Може ли и Србија да скрати поступак јавних набавки?

Иако су направљени помаци у процесу јавних набавки, њихова ефикасности би могла да буде боља. Словенија остварује милионске уштеде од када је смањила администрацију. Може ли и Србија да повећа ефикасност и скрати поступак јавних набавки? У преговарачком тиму кажу да је потребан мањи број учесника у процесу јавних набавки и већа укљученост електронског система.

Компликоване поступке јавних набавки Словенија је решила смањењем броја докумената и спровођењем набавки електронски, а поступак протиче преко портала.

"Онда када наручилац донесе одлуку и ту одлуку објави, сматра се да је уручена понуђачу. Не иде више преко поште и ту смо процес скратили. Понуђач се проверава преко јединственог портала. Наручилац једним кликом провери понуђача на шест различитих извора", каже директор Директората за јавне набавке Сашо Матас.

Елиминисана су непотребна документа попут одлуке о покретању поступка јавне набавке и планова набавке.

Укидањем непотребних докумената Словенија на годишњем ниову уштеди више од милион и по евра у поступцима јавних набавки на националном нивоу.

"Као и у поступцима које регулише европска директива, довољна је само изјава понуђача, поред садржаја његове понуде и техничких спецификација да задовољи услов. У каснијем поступку проверамо само најповољнијег понуђача", каже Матас.

У том процесу најважнија је конкуренција, поручују из Транпарентности Србија.

"Србија има разлога да се угледа на Словенију зато што су они предњачили када је реч о многим стварима када је реч о борби против корупције па и у јавним набавкама, својевремено су имали портал где је било могуће пратити исход поступака", каже Немања Ненадић из Транспарентост Србија.

И поред мера које Управа за јавне набавке предузима да се повећа ефикасност поступка, избор најниже цене често доводи до поновног поступка, што ствара трошкове. Смањење броја докумената и већа транспарентност и ефиксансост кроз електронске системе, потребни су не само због приступања Унији, већ и због уштеда државе.

"Србија је доста урадила у последњих неколико година по том питању. Управа за јавне набавке је доста напредовала и систем јавних набавки је унапређен коришћењем информационих или информатичких истема, тако да ту одређене уштеде постоје", каже шеф Радне групе за Поглавље 5 Александар Братковић.

Да би затворила поглавље јавних набавки, Србија мора кроз законе да испуни европске стандарде, са којима су релативно усклађени. Међутим, тек применом закона, и Србија ће кликом до најбоље понуде.

Број коментара 3

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

петак, 26. април 2024.
14° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво