Читај ми!

Spa, mesto gde nastaju legende

Bila je 1958. godina, kada je Grejem Hil, potonji dvostruki svetski šampion i pobednik Le Mana, u svojoj prvoj sezoni u Formuli 1 upoznao stazu u Ardenima. Na prvom slobodnom treningu Hil je posle samo jednog kruga vratio zeleni Lotus u garažu, izašao iz automobila i šokiranom vlasniku tima, Kolinu Čepmenu, jednostavno rekao: „Ja mislim da ja ovo ne mogu“.

Čepmen je tog dana uspeo da vrati svog vozača u automobil, ali ono što je Hil izgovorio ostalo je zapamćeno kao najbolji opis staze na kojoj je započela bezbednosna revolucija savremene Formule 1. Četrnaest kilometara dugo čudovište kroz čije slavne krivine, nepredvidljivo vreme i česte nezgode su se odvijali neki od najčuvenijih trkačkih obračuna pedesetih i šezdesetih godina dvadesetog veka konačno je 1970. godine upokojio Džeki Stjuart a mi smo desetak godina kasnije dobili novu, sigurniju i upola kraću lepoticu, koja generiše malo drugačije citate.

Za Martina Brandla, Spa je „najzabavnije mesto na planeti na kojem možete voziti Formulu 1", Žak Vilnev kaže da je „svaki krug avantura", a Alonso ide još dalje: „jedan krug na Spa je kao 20 krugova na drugim stazama". Tu je i nestvarni O Ruž, kompleks krivina visine zgrade od 10 spratova. Mika Hakinen mu je prilazio „sa pomešanim emocijama uzbuđenja i straha", dok ga je Šumi opisao kao „najbolje iskustvo i najveće zadovoljstvo koje možeš imati kao vozač".

Na usponima i nizbrdicama, pseudo pravcima i suludo brzim krivinama staze na kojoj adrenalin i dalje pumpa brže nego bilo gde drugde u svetu Formule 1 ovog vikenda počinje drugi deo sezone u kojem će tokom samo 13 nedelja na četiri kontinenta biti spakovano čak 9 trka.

Hamilton je na letnju pauzu otišao sa lepih 19 bodova viška u odnosu na timskog kolegu i arhineprijatelja Rozberga, ali već u Belgiji ta prednost bi mogla da bude osetno smanjena. Posle neočekivano velikog broja kvarova u prvom delu sezone, bilo je jasno da Luis ne može godinu da završi sa planiranih pet pogonskih jedinica pa je Mercedes rešio da mu muke prekrati na stazi na kojoj smatraju da Britanac ima najbolje šanse da tokom trke nadoknadi dovoljno pozicija posle polaska iz poslednjeg reda. Kako bi maksimalno iskoristili rupu u pravilima - na sličan način kao što je to već prethodne godine uradio Meklaren - Hamilton će tokom slobodnih treninga dobiti ne samo komponente šestog, već i sedmog motora, koliko Mercedes smatra da će mu biti dovoljno za siguran završetak sezone, a mi retku priliku da gledamo kako se trostruki svetski šampion probija sa začelja.

Rozbergovu prvu pobedu u Belgiji će u nedelju pokušati da spreči pre svega Red Bul, čiji RB12 sve više deluje kao ozbiljan takmac na svakoj stazi. To što su Verstapen i Rikardo dominirali na drugom slobodnom treningu u petak može donekle da se pripiše taktičkim igrama Mercedesa koji svoje vozače ni jednom nije slao na stazu na najbržim, super mekim gumama, ali uz praktično garantovano mesto u prvom redu, austrijska ekipa je sigurno poprilično zadovoljna svojim šansama ovog vikenda.

Ferari je, sa druge strane, rešio da žrtvuje Spa, pa je najavljeno unapređenje motora - Mercedes je na novi agregat za Belgiju potrošio još 5 žetona, Honda čak 7 - sačuvao za naredni vikend i domaći teren u Monci, što ne predstavlja iznenađenje nikome ko prati Formulu 1. Uz uvek neizvesne vremenske uslove - dok se ovi redovi ispisuju prognoza za trku glasi sunčano i veoma toplo, uz moguće pljuskove (?!) - i poslovično ćudljivu stazu, to ne znači da je apsolutno isključeno da će se Skuderijini piloti umešati u borbu za najviši stepenik podijuma, ali na osnovu onoga što smo videli u petak nema naročito mnogo razloga za optimizam.

U odsustvu kiše, presudni uticaj na ishod trke mogle bi da imaju gume, a među tri vodeća tima izgleda kao da je Ferari napravio najlošiji izbor. Odluka da u Belgiju dođu sa samo jednim setom srednje mešavine, pet kompleta žute, meke gume i čak sedam kompleta crvene super meke mešavine predstavlja rizik koji se, ukoliko ostane vruće kao što je to bio slučaj u petak, ne može isplatiti. Red Bul je napravio sličnu grešku, odlučivši se za veliki broj setova na papiru najbrže, ali i najmanje izdržljive, crvene gume, ali uz značajno više kompleta bele, srednje tvrde gume, zbog čega će u trku ući sa najmanje žutih, mekih guma, koje za sada deluju kao optimalni izbor za nedelju. Mercedesov izbor zato trenutno deluje najmudrije, ali Formula 1 ne bi bila to što jeste kada bi se sve unapred znalo, a ako je suditi po izboru guma, u nedelju ćemo gledati vrlo zanimljive taktičke borbe.

U ostatku karavana pažnju skreće prevashodno Fors Indija, čiji piloti veruju da na kvalifikacijama mogu da ostave iza sebe bar jedan Ferari, i novi debitant u Manoru. Umesto Rija Harjanta, koji se za jednog „plaćenog" vozača sasvim dobro nosio sa mnogo hvaljenim Verlajnom, ali čiji sponzori nisu ispunili finansijske obaveze, od ovog vikenda ćemo gledati prošlogodišnjeg šampiona GP3 serije, Estebana Okona. Francuz je Mercedesov pulen, a u već bogatoj biografiji za jednog 19-godišnjaka ističe se i titula šampiona u Euro F3 seriji 2014. godine, gde je među takmacima bio i novi miljenik Formule 1, Maks Verstapen.

U standardnom terminu, od 14 časova, očekuje nas 49. izdanje trke na stazi koja i dalje sa lakoćom tvori legende, a uz veliki broj opcija - Hamilton sa začelja do pobede; prvi Rozbergov trijumf u Belgiji; Red Bul iznenadio Mercedes; Kimi peti put najbrži na Spa - biće interesantno videti koji naslov će krasiti sportsku štampu u ponedeljak.

Број коментара 0

Пошаљи коментар

Упутство

Коментари који садрже вређање, непристојан говор, непроверене оптужбе, расну и националну мржњу као и нетолеранцију било какве врсте неће бити објављени. Говор мржње је забрањен на овом порталу. Коментари се морају односити на тему чланка. Предност ће имати коментари граматички и правописно исправно написани. Коментаре писане великим словима нећемо објављивати. Задржавамо право избора и краћења коментара који ће бити објављени. Коментаре који се односе на уређивачку политику можете послати на адресу webdesk@rts.rs. Поља обележена звездицом обавезно попуните.

уторак, 30. април 2024.
18° C

Коментари

Istina
Зашто морамо да славимо Осми март
Re: Ministarka zdravlja????
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Мајка
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
Rad s ljudima
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво
'Ako smo pali, bili smo padu skloni.'
Акушерско насиље – чије је ћутање неопростиво