Нови авион за војску

После 25 година Војска Србије купила нови авион из иностранства. Авион "пајпер сенека 5" са савременом опремом кошта 2,7 милиона евра и користиће се за снимање терена за потребе израде географских карата.

Војска Србије је добила први страни авион после 25 година. Авион марке "Пајпер Сенека 5", за снимање терена из ваздуха са најсавременијиом опремом кошта 2,7 милиона евра.

Летилица је слетела на војни аеродром Батајница у уторак поподне, рекао је Танјугу начелник Управе за односе са јавношћу Министарства одбране, пуковник Миливоје Пајовић.

Авион са одговарајућом опремом, за потребе Војногеографског института набавило је Министарство одбране.

Комплет опреме чини ваздухоплов "Пајпер Сенека 5" америчког производјача "Пајпер Еркрафт" са интегрисаном дигиталном аерофотограметријском камером АДС80 швајцарског произвођача "Леика Геосистемс АГ" као и припадајуће софтвере.

"Инвестицијом вредном 2,7 милиона евра омогућавају се прикупљања и анализе геопросторних података у дигиталном облику по савременим стандардима земаља Европске уније", саопштило је Министарство одбране.

Поред аерофото снимања, авион обезбеђује услове за специфину обуку припадника ваздухопловства и превоз лица за потребе Министарстав одбране и Војске Србије.

Значај увођења дигиталне технолошке линије за аерофото снимања је и поновно успостављање сопственог аерофотограметријског снимања тероторије Србије која у Војногеографском институту има традицију од 1950. године. Тиме се ревитализује национална служба за снимање терена из ваздуха чиме се штеде буџетска средстава, јер се избегава скуп и дуготрајан процес услужног ангажмана страних фирми.

Подаци прикупљени овом опремом биће од користи систему одбране, али и другим, цивилним, корисницима у земљи. Опрема омогућава да се целокупна територија Србије снима у стандардним циклусима од 3 до 5 година и тиме олакшава и убрзава израда урбанистичких планова свих општина и градова у Србији.

Дигитални геопросторни подаци биће од велике користи свим будућим пројектантима аутопутева, нафтовода, гасовода и других инфрастуктурних објеката, што ће омогућити брз повраћај уложених средстава.

У току је процедура царињења, након чега ће отпочети поступак пријема ваздухоплова од стране Комисије Министарства одбране и Војске Србије и процедура верификационих испитивања од стране Техничког опитног центра ради увођења авиона у наоружање Војске Србије.

Нови авион набављен је у САД у септембру, а од тада се налазио у Немачкој где је обављена уградња камера и остале опреме. Пре тог авиона, последњи нови авион који је купљен у иностранству био је "миг-29", који је стигао из бившег Совјетског Савеза још 1987. године.

Авион "сенека 5" је двомоторни клипни авион, носивости пет путника или око 500 килограма корисног терета. Максимална брзина авиона је 378 километара на сат и може да лети на висинама до 7.600 метара. Радијус лета је око 1.600 километара.

Авион "сенека 5" производи се у америчкој компанији "Пајпер" од 1998. године.

У цивилне сврхе авион за извиђање из ваздуха користи Костарика, док се у војне сврхе користи у ваздухопловствима Бразила, Буркине Фасо, Доминиканске Републике, Хаитија и Панаме. То значи да ће Србија бити први корисник на европском тлу.

За фотограметријско снимање од 1975. године у Југославији коришћена су два авиона немачке производње "до-28Д2". Летелице евиденцијског броја 70501 и 70502 биле су базиране на аеродрому у Батајници и коришћене за израду карата које је правио Војногеографски институт у Београду.

Последњи лет на тим летелицама обављен је у марту 2007. године када су, због истека ресурса, авиони приземљени после више од три деценије коришћења.

број коментара 43 Пошаљи коментар
(уторак, 27. мар 2012, 18:43) - Miroslav [нерегистровани]

Ima ko se razume

Bio sam vojnik, razumem se u vojne stvari, to mi je i hobi.Vojno-tehnicki instituti su pokretaci razvoja.Sve sto je vezano za njih je obavijeno velom tajne.I tu je caka, zaparavo, jer jedino tako se moze nesto novo napraviti, a da to konurencija ne sazna.A sto se tice ovog aviona, on radi posao zahvaljujuci opremi koju poseduje,avion ko avion, nije namenjen borbenim dejstvima, to se , barem, i po izgledu moze zakljuciti.A . toliko valjda, mozete i sami da zakljucite.Sto se tice alternative,pa, po mom misljenju, satelit je mnoogo skuplji.

(уторак, 27. мар 2012, 18:36) - Miroslav [нерегистровани]

Ima potencijala

Lepa vest, je, da ima potencijala za nastavak programa NA.Naravno, u vremenu sadasnjem njegov rang je na varijanti neprednog skolskog lovca/bombardera odnosno presretaca.Tri u jedan, sto bi se reklo, tj.jednom recju visenamenski avion za zemlje velicine Srbije.I to je to, sasvim OK i veoma me raduje mogucnost nastavka programa.Ako bi u narednoj deceniji razvili takav avion, koji bi dostigao slavu G-4 Super Galeba, to bi bio veliki uspeh.Zivela Srbija i Vojska Srbije!

(четвртак, 26. јан 2012, 08:00) - anonymous [нерегистровани]

NA i MiG-31

Prvo da kazem da Srbija nema ama bas nikakve sanse da dalje razvija projekat NA jugoslovenskog supersonicnog lovca.

Drugo sovjetski/ruski MiG-31 nije nikome prodat, nakon raspada SSSR avione su preuzeli samo Rusija i Kazakhstan.

Trece, ovaj avion u V i PVO Srbije ce jedini u Vojsci zaradjivati novac, kao sto su to od 1975. do 2007. radili avioni Do-28D-2.

(четвртак, 26. јан 2012, 06:40) - anonymous [нерегистровани]

nabavka aviona

Nejasno je šta ovaj civilni avion čini vojnim (da li ugrađena oprema)i po kom postupku je nabavljen sam avion.

(четвртак, 26. јан 2012, 06:04) - anonymous [нерегистровани]

izgleda

kao igracka....neznam

(четвртак, 26. јан 2012, 00:59) - anonymous [нерегистровани]

srbobran

Ma mimao mi dovoljno poametnih i ucenih da napravimo najbolji avion na svetu nije slucajno Nikola Tesla Srbin.Samo napred trebace nam za neko vreme...

(среда, 25. јан 2012, 23:52) - anonymous [нерегистровани]

mig 31

U rusiji imaju veliki problem sa odrzavanjem kvalitetne proizvodnje.Za nas je najbolje kupiti Rafale ako ostanemo na evrointegracijama a ako se to ne desi nista onda ce mo morati ruske.

(среда, 25. јан 2012, 21:01) - anonymous [нерегистровани]

re da

da znas da je lepse ziveti u planini nego u neki veliki zagadjen grad i da budes gospodin.

(среда, 25. јан 2012, 19:22) - li [нерегистровани]

da

Idi zivi u planinu pa neces placati porez,ko placa porez taj dobro i zaraduje.

(среда, 25. јан 2012, 19:06) - laki [нерегистровани]

PVO

Ovo je pravi komentar,to treba SRBIJI br. 1