Ледене санте јаче од бродова

Лед на Дунаву уништио земунску марину. Мостови нису угрожени, кажу у Градском штабу за ванредне ситуације. Ангажована три ледоломца. Током ноћи извучено 10 пловила. Дунав код Смедерева потпуно залеђен, код Голупца лед почео полако да се топи.

18.25 - Брод-ресторан на Дунаву у Новом Саду почео да тоне.

17.42 - Мајка и син, Лепосава и Жарко Перичин, највероватније се смрзли се у својој кући у фрушкогорском селу Гргуревци, на подручју Сремске Митровице, чека се званичан налаз лекара.

16.59 - Дунавом до Београда стиже још око 20 километара леда, проблема нема, јер му ледоломци отварају пут, саопштавају "Београдводе".

16.25 - Нема опасности од ледених баријера и поплава на Дунаву, ни на другим већим рекама, рекао Александар Продановић, Дирекција за воде.

15.34 - Барже усидрене изнад Панчевачког моста не угрожавају ни мост ни пловни пут, речено на седници Градског штаба за ванредне ситуације.

14.33 - Моторни потискивачи "Топола", "Каблар" и "Александар" разгрћу лед у дунавском рукавцу код Земуна, ракао Зоран Матић, "Београдводе".

12.05 - Потрошња струје смањена у односу на претходне дане. Испорука струје привреди нормализована, поручују из ЕПС-а.

11.00 - Хидроелектрана "Ђердап 1" није угрожена због леда на Дунаву, каже заменик директора Александар Челебић.

10.55 - Данас састанак стручно-оперативног тима за праћење стања на рекама, најавио Предраг Марић.

После драме на залеђеном Дунаву код земунске марине, у Градском штабу за ванредне ситуације кажу да људски животи и инфраструктурни објекти у Београду нису угрожени.

Током ноћи извучено је десетак пловила, а штета се процењују на више од милион евра. Власници пловила спасавају што се спасти може и кажу да нису одговорни, јер нису имали техничких могућности да чамце извуку на обалу. Надлежни тврде супротно.

Зоран Матић из "Београд Вода" каже да је лед могао да се предвиди и да, кад се зна да ће бити леда, чамце треба извући.

"Овај део одговорно тврдим - од 'Радецког', на потезу до 4. јула нико није имао физичку ни техничку могућност да извуче своја пловила", каже председник Наутичког клуба Земун Миле Бошњак.

Земунској марини лед је претио и пре пола века. Тада је штета била мања, али је мање било и чамаца. Данас, се прстом упире у ледоломце.

"Зато и постоје ледоломци, али изгледа да код нас све постоји само на папиру и ови штабови који су клели у те неке ледоломце који су дошли из Мађарске и мистериозно се вратили, нико није ни такао једну санту леда овде, било је овде још и више леда и пре 10 година, али је неко радио посао", каже власник пловила Војкан Миленковић.

Плутајући лед јуче је потпуно уништио марину, потопио један брод-ресторан, а претходно код дорћолског кеја откачио шест баржи, због чега је, на кратко, за саобраћај био затворен Панчевачки мост. 

Начелник Сектора за ванредне ситуације Предраг Марић каже да власници чамаца не треба да извлаче своја пловила ако ће ризиковати сопствени живот.

Само за каско осигуране чамце извесна одштета, речено је данас Танјугу у друштвима за осигурање имовине. Власници могу одштету да траже од марина, јер оне наплаћују осигурање пловила на везу. На Дунаву код Земуна оштећено је или уништено око 100 разних пловила.

Међутим, власници чамаца и пловила на везу у маринама на Дунаву и другим рекама, како тврде осигуравачи, требало би да траже одштету од власника марина, који је био дужан да осигура сва пловила на везу, зато што им ту услугу наплаћује.

Лед не угрожава "Ђердап"  

Проблеми су били на Дунаву код Новог Сада. "У нареднa 24 сата имамо кретање леда и после тога ситуација треба да се стабилизује, што се тиче поплава на Дунаву и приобаљу не очекујемо погоршање ситуације", рекао је Марић. Корито реке је на ниском нивоу дуж целог тока Дунава.

Један брод-ресторан на Дунаву у Новом Саду почео је данас да тоне. Санте леда су га пре неколико дана откинуле са сајли којима је био везан за обалу и помериле стотинак метара низводно.

Брод-ресторан се накривио и делом потонуо. Власника каже да се пловило држи за обалу са две слабе сајле. Ангажовани су рониоци да утврде колико је брод оштећен и какве су шансе да се спасе потонућа.

Прозводња струје у хидроелектрани "Ђердап 1" постепено се повећава због већег дотока Дунава, изјавио је заменик директора Александар Челебић и додао да та хидроелектрана није угрожена због ледостаја на Дунаву.

На Дунаву код Смедерева лед за сада мирује. Површина воде је залеђена, а тако је све до изнад Гроцке. Могуће је да лед на овом току Дунава крене вечерас или сутра.

Директор "Србијавода" Никола Марјановић каже да је тешко рећи који део је најугроженији када су у питању могуће поплаве. На Ибру је разбијан и покренут лед и на њему нема чепа, каже Марјановић.

Код Голупца је ситуација стабилна, јер се лед постепено отапа, па за сада не прети опасност од његовог нагомилавања у Ђердапској клисури и настанка такозваних ледених чепова.

У Краљеву су формирани тимови и опертивни план за одбрану од поплава у случају наглог топљења снега.

Из корита Ибра багер уклања углавном вештачке препреке које би могле да праве проблеме при бујичним водама. За одбрану индустријске зоне на обали Мораве обезбеђено је 5.000 врећа и око 300 кубика песка.

Иако у целој земљи температура расте, у тешко приступачним крајевима и даље је завејано око 3.300 људи и до њих се може доћи само хеликоптером. Од почетка снежног невремена 297 људи је спасено.

"Очекујем да се у среду на седници Штаба за ванредне ситуације изађе са предлогом да се ванредна ситуација остави у три округа, а да се следеће суботе расправља о потпуном укидању ванредне ситуације, ако догађаји буду ишли у прилог томе", каже Марић.

Мостови безбедни

На седници Градског штаба за ванредне ситуације речено је да људски животи нису угрожени, да ниједан инфраструктурни објекат није угрожен, да су мостови безбедни и под сталном контролом и да нема опасности од поплава.

Јавно водопривредно предузеће "Београдводе" ангажовало је брод "Александар", брод "Каблар", а акцији ломљења леда на Дунавском рукавцу прикључио се и брод "Топола", речено је на синоћној седници.

Та пловила ангажована су на стварању воденог пута за нови лед који пристиже узводно, а ради се на правцу од Ушћа до Земуна, кроз дунавски рукавац.

Ситуацију контролишу припадници Речне полиције, "Београдвода", Управе за ванредне ситуације, Саобраћајне и Комуналне полиције.

У Штабу подсећају да је током протеклих дана Лучка капетанија "Београд" обуставила пловидбу и издала саопштење свим власницима плутајућих објеката, кућица, сплавова и чамаца да обезбеде непрекидан надзор и предузму све потребне мере ради сигурности својих објеката.

Узводно се очекује већа количина леда, али ће, како кажу у "Београдводама", тај лед проћи кроз Београд у наредна 24 сата, када ће се и стање на Дунаву нормализовати", рекао је Слободан Шолевић, заменик командатна Градског штаба за ванредне ситуације.

Деловањем у последње две недеље, на Сави није дошло до већих проблема, јер је Град Београд ангажовао три брода са 24-часовним дежурствима, који су ломили ледене чепове, закључено је на седници, а наведено у саопштењу градске Службе за информисање.

број коментара 22 Пошаљи коментар
(уторак, 21. феб 2012, 10:13) - anonymous [нерегистровани]

Barze odvezane

Neke barze su odvezane, sajle su popucale od leda i nekoliko barzi nekontrolisano pluta Dunavom... Ako vlada nije zaduzena za camce kao sto kazete, sta cemo sa ljudima koji su zaposleni u firmama i zatekli su se na vodi u ovoj situaciji i trenutno nemaju izlaza, da li neko razmislja o njima ili drzava nije odgovorna ni za to!?

(уторак, 21. феб 2012, 00:36) - anonymous [нерегистровани]

?

A, zar niko od stručnih službi nije mogao da nasluti šta će da se desi. Svi pričate o zimovnicima? Da li znate koji su zimovnici i u kakvom su stanju? I da li se isplati nekome iz Beograda da ide u Kovinski zimovnik ili u Ivanovo? Da li su tamo njihovi brodovi bezbedni? Zašto nisu angažovani domaći ledolomci? I opet pitanje, ako je vanredna situacija, zašto nisu radili domaći ledolomci na Dunavu? Da li znate da u Mađarskoj ima 20% leda i šta je uzrok tome (čitaj, Mađari imaju i viška ledolomaca). Šta ćemo sa Smederevskom lukom? Koliko se sećam, tamo stoje još uvek barže sa opasnim materijalima. Da li kreću "ledolomci", jer "Topola", "Aleksandar" i "Kablar" nisu ledolomci, već potiskivači (gurači)ka Smederevu? Previše pitanja, a malo odgovora. Jeste priroda kriva, ali i čovek.Kako na reci Tisi nema takvih stvari, a marina u Senti je na otvorenom toku, kao i u Zemunu? Pa razlog je što Tisom nisu išli ledolomci, već se led postepeno otapa. Ako kažete da je Daljska krivina bila opasna zbog ledenih čepova, e pa onda gospodo karte u ruke, pa vidite kakve su krivine na Tisi kilometar 85, isto kao i Daljska, a možda još i oštrija krivina, pa nema potrebe za ledolomcima. Najlakše je da se sve svali na nautičare i da su samo oni krivi. Malo prste na čelo, pa se zamislite. I da, država nije kriva za vaspitanje dece, ali to je druga tema koja nema veze sa ovom.

(уторак, 21. феб 2012, 00:10) - anonymous [нерегистровани]

unistenje-izgradnja

Dok nas neka teska nesreca ne zadesi, mi se ne micemo s mesta i ne osmisljamo svoju stvarnost. Tako da nama i treba neka katastrofa da nas pokrene. Jer drugacije ne bismo.

(уторак, 21. феб 2012, 00:04) - anonymous [нерегистровани]

gde su vlasti bile ne mocne

priroda odradila posao, BRAVO za prirodu!!!

(понедељак, 20. феб 2012, 22:53) - anonymous [нерегистровани]

stvar je jasna

to je sve stvar kluba ili te marine i njihovih clanova da brinu o camcima. Trebali su na vreme da misle o posledicama

(понедељак, 20. феб 2012, 20:36) - anonymous [нерегистровани]

A ko je kriv

Bravo za komentar. Neka ovim i svim buducim vlasnicima bude jasno da su samo oni i niko drugi, odgovorni za svoje camce .To sto su clanovi nekokg kluba i sto placaju mesto za camac ,ne znaci da neko drugi treba da vodi racuna o njihovim camcima.Drugi put neka pocetkom Novembra izvade camce iz vode . A ledolomci nisu zbog njih ,vec da bi razbijali led i sprecavali ostecenja mostova i hidrocentrala.

(понедељак, 20. феб 2012, 19:36) - игор с [нерегистровани]

страшно

Страшно.

(понедељак, 20. феб 2012, 17:37) - anonymous [нерегистровани]

re:nevidjeno

pa prosto je da privatnici nemaju ledolomce a u cijem su vlasnistvu i ko moze da naredi, mozda privatnici...

(понедељак, 20. феб 2012, 17:24) - anonymous [нерегистровани]

Barze,led...

Evo citam da dolzi Dunavom 20 km leda kojem treba onemoguciti prolaz radi stubova mostova,kao i drugih nizvodnih pristanista.Dobro je da su barze privezane,jer njihovo nektrolisano kretanje i eventualni udari u stubove ili pristanista bili bi opasni.Sva veca plovila i vece naslage leda treba kontrolisati da ne bi bilo iznenadjenje.

(понедељак, 20. феб 2012, 16:19) - anonymous [нерегистровани]

А ко је крив?

Овде се каже да власници чамаца нису криви.
е, на жалост, свуда у Свету су баш они криви.
Чамци се пре зиме ваде из воде да би се избегле баш овакве ствари.
то зна свако ко је живео поред неке веће воде.
Овде би се чак и кривичне пријаве могле подизати због немарности а која може изазвати еколошку катастрофу.