Меденица: У програму Битефа пратимо пропадање света

Програм 52. Битеф фестивала, који ће бити одржан од 13. до 22. септембра, уметнички и политички је провокативан, пошто изабране представе обрађују теме савремене Европе и света, који се креће у веома лошем правцу, каже уметнички директор Иван Меденица.

Феномени, које у тематској линији покрећу представе у главном програму, јесу раст есктремне деснице, ауторитарни пореци, ксенофобија, а све то, како скреће пажњу Меденица, показује да свет заиста више није добро место.

"Ми не желимо да будемо катастрофични, али уметност, какву је Битеф одувек промовисао, треба да нас покреће на размишљање, критичко мишљење и можда у неком коначном исходишту на акцију", објаснио је Меденица у интервјуу Танјугу.

"Тематска линија се креће од друштвене кризе, урушавања савремених демократија под налетом десног популизма и метафорички се може говорити о катаклизми у најави па кулминација тог дела програма биће естонска представа 'Прљавштина' која јесте комична, визуелно изузетно атрактивна, физички јако артикулисана метафора света уочи катастрофе или дословно света који се ваља у блату", наводи Меденица.

У другој половини фестивала тематски фокус се помера ка феномену индивидуалног нестанка, те се три позоришне инсталације или представе без глумаца - "Вечна Русија" Марине Давидове и берлинског позоришта ХАУ, "ПА'АМ" израелског уметника Надава Барнее и "Заоставштина, комади без људи" Штефана Кегија из колектива "Римини Протокол" баве феноменом смрти.

"На први поглед делује да су све то доста депресивне и мрачне теме, али у таквом свету живимо и не треба да гурамо главу у песак. Ипак у обради тих тема има нечег афирмативног. Свака критика и позив на акцију јесте нешто позитивно, а у представама које третирају тему смрти има јако пуно нежности, топлине, позива да будемо брижни и пажљивији према онима који су немоћни и одлазе", указује Меденица.

Како наглашава, живимо у свету у коме је смрт један од највећих табуа и у коме треба да будемо вечно млади, лепи, снажни, успешни, срећни.

"Слоган Битефа о десном популизму и ниским поривима"

Меденица каже да публика у свету добро реагује на ове представе, а посебно је занимљиво да две представе Оливера Фрљића - "Горки - Алтернатива за Немачку" (Позориште "Максим Горки" из Берлина) и "Шест лица тражи писца" (Сатиричко казалиште "Керемпух" из Загреба), колико год "окретале криво огледало савременом немачком, односно хрватском друштву, бавиле се успоном деснице у тим земљама", изузетно су посећене и публика позитивно реагује.

Уметнички директор Битефа запажа да је Оливер Фрљић успео да у комедијском кључу направи представу која сатирички покреће питања успона деснице у Хрватској, али да тај хумор, као и у случају представе "Боливуд" Маје Пелевић, у продукцији Народног позоришта, никако није искупљујући, каквим неки критичари сматрају Нушићев хумор, и да то гледаоци одлично примећују.

Слоган овогодишњег Битеф фестивала – "Свет без људи", према речима Меденице, може се протумачити као дехуманизовани свет, на који упућује и плакат са горилом у крупном кадру која нам се уноси у лице, што симболише својеврсни повратак уназад.

"То је свет уочи катаклизме, свет без правих људи и тешко је рећи који је феномен савременог света најопаснији, јер су међусобно повезани, али бих издвојио десни популизам, зато што популизам иде на најниже инстикте људи, наизглед нудећи лака објашњења за проблеме у којима се налазимо, али су то увек погрешна објашњења и то је скретање пажње са оних који су заиста одговорни, са политичких и економских елита", нагласио је Меденица.

Фокус фестивала на позоришним инсталацијама

Уметнички фокус Битефа биће на уметности позоришних инсталација, кроз које гледаоци сами пролазе, доживљавају их, искушавају, разумевају.

"Нисмо ми хтели да кажемо да је то будућност позоришта и да глумац у позоришту није потребан. Позоришне и извођачке уметности увек су биле жив, директан, непосредан контакт између минимум једног глумца и једног гледаоца и та размена је била и биће суштина позоришта", рекао је Меденица.

Додаје да су само желели да и тој уметности дају пун легитимитет у средини која је мало конзервативнија и где инсталације још нису препознате као нешто што припада позоришту.

Меденица је објаснио и да овогодишњи програм Битефа има својеврсну драматургију те тако почиње од словеначке представе "Одило. Затамњење, Ораторијум" Драгана Живадинова која нас враћа у историјски нацизам, па следи "Свита бр. 3 Европа" Жориса Лакоста са 28 нумера које третирају успон деснице у свим земљама ЕУ.

Након тога следе две Фрљићеве представе и "Боливуд" Маје Пелевић, кулминација са "Прљавштином", па пребацивање нагласка на тему смрти и програм се завршава нежном, топлом представом "Реквијем за Л." кореографа Алена Платела и композитора Фабриција Касола, за коју Меденица верује да ће избити на врх програма јер "српска публика воли емоцију у позоришту".

"Ту имамо још једно политичко значење. Пошто белкињи госпођи Л. реквијем свира и пева група музичара афричког порекла, ја волим да кажем да је то нека врста црног опела за бели свет, онај бели свет чију декаденцију, пропадање, кризу пратимо у свим претходним представама", наглашава Меденица.

"По мени то је виша правда. Можда је свет какав знамо стварно на одласку и можда ће доћи време цивилизација, које су велике европске нације угњетавале вековима, можда ће доћи време да нам испевају опело", рекао је Меденица.

Пратећи програм биће тек најављен, али Меденица открива само делић, а то је Филозофски театар у оквиру кога ће о темама из главног програма разговарати хрватски филозоф Срећко Хорват и хрватски редитељ Оливер Фрљић.

број коментара 0 пошаљи коментар