Скулптура Микија и Паје – уметничка провокација или несхваћена уметност

Спорна скулптура Микија и Паје која алудира на сексуални однос уклоњена је из излога Културно-информативног центра Србије у Паризу интервенцијом Министарства културе и информисања. Дело, које је изазвало контроверзе у српској дијаспори, негативно су оценили и у Министарству спољних послова.

Да су их видели у Дизниленду раздвојене не би протестовали. Али ова два цртана јунака преточена у скулптуру и изложена тик уз фреску Белог анђела, у Културно-информативном центру у Паризу, неприхватљива су за поједине чланове српске дијаспоре. Они су негодовали на друштвеним мрежама, а реаговало је и Министарство културе, на чије инсистирање је скулптура уклоњена.

"Не улазећи у простор слободе уметничког концепта, Министарство културе и информисања сматра да таква врста садржаја није прикладна за Културно-информативни центар у Паризу и представљање једне државе у свету. Простора за такве уметничке провокације има довољно", наводи се у саопштењу Министарства културе и информисања.

Уклањање дела, историчар уметности Никола Кусовац не оправдава. Боља опција је, каже, раздвајање скулптуре од фреске.

"Требало је одмах узети у обзир чињеницу да свако време има своју икону. Наше време милешевско, обележено је са иконом односно са нашим анђелом. Ово време постворхоловско је обележено 'кока-колом', Микијем итд, дакле то је поп уметност и имају право на егзистенцију и једна и друга и зато се чини да уклањати није добро", сматра Кусовац. 

И док у ресорном министарству тврде да су скулптуру уклонили, директор Културно- информативног центра у Паризу каже да су је само преместили.

"Ја сам замољен јуче да ту скулптуру склоним из излога. Пошто сам васпитан тако да треба да комуницирам и сарађујем, а и васпитан сам да се јежим и гадим забрана, онда је та скулптура пребачена на још боље место - на први спрат галерије где се налази још неколико радова не тог типа али Мики Маус у разним формама", напомиње директор Културно-информативног центра у Паризу Радослав Павловић. 

Аутор спорне скулптуре Милорад Стајчић не види ништа лоше у њеном премештању.

"Мени је то океј, с обзиром да је групна изложба пет аутора, ред је да неко буде ближе, тј. у излогу, у току трајању изложбе. За нас уметнике је цензура добра ствар", сматра  уметник Милорад Стајчић.

Ако је скулптуром желео да испровоцира јавност, јасно је да је уметник у томе успео. У прилог томе говори и чињеница да је изложба "Крај и почетак" једна од најпосећенијих, бар тако кажу у Културном центру у Паризу.

број коментара 0 пошаљи коментар