за постојање два котла била да локомотива остане употребљива и у случају да непријатељска ватра оштети један од котлова.

Током Другог светског рата, локомотива је коришћена у Руднику лигнита "Костолац", на узаном колосеку од 600 милиметара. 

Железничком музеју ова локомотива поклоњена је 28. августа 1951. године и представља један од првих експоната. Прве конзерваторске радове, за потребе уређења експоната намењених Одељењу узаног колосека у Пожеги, обавиле су стручне службе Железнице 1983. године.

Следећи радови су, под стручним конзерваторским надзором, обављени 2012. године, када је локомотива пескарена и са спољње и са унутрашње стране кабина. Офарбана је сивом бојом, кров и делови точкова су црно бојени, ручице су црвене, а полуге сребрне боје. 

Након ових излагања, а према потписаном Уговору, локомотива ће бити враћена у Србију. 

број коментара 0 пошаљи коментар